Local

Plângere la DNA pentru președintele CJ. Prăbușirea podului de la Vadu Roșca l-a adus pe Cătălin Toma în fața procurorilor

Ionel Sclavone
16 aug 2022 4952 vizualizări

Prăbușirea podului de la Vadu Roșca, i-a adus lui Cătălin Toma, președintele Consiliului Județean Vrancea, un dosar penal, la DNA. Cătălin Toma este acuzat că a semnat ordinul de începere a lucrărilor în condițiile în care expertiza tehnică a construcției era expirată, iar autorizarea de construire a fost emisă ilegal. Informația este publicată de jurnaliștii de la libertatea.ro în articolul DOCUMENTE. Doi șefi ai Consiliului Județean Vrancea s-au lăudat, unul după altul, cu construirea unui pod, deși nu aveau avizele obligatorii. Podul s-a prăbușit. Podul de la Vadu Roșca s-a prăbușit, la fel ca și cel de la Luțca, în județul Neamț, și doar norocul a făcut ca acest lucru să se întâmple înainte să fie redat circulației. Consiliul Județean Vrancea a publicat marți 9 august 2022 pe contul său de facebook explicații în legătură cu articolul jurnaliștilor de la libertatea.ro

Podul de peste râul Putna care face legătura între localitățile Vulturu și Vadu Roșca s-a prăbușit pe 30 aprilie, cu câteva săptămâni înaintea celui de la Luțca, din județul Neamț. Imediat după acest incident, Cătălin Toma, președintele Consiliului Județean, anunța măsuri drastice, spunând că cei responsabili vor plăti. Credea că are lucrurile sub control și că adoptând o atitudine războinică va îndepărta problema de lângă el.

S-a înșelat, între timp s-a aflat că mai multe documente și avize în baza cărora a dat ordinul de începere a lucrărilor au fost fie expirate, fie emise ulterior. Cel mai grav, este că expertiza tehnică – documentul care evalua starea podului și stabilea lucrările de intervenții – era expirată în momentul în care a început construcția. Datele de pe hârtie nu mai corespundeau cu situația din teren, după cum relatează publicația Libertatea.

Cu alte cuvinte, expertiza trebuia actualizată, iar avizele și acordurile trebuiau luate de la instituțiile de resort. În loc să facă acest lucru, conducerea Consiliului Județean s-a complăcut în situație.

„În loc să se urmeze calea legală a sistării lucrărilor, tragerii la răspundere a celor implicați și obținerea unei noi autorizații emise legal, se preferă completarea lipsurilor unui act emis ilegal, prin obținerea ilegală a avizelor respective”, așa cum se arată în plângerea depusă la DNA, după cum relatează jurnaliștii de la Libertatea.

O poveste care datează din mandatul lui Marian Oprișan

Cauzele prăbușirii podului de la Vadu Roșca trebuie căutate în trecut, pe vremea când Consiliul Județean Vranceaera condus de Marian Oprișan.

În anul 2018, firma bucureșteană Planexe Design a elaborat expertiza tehnică pentru podul de pe DJ 204D, dintre Vulturu și Vadu Roșca. Experții menționau că acesta a fost construit în 1981, este încadrat în clasa a IV-a a stării tehnice, nesatisfăcătoare, și recomandau „menținerea suprastructurii și echiparea podului cu parapet de siguranță de tip H4b montat în planul bordurilor normale”.

Autorii expertizei, Andrej Zvolenszki și Ioan D. Cervinschi, au subliniat, în finalul documentului că „expertiza și stabilirea stării tehnice sunt valabile 3 (trei) ani, în condițiile în care nu se produce un seism mai mare de gradul 7 și nu vor apărea loc degradări cauzate de situații excepționale (viituri, accidente pe pod, incendii, transporturi grele sau agabaritice etc.)”.

Precizările, deși aparent standard, au altă valoare în cazul podului de la Vadu Roșca, zonă cunoscută ca predispusă la inundații și viituri puternice de apă, precum în anii 2021 și 2022.

Având în vedere aceste recomandări și situația din teren, se impunea, deci, refacerea expertizei tehnice înainte ca lucrarea să fie dată în execuție. Aceasta din simplul motiv că puteau apărea alte probleme care ar fi necesitat intervenții suplimentare.

Doar că nimeni de la Consiliul Județean Vrancea nu a gândit așa, astfel că pe 12 noiembrie 2019, lucrarea de refacere a podului este scoasă la licitație pe SICAP. Contractul era atribuit, patru luni mai târziu, firmei C-ON Trust Engineering din Bacău pentru aproximativ 4,5 milioane de lei.

Trei luni mai târziu a fost emisă Autorizația de Construire nr. 43/16.06.2020, iar Primăria Vulturu a fost notificată de Consiliul Județean Vrancea cu privire la începerea lucrărilor. De menționat că autorizaţia de construire a fost obţinută în baza unei notificări transmise către ABA Siret care poartă un număr de înregistrare din 6 iunie 2018, prin care beneficiarul anunţă demararea lucrărilor. Numai că surpriză, în registrul fizic de evidență al ABA Siret, în 2018, nu a fost înregistrată nici o astfel de notificare.

De altfel, chiar dacă această notificare ar fi fost transmisă, ea nu avea valoare, dat fiind că legislația în domeniu a fost modificată, iar pentru o astfel de intervenție era nevoie de un aviz din partea ABA Siret.

Marian Oprișan anunță începerea lucrărilor

La doi ani de la emiterea notificării către ABA Siret şi la un an de când aceasta expirase, Marian Oprişan anunță Inspectoratul Regional în Construcţii Vrancea că încep lucrările la pod. A făcut același anunț și pe Facebook, într-o postare a CJ Vrancea.

 „Se dă startul execuției lucrărilor pentru reabilitarea podului din Vulturu, peste râul Putna! Conducerea Consiliului Județean Vrancea a emis Ordinul de începere, astăzi, 24 august 2020, a execuției lucrărilor la obiectivul de investiții Reabilitare pod din beton armat pe DJ 204 D, peste râul Putna, în localitatea Vulturu, comuna Vulturu, km. 24+400”, se arăta într-o postare de pe 24 august 2020.

Doar că lucrările nu au început deoarece documentația tehnică necesară reabilitării podului a fost elaborată un an mai târziu, în decembrie 2021. La acel moment, președintele Consiliului Județean Vrancea era Cătălin Toma, de la PNL.

Semnătura care i-a adus o plîngere penală la DNA lui Cătălin Toma

În prezent, preşedintele CJ Vrancea, Cătălin Dumitru Toma, pretinde că el a semnat adevăratul ordine de începere a lucrărilor, iar nu Marian Oprişan.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în februarie 2022, iar avizul de la ABA Siret stă la baza semnării lui. Deci ordinul de începere este semnat de către mine, ţinând cont de autorizaţie şi de toate avizele, şi de la Mediu, şi de la Apele Române”, a explicat, pentru Libertatea, Cătălin Dumitru Toma.

Doar că ordinul a fost dat în baza unor documente expirate, motiv pentru care Cătălin Toma, și nu Marian Oprișan, s-a ales cu o plângere la DNA.

Autorizația de Construire nr. 34/16.06.2020 este emisă ilegal în lipsa: dovezii titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții (…) unui act de reglementare din punct de vedere al gospodăririi apei (aviz de gospodărire), imperativ a fi obținut la faza de proiectare studiu de fezabilitate și imperativ a fi anexat cererii pentru emiterea autorizatiei de construire – în fapt, avizul va fi obținut ulterior la fel de ilegal, prin emiterea Avizului de gospodărire a apei nr.148/06.12.2021 de către ABA Siret unui act de reglementare din punct de vedere al protecției mediului (Acord – decizia etapei de încadrare), imperativ a fi obținut înainte de emitere și a fi anexat cererii pentru emiterea autorizației de construire – în fapt, acordul va fi obținut ulterior la fel de ilegal, prin emiterea deciziei etapei de încadrare nr.109/08.12.2021 de APM Vrancea”, se arată în plângerea penală.

Lipsa acestor documente – în baza cărora trebuia edificat podul care s-a prăbușit - nu i se pare importantă lui Cătălin Toma. El susține că acordurile de la ABA Siret şi de la APM ar fi fost deja eliberate când a semnat pentru începerea lucrărilor. E drept, mai recunoaște, expertiza tehnică expirase, însă documentaţia pentru renovarea podului fusese deja eliberată. Astfel că putea începe lucrările.

Orice expertiză tehnică expiră. Şi buletinul dumneavoastră expiră, asta nu înseamnă că nu sunteţi în viaţă. Aşa şi aici. În momentul în care expertiza era în vigoare, s-au făcut documentele ulterioare, premergătoare construirii. Ulterior, ea a expirat, dar documentaţia de lucrări de intervenţie a fost făcută pe baza unei expertize care era în vigoare”, a explicat Cătălin Dumitru Toma, conform Libertatea.  

Precizările Consiliului Județean Vrancea

După apariția articolului DOCUMENTE. Doi șefi ai Consiliului Județean Vrancea s-au lăudat, unul după altul, cu construirea unui pod, deși nu aveau avizele obligatorii. Podul s-a prăbușit. în cotidianul Libertatea și a informațiilor despre dosarul penal care i-a fost deschis, Cătălin Toma a ținut să facă o serie de precizări. Le prezentăm în integralitatea lor, așa cum au fost elaborate de specialiștii în propagandă și comunicare de la Consiliul Județean Vrancea.

„Pentru a clarifica o serie de informații vehiculate recent în mass media referitoare la procedurile urmate de Consiliul Județean Vrancea în cazul reabilitării podului de pe DJ 204 D peste râul Putna, în Vulturu, la Vadu Roșca, dorim să vă prezentăm toate etapele legale parcurse de administrația județeană pentru realizarea acestei investiții.

Este binecunoscut faptul că, potrivit legislației românești în vigoare, derularea procesului investițional la un obiectiv de infrastructură presupune parcurgerea unor proceduri administrative complexe, respectate de Consiliul Județean Vrancea și în cazul obiectivului „Reabilitare pod din beton armat pe DJ 204D, peste râul Putna, în localitatea Vulturu, comuna Vulturu, km 24+400, județul Vrancea”.

 Potrivit Hotărârii nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, administrația județeană a urmat etapele legale de realizare a obiectivului de investiție:

Expertiza tehnică este primul document de la care se pornește documentația tehnică în vederea realizării lucrărilor. În baza experizei tehnice a fost elaborată Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), care este echivalentul Studiului de Fezabilitate pentru un obiectiv nou de investiții. Practic, expertiza tehnică stă la baza DALI, care cuprinde concluziile din expertiză. Expertiza tehnică a fost realizată în ianuarie 2018, iar DALI în februarie 2018, deci în perioada de valabilitate a expertizei, care nu a necesitat o actualizare.

A urmat etapa achiziției publice de servicii de proiectare la faza PAC (Proiect de Autorizare Construcții), POE (Proiect de Organizare Execuție), PAD (Proiect de Avizare a lucrărilor de Desființare), PTE (Proiect Tehnic de Execuție), asistență tehnică din partea proiectantului și execuție de lucrări, care se finalizează prin contractul de servicii de proiectare și execuție lucrări semnat în data de 09.03.2020.

Documentația de proiectare a fost predată în luna mai 2020. De reținut faptul că lucrările la un obiectiv de infrastructură se realizeză în baza unui proiect tehnic de execuție, care are la bază informații din DALI, care la rândul său, a avut date din expertiza tehnică.

În ceea ce privește dovada titlului de proprietate asupra imobilului (pod), aceasta este prevăzut în HG nr. 540/2000 privind atestarea domeniului public al Județului Vrancea, la poziția nr. 74, unde este înscris «Pod peste Putna la Vulturu».

Autorizația de construire a fost emisă în data de 16.06.2020 de Primăria comunei Vulturu.

Deși în data de 20.08.2020 a fost emis un ordin de începere a lucrărilor, efectiv nu a fost executată nicio lucrare până când nu a fost obținut avizul de gospodărire a apelor de la ABA Siret Bacău, procedură care a durat 1 an de zile. Acest lucru este dovedit de faptul că nu a fost depusă și decontată nicio situație de plată până la data de 28.12.2020, când a fost dat un ordin de sistare a lucrărilor.

Ulterior, toate avizele solicitate au fost obținute în anul 2021 (de la Oficiul de Cadastru, ISC, Decizia etapei de încadrare de la Agenția pentru Protecția Mediului și Avizul de gospodărire a apelor), în baza Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, care prevede la Art. 7, alin (16.4) «Pentru lucrările la infrastructura de transport şi/sau tehnico-edilitară de interes public, finanţate prin programe guvernamentale sau fonduri externe, autorizaţiile de construire se pot emite în baza studiului de fezabilitate sau a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie şi a proiectului P.A.C./P.A.D., urmând ca avizele şi acordurile prevăzute de lege să fie obţinute până la încheierea executării lucrărilor realizate în baza proiectului tehnic».

După ce au fost obținute toate avizele necesare, în data de 14 februarie 2022 a fost emis ordinul de reluare a lucrărilor, care încep efectiv din acest moment”, se arată în precizările Consiliului Județean Vrancea .

Citiți și postarea activată pe contul de facebook Ion ȘTEFAN  al deputatului de Vrancea Forța Dreptei pe subiectul  neregulilor de la reabilitarea podului de la Vadu Roșca

”Am observat că în aceste zile se rostogolește prin presă, din nou, subiectul neregulilor de la reabilitarea podului de la Vadu Roșca, cel aflat în grija Consiliului Județean Vrancea, și pe care fostul președinte de CJ de la PSD a anunțat că îl construiește deși nu avea toate avizele obligatorii de la instituțiile abilitate.

Ce a urmat, știm cu toții. În această vară, un picior al podului de la Vadu Roșca a picat, eveniment întâmplat înainte de dezastrul de la Neamț, acolo unde un pod ”reabilitat” prin PNDL de un alt baron pesedist s-a făcut fărâme, de la un cap la altul, în timp ce era tranzitat de mașini și oameni.

În tot acest context în care autoritățile județene din Vrancea par a nu își asuma în niciun fel răspunderea pentru siguranța oamenilor pe drumuri, fac un apel la conducerea Consiliului Județean Vrancea, Prefecturii Vrancea și la cea a Direcției de Drumuri și Poduri Focșani pentru a avea în atenție situația podurilor de pe drumul național 2N de pe Valea Râmnicului, care leagă localitățile Dumitrești, Chiojdeni, Jitia și Vintileasca. Conducerile acestor instituții sunt asigurate de PNL și PSD, care sunt împreună la guvernare. Au pâinea și cuțitul. Atât președintele de CJ cât și prefectul județului au avut întrevederi în week-end cu premierul României sosit în Vrancea căruia i-ar fi putut cere să nu lase Vrancea la coada listei de investiții.

Drumul național de pe Valea Râmnicului are nevoie de reparații serioase, cel puțin pe tronsonul Jitia-Vintileasca, acolo unde sunt 3 poduri care prezintă risc. Mai jos, în zona Dumitrești, utilajele erau la lucru pentru consolidarea malurilor, dar este nevoie de o suplimentare de fonduri pentru întreg drumul național! O spun vrâncenii care stau acolo, edilii din zonă și se vede și cu ochiul liber dacă parcurgi acest segment de drum. Din patru poduri construite pe acest traseu, unul a fost reabilitat în guvernarea liberală Ludovic Orban, dar alte 3 așteaptă investiții serioase după ce au fost expertizate și s-a ajuns la concluzia că prezintă risc major la tranzitarea lor și este nevoie de lucrări serioase la capetele podurilor.

În această perioadă se creionează rectificarea bugetară și numai prin implicarea actorilor politici la guvernare se pot obține fondurile necesare acestor reparații pe care să le facă în regim de urgență cei de la Drumuri Naționale.

Pe această cale, solicit președintelui Cătălin Toma, de la Consiliul Județean, dar mai ales prefectului Nicușor Halici, cel preocupat mai mult de ”băgătorii în seamă” pe facebook decât de soarta județului, să se străduiască mai mult pentru siguranța și bunăstarea vrâncenilor. Ciorovăiala pe ”like”-uri și giratorii din balize nu salvează viața vrâncenilor!

Podurile de pe Valea Râmnicului sunt un pericol, iar cei abilitați a le asigura fonduri pentru reparații trebuie să își facă treaba!

Fotografiile au fost surprinse în luna iulie, când am mers pe DN2 N. Cum am spus mai sus, utilajele erau pe traseu la Dumitrești, însă spre Jitia și Vintileasca, podurile se prezentau într-o avansată stare de degradare, cu porțiuni desprinse și surpate și fără elemente de siguranță pentru pietoni. Or, siguranța vrâncenilor pe drumurile naționale ori județene nu o poți face cu garduri de protecție din crenguțe.

Mai cu forță, domnilor, sunteți la guvernare!”-Ion ȘTEFAN

Citiți și:FOTO | S-a prăbușit una din extremitățile podului care face legătura între satele Vulturu și Vadu Roșca. Ce spun localnicii;

VIDEO + Foto | Câteva informații interesante despre podul de pe DJ 204 D, care leagă satele Vulturu și Vadu Roșca, prăbușit sâmbătă seară;

VIDEO | Podul de la Vadu Roșca s-a prăbușit în urma unei erori umane;

„Eroare umană”. Cum ascund autoritățile județene, sub preș, mizeria provocată de prăbușirea podului de la Vadu Roșca


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.