Jurnalism cetatenesc

AFLAM DE LA AVOCATUL POPORULUI

Ziarul de Vrancea
13 dec 2010 708 vizualizări
Despre încalcarea dreptului de petitionare

O conduita institutionala, din pacate prea des intilnita, care exprima in mod neechivoc dispretul fata de cetatean, este tacerea administratiei. Tacerea administratiei, in afara de faptul ca impiedica realizarea unor drepturi ale cetateanului, provoaca si suferinte morale, prin inducerea si intretinerea unor sentimente de frustrare si incertitudine.

Tacerea administratiei nu este un fenomen nou si ea nu se intilneste numai in Romania. De aceea, in toate tarile civilizate s-a pus problema instituirii unor forme de protectie juridica a cetateanului fata de asemenea manifestari.

în Romania de azi, prima forma de protectie juridica a cetateanului fata de tacerea administratiei este de natura constitutionala. Astfel, potrivit art.51 din Constitutie, cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin petitii, iar acestea au obligatia sa raspunda la petitii in conditiile stabilite de lege. Dreptul comun in materie il reprezinta Ordonanta nr.27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, care stabileste in esenta urmatoarele: prin petitie se intelege cererea, reclamatia, sesizarea sau propunerea, formulata in scris, prin care cetatenii se pot adresa autoritatilor publice; termenul general de solutionare a petitiei este de 30 de zile de la data inregistrarii petitiei la autoritatea competenta; nerespectarea termenelor de solutionare a petitiilor, de catre personalul care are asemenea atributii, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit legii; conducatorii autoritatilor publice sint direct raspunzatori de bunul mers al activitatii de solutionare a petitiilor, inclusiv de comunicarea raspunsurilor in termenele legale.

Ce se intimpla insa, daca o institutie publica nu respecta dispozitiile constitutionale si legale mentionate? Ei bine, persoana care se confrunta cu o asemenea situatie are doua posibilitati: sesizeaza Avocatul Poporului si ii cere sa actioneze pentru restabilirea dreptului incalcat sau sesizeaza instanta de contencios administrativ, care poate obliga institutia respectiva sa raspunda la petitie.

Avocatul Poporului este o autoritate publica autonoma, care are ca misiune apararea drepturilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice, prin mediere. Procedura de solutionare a petitiilor de catre Avocatul Poporului este gratuita si nu implica eforturi din partea petitionarului. Actiunea in contencios administrativ presupune eforturi din partea persoanei, are o durata semnificativa, mai ales daca punerea in executare a hotaririi nu se face de buna voie si nu exista nicio garantie ca raspunsul la care a fost obligata institutia va fi unul favorabil. Consideram ca aceste aspecte sint argumente suficiente ca sa recomandam victimelor tacerii administratie sa se adreseze institutiei noastre, imediat dupa expirarea termenului legal de solutionare a petitiei, de 30 de zile.

Chiar daca, pentru realizarea misiunii sale, Avocatul Poporului nu beneficiaza de forta de constringere, instrumentele legale de care dispune sint suficiente pentru a conferi eficacitate actiunii sale. Vom prezenta, in continuare, un caz in care dreptul de petitionare, incalcat de catre o autoritate centrala, a fost restabilit ca urmare a demersurilor, este adevarat, insistente, ale Biroului teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului.

Domnisoara Nastasia (nume fictiv), domiciliata in Braila, studenta a Universitatii "Dunarea de Jos" din Galati, ne-a sesizat ca a depus pe data de 15 iunie a.c. o cerere , la Universitate, pentru obtinerea unui loc intr-o tabara studenteasca, cerere la care nu a primit raspuns. Ne-a cerut sa actionam pentru restabilirea dreptului incalcat. Urmare demersurilor noastre, am stabilit ca tacerea Universitatii a fost determinata de faptul ca Autoritatea Nationala pentru Tineret si Sport nu a comunicat numarul de locuri in tabere, perioadele si locatiile. Pentru solutionarea petitiei, am solicitat Autoritatii Nationale pentru Tineret si Sport sa ne comunice masurile luate pentru clarificarea situatiei invocate de secretariatul Universitatii. Deoarece, pina la inceputul lunii septembrie, nu am primit raspuns de la Autoritatea Nationala pentru Sport si Tineret, am sesizat Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in calitate de autoritate ierarhic superioara. Urmare demersurilor noastre, Autoritatea Nationala pentru Tineret si Sport ne-a comunicat ca petitionara nu numai ca a primit raspuns, dar a si beneficiat de un loc in tabara studenteasca de la Sinaia, in perioada 08 "" 15 septembrie 2010.

Reamintim ca, pe Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunarii, in cladirea Camerei de Conturi, isi desfasoara activitatea Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului, avind ca raza de competenta judetele Braila, Galati si Vrancea. Persoanele care se considera lezate de autoritatile publice trebuie sa stie ca Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului este intotdeauna in slujba cetateanului, poate fi sesizat printr-o petitie scrisa si poate fi contactat telefonic la numarul 0236/32.00.10 si pe e-mail la adresa avpgalati@avp.ro; de asemenea, acorda zilnic audiente, intre orele 9 "" 16, cu exceptia zilei de vineri, cind programul este de la 9 la 12.


Expert, Liviu COMAN-KUND


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.