Jurnalism cetatenesc

Metropola Focsani, visul unei nopti de vara

Doina Ganea
4 oct 2006 1430 vizualizări
Edilii locali vad peste 7 ani un Focsani Metropola cu oameni zimbitori si fericiti u proiectul strategiei de dezvoltare a orasului creeat de AM2Consulting Ltd a costat focsanenii 32.000 euro. Reprezentantul englez Alexandar Mosjosvki a precizat ca firma de consultanta a lui George Mateescu nu are nici o legatura cu AM2 Consulting.Consilierii au reclamat ca strategia este universala

Firma de consultanta AM2 Consulting din Marea Britanie, prin reprezentantul Alexandar Mosjosvki si colaboratorul roman Calin Blaga, s-a intilnit ieri cu o parte din consilierii focsaneni, pentru a-i convinge de valabilitatea studiului care traseaza idei de dezvoltare municipiului. Strategia de Dezvoltare a orasului a fost prezentata pentru prima data focsanenilor pe 6 iulie, de catre unul dintre membrii grupului de lucru, directorul economic Natasa Nemes. Purtind un titlu ambitios "Traim si lucram impreuna pentru un nou Focsani Metropolitan sustenabil", strategia care se afla si pe site-ul Primariei Focsani are in vedere, pe urmatorii 7 ani, numeroase directii de dezvoltare generale. Potrivit autorilor, asemenea celor de literatura SF, in 2013 Focsaniul va fi "un oras european modernsi un centru comercial inter-regional de prim rang in Regiunea de Sud-Est, unde cetatenii ospitalieri, comertul si serviciile cu o dezvoltare rapida vor contribui la transformarea orasului intr-un loc atractiv, sigur, sanatos, in care sa traiesti, sa muncesti, sa investesti sau sa vii ca turist". Realizatorii ne vorbesc despre minuni, care se vor petrece in sapte ani, cu un limbaj de campanie electorala americana. Genul acesta de abordare i-a nemultumit pe consilieri care n-au aprobat Strategia, considerind-o "nerealista, stufoasa, lipsita de personalitate si fara elemente sau exemple specifice locului". Cu alte cuvinte municipalitatea a cumparat un model de strategie generalizat, adaptabil oricarui orasel de categoria Focsaniului. Lasind la o parte suspiciunea ca o parte din banii obtinuti pe strategie s-au dus si in conturile firmei consilierului local George Mateescu, Success Consulting, consilierii care s-au intilnit cu unul dintre autorii strategiei, Alexandar Mosjovski au concluzionat ca strategia va trebui sa devina mai mult decit un document consultativ.


Alexandar Mosjosvki a elaborat impreuna cu 15 experti in diferite discipline documentul consultativ care prevede ca orasul nostru se va transforma in viitorul apropiat intr-o metropola, iar ieri, acesta s-

a luptat cu rezervele celor 10 consilieri prezenti la discutii incercind sa-i faca sa realizeze necesitatea unei strategii de dezvoltare. Consilierii au acuzat ca strategia nu ar fi decit un model de lucru pe care se schimba doar numele oraselor beneficiare. Acestia au adus in atentie ca in varianta in limba

romana exista "scapari" de genul confundarii Focsaniului cu Panciu. Firma care realizeaza strategia de dezvoltare pentru orasul Panciu este Success Consulting, firma pesedistilor George Mateescu si George Baesu, dar si a englezului Mosjovski. Consilierul Mirela Bizna s-a aratat circumspecta in privinta faptului

ca cele doua societati ar fi primit bani de la Primarie, si ca alesul local George Mateescu s-ar afla in incompatibilitate.


Stan compara strategia de dezvoltare cu tactica militara


Liberalul Gheorghe Stan a comparat strategia de dezvoltare a unui oras cu tactica de lupta pe care un general o pregateste pentru a fi sigur de victorie. "Eu vad strategia ca pe o tactica de lupta. Toti

stiu ca pentru a incepe un razboi ai nevoie de arme, hrana si soldati. Dar voi trebuia sa spuneti cita mincare trebuie, citi oameni si cum sa fie plasati", a specificat Stan. Nici liberalul Vasile Dobre nu a fost convins de valabilitatea strategiei de dezvoltare. "In opinia mea, aceasta strategie, cu niste date schimbate, o puteti prezenta oriunde", a spus Dobre. Replica englezului nu a avut greutate in fata alesilor focsaneni. "Noi am adus o metodologie si diferite modele despre cum se fac strategiile in Marea Britanie. Strategia este facuta pentru a atrage fonduri structurale", a incercat sa convinga Mosjovski. Consilierii au specificat ca o asemenea viziune trebuia realizata si in urma confruntarii cu

dorintele oamenilor, lucru pe care AM2 Consulting nu l-a facut. "Grupul de dezvoltare strategica si factorii locali cu care spuneti ca ati vorbit nu reprezinta Consiliul Local si nici pe cetatenii municipiului. Fiecare punct din strategie trebuia sa se concretizeze cu dezbateri publice pe cartiere. Strategia nu apartine noua, ci cetatenilor. Concret sa-mi spuneti cum poate ajunge Focsaniul o metropola in 6 ani?", a intrebat consilierul Doina Fodoreanu.


"Sugestiile noastre sint pe bani"


Consilierii chiar au precizat ca anumite proiecte de dezvoltare necesita resurse extraordinare pentru Focsani. Iar unele dintre ele nu se pot realiza niciodata. "Vom putea cu resursele pe care le avem sa facem aceste lucruri din strategie? Este necesar ca aceasta sa fie revizuita. Daca vorbim de turism, urbanism, lucrurile nu stau asa. In schimb, la final, la recomandari, vedem ceea ce e de facut. De aceste recomandari avem nevoie", a declarat Liviu Oloeriu, consilier PSD. Alexandar Mosjosvki a precizat ca ceea ce firma de consultanta a realizat este un document consultativ, care mai poate fi imbunatatit si care are menirea de a atrage fonduri structurale pentru dezvoltare. "Printr-o asemenea strategie se realizeaza legaturile cu ceea ce vrea UE sa vada pentru acordarea de fonduri. Cei care dintre dvs care doriti sa adaugati ceva, o puteti face, noi sintem deschisi. Ceea ce noi am oferit am numit document consultativ. Strategia ofera directii si actiuni, iar particularitatile de care vorbiti reprezinta implementarea", a incercat Alexandar Mosjosvki sa-i convinga pe scepticii din CL.

Referitor la incercarea englezului de a-i atrage pe consilieri de partea sa, acesta s-a lovit de ironia alesilor care au specificat ca sugestiile se fac "pe bani", aluzie la munca pe care firma de

consultanta trebuia sa o faca si care nu a convins. Nemultumite de raspunsurile lui Alexandar Mosjosvki, trio Lazar-Bizna-Fodoreanu a parasit sala de sedinta.


Vom intilni focsaneni fericiti


Potrivit Strategiei, in 2013 Focsaniul va mai cuprinde orasul Odobesti la est si orasul Marasesti spre nord plus alte 13 comune cu satele aferente. Asa cum arata harta conceputa de "strategi" Metropola Focsani va insuma o suprafata de 749,73 kilometri patrati, ceea ce insemna mai mult de 15% din suprafata totala a judetului si cu o populatie de aproape 43% din total. Nu stim daca primarii localitatilor Garoafa, Vinatori, Suraia, Biliesti, Milcovul, Rastoaca, Gologanu, Slobozia Ciorasti, Golesti, Cimpineanca,

Virtescoiu, Cirligele, si Cotesti au fost intrebati daca vor "unirea" cu Focsaniul, dar este sigur ca aceasta strategie nu le va pica prea bine, daca tinem cont ca tot mai multe sate vor autonomie. Cine isi

imagineaza ca proiectul ambitios propus de locuitorii tarii lui Shakespeare se sfirseste aici, se inseala. Ca in "Visul unei nopti de vara", strategia vorbeste cu generozitate despre fericirea si mindria de a fi focsanean. "Noul Focsani Metropolitan va fi caracterizat de un sentiment de mindrie, larg impartasit de

calitatea vietii si de oameni fericiti, optimisti si dedicati" (?!). Nu stim cit de dedicati vor fi miile de focsaneni care si-au luat lumea-n cap si cum va ajunge Focsaniul, in doar sapte ani, sa fie al cincilea

oras din Romania ca dezvoltare si nivel de trai, cind rata natalitatii este in scadere si emigratia e in floare. Pentru ca englezi nu prea sint familiarizati cu limba romana, ei definesc Planul Urbanistic

General (PUG) ca fiind "Planul Urbanistic Principal" (Master Plan) in conditiile in care edilii focsaneni nu l-au stabilit nici pe primul.


Strategie pentru Panciu sau Focsani?


Strategia Focsaniului, pe care executivul local dorea sa o treaca pe sub nasul consilierilor locali, creaza confuzii celor care o lectureaza. Consilierii au bagat de seama ca la modele de chestionar din paginile 241-243 apare surpinzator numele orasului Panciu. Consilierul George Mateescu, actionar impreuna cu

semnatarul strategiei Focsaniului, Alexandar Mosjovski, la SC Success Consulting SRL, a pretins in fata colegilor din Consiliu ca nu are nimic de-a face cu viziunea Focsaniului. Potrivit unei informatii de presa de la inceputul lunii iulie, Success Consulting a realizat Strategia de Dezvoltare a orasului Panciu. Cum se face insa ca desi George Mateescu care n-a mincat usturoi, totusi gura ii miroase in strategii de lucru comune cu englezii de la AM2 Consulting Ltd.? La aceasta intrebare a putut raspunde numai

Alexandar Mosjovski in fata consilierilor locali: "AM2 Consulting a dat avizul celor de la Success Consulting pentru realizarea strategiei de la Panciu si a acordat asistenta. E normal sa acordam

asistenta societatilor preocupate de consultanta care iau ca model strategia realizata de noi. Repet, AM2 Consulting a realizat Strategia Focsaniului, nu altcineva. In rest, ca eu sint actionar la

mai multe firme, aceasta este altceva si n-are de-a face cu strategia", a declarat englezul. Pentru iubitorii de literatura SF, Strategia Focsaniului este o lectura interesanta. Pentru realisti nu este decit o "contabilitate creativa" de 32.750 de euro.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.