Tinerilor le lipseste elanul personal de a munci
C.C., functionar, Focsani
"Eu consider ca se face carte foarte serios in scoli, tinind cont ca sint
mama de cadru didactic. Dar acest cadru didactic despre care
vorbesc, este tinar, cu mult elan, cu o formatie corecta si ca elev si ca
student. Stiu ca a reusit sa ridice o parte din elevii care nu iubeau
deloc cartea si chiar i-a determinat sa faca lectura, in sensul pozitiv al
cuvintului. Copiii sint cei care trebuie sa ramina receptivi la efortul
profesorilor. Acum este o simbioza intre vechea generatie si tinara
generatie de profesori, si o completare de idei. Cei vechi au o
formatie mai... sa zic «ad literam», cei noi sint mai adaptati
problemelor actuale si stiu literatura si chiar si celelalte discipline
oarecum actualizate la necesitatile elevilor, la raspunsurile elevilor la
problemele pedagogice. De aceea profesorii trebuie sa se
completeze, sa isi dea sfaturi unul celuilalt, sa colaboreze, sa dispara
invidia dintre cele doua generatii. Cei tineri poate au chiar un bagaj
mai mare de cunostinte, sint foarte bine documentati si vin cu noutati.
Trebuie sa colaboreze in sensul acesta. Sub aspectul motivatiei prin
retributie, cred ca sint mai putin motivati tot cei tineri. Elevii ar trebui
sa aiba cea mai mare motivatie la ora actuala. Ei invata in niste
conditii mult superioare noua, nu le lipseste nimic si ma uit la ei ca au
niste tinute de invidiat. Sint in concurenta cu profesorii in privinta
tinutelor. Nu au motive sa nu fie interesati de carte. Eu nu am vazut
nici un absolvent stind degeaba. Stau cei care au bani foarte multi.
Cei care isi cauta de lucru si intr-adevar vor sa isi gaseasca, chiar isi
gasesc. Omul daca stie sa isi sfinteasca un loc unde ajunge, poate sa
faca din nimic ceva. Tinerilor asta le lipseste: elanul personal de a
munci. Daca s-ar putea sa aiba totul «de gata», daca s-ar putea si
casa si masa si masina intr-o zi. Noi am stat fara perdele ani intregi,
dar ei nu inteleg. Isi cauta piste de lansare rapida, pleaca in
strainatate... Daca ai bagaj cultural, il ai si pe cel material."
Viorica Jacheanu, 55 de ani, casnica, Focsani
"Da, se face carte. Acum e altfel, fata de cum era pe timpul meu.
Profesorul se impune in fata elevului, dar ca pe timpurile de astazi.
Probabil unii nu asculta profesorii... Noi ascultam si de parinti, si de
profesori... dar acum e libertate mai multa, unde e democratie... Au
pentru ce invata dar nu mai au baza de serviciu. Nu gasesc de munca
si atunci nici nu le mai vine sa invete."
Victoria Enache, 58 de ani, pensionara, Focsani
"Cred ca se face carte din moment ce elevii merg la scoala. Cred ca
sint bine pregatiti. Am si eu o nepotica si sint multumita de nivelul de
pregatire dar depinde si de elev cit este de sirguincios. Atit ma
deranjeaza, problema tinutei, dar cred ca se va rezolva. Copilul care
are chef sa invete, invata, care nu, nu. Asa e dintotdeauna. Elevii
acum au de toate si se bazeaza pe situatia parintilor si nu e bine. Zic
ca are tata o societate, imi plateste o facultate particulara... si gata, ce
atita bataie de cap!? Cel care nu are astfel de posibilitati trebuie sa
muncesca. Asta depinde si de educatia de acasa. Profesorul prea
multe nu are ce sa ii mai faca."
Anonim, 39 de ani, Focsni
"Ma indoiesc si de faptul ca se face instructie. Termenul de instructie
ne duce cu gindul la armata, unde domneste ordinea. Daca luati un
manual alternativ si il deschideti la jumatate, nu o sa va dati seama ce
a parcurs elevul pina in momentul acela si ce nu. Fiecare autor are
metoda sa, elementele, notiunile predate nu mai au o ordine logica...
sint multe inconveniente sub acest aspect. In privinta comunicarii
dintre elev si profesor, situatia este si mai grava. Profesorul, daca lasa
garda jos si incearca sa se apropie de ei, i se urca in cap. Sint de o
obraznicie, un tupeu si o nesimtire pe care nu vi le puteti inchipui. In
aceste conditii, trebuie sa fie duri, daca vor sa isi mai tina ora. Trebuie
sa ne civilizam intii si pe urma sa incercam sa aplicam metode de
invatamint interactive."