Jurnalism cetatenesc

AFLAM DE LA AVOCATUL POPORULUI

Ziarul de Vrancea
8 feb 2011 698 vizualizări
PROBLEMATICA ANULUI 2010

în municipiul Galati, pe Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunarii, in cladirea Camerei de Conturi, isi desfasoara activitatea Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului, avind ca raza de competenta judetele Braila, Galati si Vrancea.

Reamintim ca misiunea institutiei Avocatul Poporului este apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice, in principal prin mediere.

în cadrul activitatii de relatii cu publicul, Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului a primit 934 de sesizari pe parcursul anului 2010, sesizari exprimate in audiente, prin petitii, e-mail si apeluri telefonice. Numarul sesizarilor a crescut cu 19% fata de anul trecut, ceea ce inseamna ca biroul nostru a devenit mai cunoscut publicului. Un rol important in acest sens l-au avut cele 23 de articole publicate in presa, in care am prezentat activitatea noastra.

Analiza petitiilor inregistrate si a modului lor de solutionare ne da o imagine a problemelor anului 2010, aparute in relatia cetatean "" autoritati, precum si masura eficacitatii interventiilor noastre in favoarea cetatenilor.

Dupa criteriul dreptului incalcat, ponderea petitiilor se prezinta astfel: dreptul de proprietate privata detine o pondere de 23%; dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica detine ponderea de 22%; dreptul de petitionare, la egalitate cu dreptul la un nivel de trai decent, detine ponderea de 12,5%; accesul liber la justitie detine ponderea de 6%.

Dar sa vedem ce realitati reflecta cifrele prezentate. Nemultumirile legate de incalcarea dreptului de proprietate privata au inregistrat o crestere usoara, cu 1%, fata de anul 2009. Remarcam ca natura incalcarilor dreptului de proprietate, in anul 2010, este asemanatoare cu cea din anul 2009. Astfel, majoritatea petitiilor reclama mari intirzieri in stabilirea sau plata despagubirilor cuvenite in baza legilor privind restituirea proprietatilor, ceea ce denota insuficienta fondurilor bugetare cu aceasta destinatie. în ceea ce priveste dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica, ne-am confruntat cu o problematica diversa: nemultumiri fata de serviciile prestate de regiile locale de utilitati publice, refuzul eliberarii sau eliberarea cu intirziere a unor documente de catre unele autoritati publice, carente in activitatea unor autoritati ale administratiei publice, nemultumiri fata de stabilirea contributiilor la asigurarile sociale de sanatate. Mentionam ca ponderea petitiilor privind dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica este mai mare cu 2% fata de cea din anul 2009, ceea ce arata ca activitatea unor autoritati si institutii publice s-a deteriorat in anul 2010. Ponderea de 12,5% petitii privind incalcarea dreptului de petitionare, doar cu 0,5% mai putin decit in anul 2009, care semnifica nerespectarea obligatiei autoritatilor si institutiilor publice de a raspunde petitiilor in termenul prevazut de lege, exprima realitatea ca respectul administratiei fata de contribuabil nu s-a ameliorat si lasa inca destul de dorit. în ceea ce priveste petitiile ce au ca obiect dreptul la un nivel de trai decent, ponderea acestora a crescut spectaculos, de la 3% in anul 2009, la 12,5% in anul 2010, ceea ce exprima situatia precara a unor categorii sociale, in special a marii majoritati a pensionarilor. Ponderea petitiilor privind accesul liber la justitie a scazut fata de anul 2009, de la 20% la 6%, datorita, in principal, transpunerii in practica a reglementarilor privind acordarea ajutorului public judiciar. în petitiile vizind domeniul justitiei s-au exprimat nemultumiri fata de desfasurarea unor anchete penale, nemultumiri fata de durata unor procese, nemultumiri fata de solutiile pronuntate de instantele judecatoresti. De asemenea, s-au solicitat informatii privind sesizarea Curtii Europene a Drepturilor Omului.

Din totalul petitiilor, 61% au fost formulate de barbati, fata de 39% formulate de femei, ceea ce arata ca barbatii sint mai dispusi sa lupte pentru a-si apara drepturile.

Dupa judetul de provenienta, petitiile primite se repartizeaza astfel: 83% provin din judetul Galati, 9% provin din judetul Braila, 3% provin din judetul Vrancea, iar restul provin din alte judete. Aceasta situatie demonstreaza, daca mai era necesar, ca apropierea geografica faciliteaza accesul cetatenilor la serviciile noastre. Mentionam ca, in anul 2010, am primit si 9 petitii din strainatate (3 din Australia, 5 din Canada si una din Marea Britanie), fapt care arata ca biroul nostru a dobindit vizibilitate si in strainatate.

Mentionam, in final, ca 70% din totalul dosarelor deschise in anul 2010 au fost rezolvate favorabil, ca urmare a interventiilor noastre. Aceasta situatie demonstreaza ca cetatenii pot apela cu incredere la serviciile noastre. Noi ii tratam cu toata consideratia si, daca problema ridicata este de competenta noastra si ni se adreseaza in timp util, adica cel mult un an de la data incalcarii dreptului, exista sanse mari de rezolvare favorabila.

Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului poate fi contactat telefonic la numarul 0236/32.00.10, pe e-mail la adresa avpgalati@avp.ro si acorda zilnic audiente, intre orele 9 "" 16, cu exceptia zilei de vineri, cind programul este de la 9 "" 12.


Expert, Liviu COMAN-KUND


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.