Jurnalism cetatenesc

Tinerilor le lipseste elanul personal de a munci

Dana Chiorescu
12 iun 2006 686 vizualizări
Profesori, elevi si citiva politicieni au discutat soarta invatamintului romanesc. Potrivit unui sondaj de opinie, pe primul loc in sistemul de valori al uni elev se situeaza sanatatea, urmata de educatie si cariera, si abia la final participarea la viata sociala si politica. Unii sint de parere ca in scoala romaneasca se face 99% instructie si 1% educatie. Ce parere au interlocutorii nostri despre invatamintul romanesc puteti afla din rindurile urmatoare.


C.C., functionar, Focsani


"Eu consider ca se face carte foarte serios in scoli, tinind cont ca sint

mama de cadru didactic. Dar acest cadru didactic despre care

vorbesc, este tinar, cu mult elan, cu o formatie corecta si ca elev si ca

student. Stiu ca a reusit sa ridice o parte din elevii care nu iubeau

deloc cartea si chiar i-a determinat sa faca lectura, in sensul pozitiv al

cuvintului. Copiii sint cei care trebuie sa ramina receptivi la efortul

profesorilor. Acum este o simbioza intre vechea generatie si tinara

generatie de profesori, si o completare de idei. Cei vechi au o

formatie mai... sa zic «ad literam», cei noi sint mai adaptati

problemelor actuale si stiu literatura si chiar si celelalte discipline

oarecum actualizate la necesitatile elevilor, la raspunsurile elevilor la

problemele pedagogice. De aceea profesorii trebuie sa se

completeze, sa isi dea sfaturi unul celuilalt, sa colaboreze, sa dispara

invidia dintre cele doua generatii. Cei tineri poate au chiar un bagaj

mai mare de cunostinte, sint foarte bine documentati si vin cu noutati.

Trebuie sa colaboreze in sensul acesta. Sub aspectul motivatiei prin

retributie, cred ca sint mai putin motivati tot cei tineri. Elevii ar trebui

sa aiba cea mai mare motivatie la ora actuala. Ei invata in niste

conditii mult superioare noua, nu le lipseste nimic si ma uit la ei ca au

niste tinute de invidiat. Sint in concurenta cu profesorii in privinta

tinutelor. Nu au motive sa nu fie interesati de carte. Eu nu am vazut

nici un absolvent stind degeaba. Stau cei care au bani foarte multi.

Cei care isi cauta de lucru si intr-adevar vor sa isi gaseasca, chiar isi

gasesc. Omul daca stie sa isi sfinteasca un loc unde ajunge, poate sa

faca din nimic ceva. Tinerilor asta le lipseste: elanul personal de a

munci. Daca s-ar putea sa aiba totul «de gata», daca s-ar putea si

casa si masa si masina intr-o zi. Noi am stat fara perdele ani intregi,

dar ei nu inteleg. Isi cauta piste de lansare rapida, pleaca in

strainatate... Daca ai bagaj cultural, il ai si pe cel material."


Viorica Jacheanu, 55 de ani, casnica, Focsani


"Da, se face carte. Acum e altfel, fata de cum era pe timpul meu.

Profesorul se impune in fata elevului, dar ca pe timpurile de astazi.

Probabil unii nu asculta profesorii... Noi ascultam si de parinti, si de

profesori... dar acum e libertate mai multa, unde e democratie... Au

pentru ce invata dar nu mai au baza de serviciu. Nu gasesc de munca

si atunci nici nu le mai vine sa invete."


Victoria Enache, 58 de ani, pensionara, Focsani


"Cred ca se face carte din moment ce elevii merg la scoala. Cred ca

sint bine pregatiti. Am si eu o nepotica si sint multumita de nivelul de

pregatire dar depinde si de elev cit este de sirguincios. Atit ma

deranjeaza, problema tinutei, dar cred ca se va rezolva. Copilul care

are chef sa invete, invata, care nu, nu. Asa e dintotdeauna. Elevii

acum au de toate si se bazeaza pe situatia parintilor si nu e bine. Zic

ca are tata o societate, imi plateste o facultate particulara... si gata, ce

atita bataie de cap!? Cel care nu are astfel de posibilitati trebuie sa

muncesca. Asta depinde si de educatia de acasa. Profesorul prea

multe nu are ce sa ii mai faca."


Anonim, 39 de ani, Focsni


"Ma indoiesc si de faptul ca se face instructie. Termenul de instructie

ne duce cu gindul la armata, unde domneste ordinea. Daca luati un

manual alternativ si il deschideti la jumatate, nu o sa va dati seama ce

a parcurs elevul pina in momentul acela si ce nu. Fiecare autor are

metoda sa, elementele, notiunile predate nu mai au o ordine logica...

sint multe inconveniente sub acest aspect. In privinta comunicarii

dintre elev si profesor, situatia este si mai grava. Profesorul, daca lasa

garda jos si incearca sa se apropie de ei, i se urca in cap. Sint de o

obraznicie, un tupeu si o nesimtire pe care nu vi le puteti inchipui. In

aceste conditii, trebuie sa fie duri, daca vor sa isi mai tina ora. Trebuie

sa ne civilizam intii si pe urma sa incercam sa aplicam metode de

invatamint interactive."


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.