Educație

Calendarul uneste ortodocsii, catolicii si protestantii de Inviere

Valentin Muscă
3 apr 2010 4486 vizualizări
Pastele din acest an este sarbatorit în aceeasi zi de ortodocsi, catolici si protestanti , 4 aprilie fiind totodata cea mai timpurie data la care se poate praznui cea mai mare sarbatoare a crestinatatii u Invierea este evenimentul pe care se fundamenteaza intreaga teologie crestina despre viata vesnica u in ultimii ani, asistam la o desacralizare a Pastelui, pe fondul indiferentei bisericii si a agresivitatii retelelor de marketing comercial u Ziarul de Vrancea va spune care sint adevaratele simboluri pascale dar si datele cind cele mai mari confesiuni crestine vor mai serba Pastele impreuna

Toate cele trei mari Biserici crestine "" Catolici, Ortodocsi si Protestanti - vor sarbatori Invierea Domnului in aceeasi zi, duminica 4 aprilie 2010. In acest an binecuvintat de Dumnezeu si Pastile evreilor cad in aceeasi perioada, asa incit putem sa spunem ca Sfintele Pasti din anul 2010 sint cu adevarat o sarbatoare ecumenica. Din nefericire inca, fiecare in Biserica lui, fiecare cu Pastile lui, fiecare crezind ca sarbatoarea lui este cea mai autentica. Pastele a fost sarbatorit in aceeasi zi de catolici si de ortodocsi in 2004 - 11 aprilie si in 2007 - 8 aprilie. Ortodocsii si catolicii vor mai serba impreuna Pastele si in 2011- 24 aprilie, 2014 - 20 aprilie, 2017 -16 aprilie si in 2025 - 20 aprilie. în schimb, diferente de patru sau chiar cinci saptamini intre Pastele catolic sau protestant si cel ortodox sint mai rare - in 2008 (23 martie - 27 aprilie), 2013, 2016, 2021 si 2024. Consiliul Ecumenic al Bisericilor spunea in urma cu un deceniu ca problema serbarii Pastilor in aceeasi zi nu poate fi rezolvata decit prin aplicarea fidela a principiului formulat de Sinodul I Ecumenic din 325 cu privire la data pascala. Atunci s-a incercat o prima uniformizare a datei serbarii Pastilor, care nu s-a respectat insa. De-a lungul timpului, diferentele cu privire la data serbarii Pastilor au dat nastere la discutii si controverse care continua si azi. Daca timpul celebrarii unice pare sa nu fi sosit inca, cel putin calendarul pascal ii ajuta pe catolici si pe ortodocsi sa se bucure impreuna doi ani consecutiv de marea sarbatoare a învierii. Dincolo de aceste aspecte relativ subiective ramine adevarul indubitabil ca Sfintele Pasti sint cel mai important moment din calendarul religios al evreilor si al crestinilor. Daca evreii sarbatoresc Pastile in amintirea iesirii din robia Egipteana, pentru crestini, Pastile inseamna Invierea Fiului lui Dumnezeu, pe care de doua milenii o sarbatorim in primele luni ale anului, in functie de echinoctiul de primavara. Trebuie stiut ca 4 aprilie este cea mai timpurie data la care se poate praznui cea mai mare sarbatoare a crestinatatii.


Hristos a inviat!


Pastile este sarbatoarea bucuriei si serviciile religioase pascale sint o oda adusa Invierii. Pentru ca aceasta bucurie sa fie autentica, iar falsul sa nu inlocuiasca originalul, "Ziarul de Vrancea" va prezinta in cele ce urmeaza simbolurile pascale in raport cu pseudo-simbolurile care au inlocuit din ce in ce mai mult adevaratele traditii crestine. Nu este un gest de conservatism din partea noastra sau de antimodernism. Nu inseamna ca nu trebuie sa ne bucuram de produsele care vin din alte locuri, nici sa le privim cu neincredere, ci sa nu luam "Iepurasul" drept Iisus Hristos, "panetonele" drept cozonac, sa confundam "supermarketul" cu duhovnicul, chiar si mai grav sa ne salutam cu "Happy Easter" in loc de "Hristos a inviat"! Sintem totusi crestini, iar cuvintul crestin vine de la Christos si nu de la "Iepuras". Pe Cruce, in Vinerea patimilor, Hristos a fost rastignit si in duminica Invierii, Hristos a inviat din morti. De aceea, crestinii se saluta cu "Hristos a inviat!" si nu cu "Happy Easter", iar noi sintem crestini, adica marturisitori ai lui Hristos, nu ai "Iepurasului", care este simbolul caselor de toleranta si al revistelor pornografice.


Panetonele a doborit pasca


Unul din simbolurile pascale cele mai vechi este cozonacul clasic, copt in tava dreptunghiulara, care reprezinta, simbolic, trupul Domnului pus in mormint. Dupa ce secole de-a rindul credincioasele noastre au pregatit de Sfintele Pasti cozonac, pe care-l aduc la sfinta Biserica si la mormintele mosilor si stramosilor, iata ca in locul acestui simbol veritabil romanesc, avem astazi "panetonele". Mai in gluma, mai in serios, "panetonele" italienilor a trimis cozonacul romanesc la cosul cu amintiri, iar pe mesele valahilor troneaza mindru acest kitch pascal, ajuns in Romania dupa 1989. Alaturi de acest produs de patiserie comerciala, pe care occidentalii il consuma la micul dejun, linga coliva cu panetone, avem in loc de luminari romanesti de ceara, cele mai stridente luminari din parafina aduse de "copchii plecati in Italia". Imaginea traditionala a sarbatorilor de Pasti s-a transformat intr-un festival de obiecte si produse eteroclite care nu au nimic romanesc si crestin, ci reprezinta semnele timpului pe care-l traim.


Icoana Invierii a fost inlocuita de "Iepuras"


Din catacombele in care se rugau in ascuns crestinii din primele secole de teama persecutiilor, pina la catacombele din puscariile comuniste, unde preotii si credinciosii inchisi pe nedrept se rugau Celui de Sus, simbolul pascal a fost icoana Invierii Domnului, Hristos cel rastignit si inviat deasupra mormintului gol. In toate bisericile romanesti, de la bazilicile romane de pe malurile Pontului Euxin (Mare Neagra) si "catedralele" de lemn din Muntii Vrancei, pina la bisericile zidite in veacul trecut, in toate lacasurile de cult simbolul Pastelui a fost icoana Invierii Domnului. Sub influenta marketingului produselor ciocolatiere, acest simbol milenar al Pastelui a fost inlocuit cu "Iepurasul", care apare pe toate produsele, vederile, felicitarile, ivitatiile si afisele cu evenimente pascale. Majoritatea emisiunilor Radio si TV si in presa scrisa, Iepurasul este cel care aduce cadouri de Pasti si intrebarea "Ce ti-a adus Iepurasul" a inlocuit salutul "Hristos a inviat!". La aceasta desacralizare a Pastelui participa Biserica prin mutenia sa proverbiala si Scoala prin miile de expozitii de Sfintele Pasti, in care "Iepurasul" este prezentat ca simbol al Pastelui si nu Invierea.


Supermarketul tine loc de duhovnic


Saptamina patimilor, dintr-o saptamina a curateniei interioare, a rugaciunii, a pocaintei si spovedaniei s-a transformat intr-o fuga nebuna la supermarket. Drumul catre duhovnic l-am schimbat cu drumul la cumparaturi, iar centrele comerciale i-au inlocuit deja pe duhovnici. Studiile cele mai recente arata ca aceasta disperare pentru cumparaturi raspunde mai degraba unui gol interior, unei mari disperari sufletesti, pe care incercam sa o umplem prin cumparaturi si tot felul de obiecte prozaice. Mergem la cumparaturi nu pentru ca nu avem ce ne trebuie prin casa, ci pentru a uita de viata pe care o ducem si a ne defula umplind cosul cu produse quasi inutile. Fenomenul este relativ recent in Romania, dar are toate simptomele unui fenomen de masa si tinde sa devina principala preocupare a crestinilor in Saptamina Patimilor. Deocamdata, simbolurile clasice ale Pastelui si Invierii nu au disparut definitiv din viata noastra si coexista cu noile kitsch-uri importate de peste mari si tari. Trist va fi atunci cind aceste simboluri vor disparea definitiv, iar in loc de Hristos a Inviat o sa ne salutam cu "Happy Easter!" si supermarketul va deveni cimitirul sufletului nostru. Colectivul "Ziarului de Vrancea" doreste tuturor vrincenilor, oriunde s-ar afla, sa primeasca cu pace lumina Invierii Domnului, sa impartaseasca din bucuria lor si celor aflati in nevoi, sa-i cerceteze pe batrinii din azile, pe orfani, pe cei saraci si bolnavi, ca minunea Invierii Domnului sa patrunda in caminele tuturor. Hristos a inviat! (Valentin MUSCA)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
, acum 739400 zile, 13 minute, 16 secunde
Dupa unele articole tendentioase si pline de rautate! cred ca domnul Musca a mers la spovedit si de aceia a reusit sa vada realitatea si sa scrie un articol foarte bun,cum putine am citit in ultimul citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.