Finlanda, un model educativ demn de urmat
Intors de curind de la o intilnire cu reprezentantii invatamintului european, in cadrul unui seminar care a avut loc la 40 de km de Toulouse, inspectorul scolar general adjunct Emil Onea a relatat ca Finlanda a avut un punct de vedere mai mult decit interesant in ceea ce priveste sistemul educational. "Finlandezii au prezentat un model nou, dependent exclusiv de comunitatea locala si mai putin de centru", a afirmat inspectorul. La discutii au mai participat oficiali scolari din Belgia si Franta. Mandatarii tarilor europene au gasit multe puncte comune in expunerile lor, precum abandonul scolar, absenteismul, violenta in scoli, dar si problemele psihice ale elevilor. "In afara de a minca si de a bea un vin bun, am aflat multe despre bazele de date din scoli, despre sisteme informatice, despre proiecte ale guvernului francez si despre schimbarile aduse in educatie de noua presedintie", a adaugat Emil Onea. Inspectorul vrincean a fost luat la intrebari de reprezentantii celorlalte tari prezente la eveniment. Astfel, acesta a fost interpelat, printre altele, despre ce colaborari exista intre liceele din Romania si cele din Franta si cum se va schimba invatamintul nostru in contextul aderarii la Uniunea Europeana. Emil Onea a justificat accesarea fondurilor structurale prin orientarea invatamintului catre integrarea sociala a tinerilor si a mai adaugat ca este deschis la crearea de parteneriate internationale pentru aplicatii practice in educatie. "Experienta de la Toulouse ar fi bine de aplicat si la noi, sa facem sedinte mai practice cu directorii, in care sa-i implicam pe ei", a concluzionat adjunctul Emil Onea. (Iulia NICOLAIE)