Din ciclul administrație și durere: Declarația de independență de la Urechești
Probabil că așa gândesc, cumva pe bună dreptate, Marian Oprișan și colaboratorii săi din Consiliul Județean Vrancea.
Legea administrației locale, în baza căreia funcționează Primăria Urechești și Consiliul Județean, definește din primele articole autonomia locală. Este dreptul și capacitatea efectivă, exercitate de primari și consilii locale precum și de consilii județene, de a gestiona treburile publice în numele și interesul colectivităților pe care le reprezintă, conform prevederilor legale. Autonomia locală privește organizarea, funcționarea și gestionarea resurselor comunei, orașului sau județului.
Conform legii, Primăria Urechești este independentă în raport cu Consiliul Județean și, mai mult, are obligația de a-și gestiona singură problemele.
Din perspectiva autonomiei locale, Bratosin nu dă socoteală în legătură cu deciziile pe care le ia ca primar sau cu hotărârile adoptate de Consiliul Local, câtă vreme legea este respectată.
Tot din perspectiva autonomiei locale,dar din partea opusă,Consiliul Județean și președintele său, Marian Oprișan, pot refuza să refacă drumul județean ce traversează Urecheștiul pe motiv că n u reprezintă o p rioritate. De asemenea, pot aprecia că pagubele produse de ape nu sunt grave și nu se merită deranjul de a susține financiar comunitățile afectate.
Același principiu dă dreptul administrației județene să considere mai indicat să țină blocat un milion de lei în conturile unui serviciu fără activitate, Salvamont, unde funcționează o singură persoană. Consiliul Județean are libertatea să cheltuie milioane de lei pe organizarea parangheliilor precum Bachus sau Revelionul 2016-2017 pe motiv că sunt de mai mare interes public decât susținerea unor comunități de câteva sute de sinistrați.
Pe de altă parte, e bine de spus că Nicu Bratosin a făcut declarația într-un moment dramatic, după un val de inundații care au produs multe pagube, și exprimă disperarea unui om ce nu reușește să facă față situației cu propriile-i forțe.
Or, tot legea administrației precizează, pe undeva, că între autoritățile locale de la comune și orașe și cele județene sunt raporturi bazate pe principii de responsabilitate, cooperare și solidaritate în scopul rezolvării problemelor precum cele reclamate de primarul Bratosin.
În acest caz, însă, Consiliul Județean își permite să ignore aceste principii deoarece este acoperit de documente justificative. Ele au fost produse de comisii de inventariere a pagubelor inundațiilor care „nu au semnalat situaţii de calamitate cu consecinţe grave asupra unor comunităţi locale sau alte cazuri care să necesite exercitarea de îndată a competenţelor Consiliului Judeţean Vrancea prin măsuri de disponibilizare a unor fonduri care să justifice afectarea în regim de urgenţă a bugetului judeţului Vrancea“ (citat din răspunsul dat de CJ consilierilor care au convocat o ședință în vederea alocării de fonduri pentru susținerea comunităților afectate de inundațiile din august - n.r.).
Degeaba sinistrații dorm sub cerul liber pentru că apele le-au distrus locuințele și suferă din cauza lipsei de alimente, apă și medicamente pentru că aprovizionarea este dificilă pe drumurile distruse dacă hârtiile spun că nu sunt probleme.
Pentru un șef de administrație județeană prea puțin interesat ori pentru un birocrat ce nu iese din birou, hârtia bate viața.