Elevii de gimnaziu sunt “bată” şi la matematică şi la romană
Nivelul de cunoştinţe şcolare al absolvenţilor de gimnnaziu scade de la an la an, dacă avem în vedere rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională în ultimii ani. Dacă la matematică anul trecut ponderea mediilor a fost între 5-5,99, 873 dintre elevi obţinand note între aceste limite, în acest an ponderea notelor este între 3-3,99, scăzand cu 2 puncte comparativ cu anul anterior. De altfel, mai bine de jumătate dintre candidaţii din acest an nu au reuşit să obţină notă de trecere, mai exact 51,59%. Puţini din cei care au obţinut notă de promovare nu au reuşit însă să treacă de 6, 1.415 elevi avand note între 5-5,99. Este drept că anul acesta notele de 10 la matematică au fost de două ori mai numeroase decat în 2011, însă numărul elevilor cu medii situate între 7 şi 9 este mult mai mic.
Romană de nota 8
Şi la limba şi literatura romană situaţia este îngrijorătoare, numărul notelor sub 5 de anul acesta fiind aproape de două ori mai mare decat anul trecut. Ca şi în 2011, la romană cele mai multe note s-au încadrat în intervalul 8-8,99, însă numărul lor este mai mic: 746 note în 2011; 587 note în 2012. Numărul notelor de 10 la limba şi literatura romană a crescut: 30 anul trecut, 32 anul acesta. Într-un top realizat de Ministerul Educaţiei al celor mai slabe judeţe în funcţie de ponderea elevilor care nu au obţinut notă de trecere, în 2011 Vrancea se situa pe locul 19 cu un procent de 29,3%, şi pe locul 25 în topul judeţelor în funcţie de mediile de 10. Anul acesta Vrancea mai urcă cateva locuri în ambele topuri, procentul elevilor care nu au obţinut medii de trecere fiind de 33,77%, iar numărul mediilor de 10 fiind de 12. Media generală la Evaluarea Naţională a fost în Vrancea în acest an 6,01.
Analize în şcoli pe marginea rezultatelor slabe
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Vrancea spun că de la an la an se constată o creştere a notelor foarte mici şi o scădere a numărului celor mari. Ca un amănunt care poate spune multe despre notare, în anii în care tezele se corectau la nivelul şcolilor situaţia era mult mai bună. “Este clar lipsă de interes din partea elevilor. În şcoli s-a lucrat, dar s-a lucrat şi suplimentar după ore cu elevii care veneau. Profesorii au făcut acest efort şi chiar erau supăraţi că nu sunt plătiţi pentru orele suplimentare iar elevii nu prea vin”, ne-a declarat inspectorul de matematică din cadrul IŞJ, profesoara Daniela Sarghie. Potrivit acesteia, rezultate de la Evaluarea Naţională de anul aceesta vor constitui subiect de dezbatere la toamnă. “Vom face o analiză a acestor rezultate, vom discuta în consiliile profesorale şi vom vedea ce plan vom adopta, pentru că nişte măsuri cu siguranţă trebuie luate”, a mai precizat inspectoarea Daniela Sarghie.
2.920 de elevi în 3.408 de locuri
Cadrele didactice pun dezinteresul elevilor pentru învăţătură în principal pe seama faptului că aceştia au un loc asigurat într-un liceu, indiferent de media obţinută la Evaluarea Naţională. Explicaţia este însă simplistă, iar cauzele reale sunt cu siguranţă unele mult mai complexe, care implică atat şcoala, familia, cat şi societatea în ansamblul ei. Anul acesta în liceele din Vrancea sunt disponibile 3.408 locuri, dintre care 3.184 în învăţămantul de zi, iar 224 la învăţămantul seral şi frecvenţă redusă. Cel mai probabil locurile nu vor fi ocupate avand în vedere că anul acesta Evaluarea Naţională a fost susţinută de 2.920 de elevi. Locuri neocupate în licee au rămas şi în anul şcolar trecut. De asemenea, oficialii şcolari promiteau analize şi măsuri în consecinţă şi după rezultatele slabe înregistrate la examenele naţionale de anul trecut, însă acestea nu au mai fost anunţate public de către Inspectoratul Şcolar Judeţean. (Mihaela VLĂDESCU)