Jurnalism cetatenesc

A platit 24 kWh in plus si, totusi, l-au deconectat

Ziarul de Vrancea
20 mai 2008 1084 vizualizări
Subsemnatul Gherghe Merauta din Focsani, str. Echitatii nr. 27A, va aduc la cunostinta urmatoarele

In ziua de 7 mai a.c. s-a prezentat la domiciliul nepotului meu, Ababei Viorel, proprietarul casei din str. Militari nr. 52, Focsani, o echipa de la I.R.E. (Electrica, n.r.) si l-au debransat abuziv de la contorul electric. M-am prezentat la dumnealor in aceeasi zi si mi-au spus ca nu au ce sa faca, dar trebuie sa platesc debransarea si rebransarea, adica suma de 62 de lei. Este un abuz fara precedent in zilele noastre, deoarece am factura si chitanta care dovedesc ca am platit in plus 24 kWh. Rog Ziarul de Vrancea sa faca cunoscut aceste abuzuri in paginile sale. Nepotului meu ii reprezint interesele, deoarece el este plecat in Italia. Mentionez ca indexul actual pe stilp este de 4613 kWh, s-au platit 4637 kWh, deci 24 kWh in plus si, totusi, l-au deconectat."


Raspuns: "Referitor la sesizarea dlui. Gheorghe Mereuta privind deconectarea locului de consum apartinind nepotului sau, Albabei Viorel, din str. Militari nr. 52, va informam ca deconectarea s-a efectuat in data de 07.05.2008 ca urmare a neachitarii facturii de estimat emisa la 10.02.2008. Pentru aceasta factura, consumatorul a fost preavizat la 01.04.2008, iar aceasta a fost achitata din soldul creditor generat la emiterea facturii de regularizare din 08.05.2008.

Cum facturile de estimat au acelasi regim de scadenta, preavizare si deconectare ca si cele de regularizare (cu citiri) ele duc la deconectare daca nu sint achitate dupa 45 de zile de la data scadentei (se face automat de sistem). Din regularizarea facuta la 08.05.2008 se poate constata ca intr-adevar deconectarea s-a facut pe un index mai mare decit cel consumat, dar riscul apartine consumatorului, care a lasat nemodificata "Conventia de consum" in baza careia se emit facturile de estimat. Din anul 2006 (de la implementarea noului sistem de facturare) AFEE Focsani a pus la indemina consumatorilor sai numeroase informari (aparute si in presa), ce se fac permanent si la toate ghiseele noastre de Relatii clienti, iar pe fiecare factura de estimat sau regularizare apare Mesajul: Neachitarea facturilor in termen de 45 zile de la data scadentei are ca urmare intreruperea furnizarii energiei electrice.

Din momentul punerii in functiune a noului sistem de facturare nu se mai practica «autocitirea». Clientul nu mai citeste contorul si nu se mai prezinta la casieria furnizorului cu indexul citit pentru emiterea si plata pe loc a facturii. De asemenea, clientul nu mai comunica telefonic indexul. Facturile de energie elctrica se emit lunar. Un ciclu normal de facturare, aflat intre doua citiri ale furnizorului, numite «de regularizare», este de 3 luni, constind din doua facturi de consum estimat si o factura de regularizare. In situatia in care nu se poate efectua citirea contorului in cea de-a treia luna, se va continua estimarea pina la efectuarea citirii. Perioada pentru care se emite o factura este «perioada de facturare». Perioada intre doua citiri ale furnizorului, dintr-un ciclu de facturare, se numeste «perioada de regularizare». «Data emiterii» reprezinta data intocmirii documentului fiscal. «Data scadentei» reprezinta termenul de plata al facturii. La clientii casnici, data scadentei este data emiterii plus 15 zile calendaristice. Daca factura nu este achitata in intervalul de 30 de zile de la data scadentei, se calculeaza penalitati incepind cu prima zi dupa data scadentei, pina la achitare. Consumul facturat estimat se calculeaza la toti clientii de catre furnizor, pe baza istoricului lunar de consum al fiecarui client si, la clientii noi, pe baza unei «conventii lunare de consum». Din consumul lunar se determina, pentru fiecare perioada de facturare, un consum mediu zilnic. Consumul estimat al unei perioade de facturare este egal cu numarul de zile al perioadei inmultit cu consumul mediu zilnic. Consumul mediu zilnic este afisat pe factura de consum estimat. In cazul in care clientul considera ca nu poate accepta indexul estimat de furnizor, constatind o mare diferenta fata de indexul real si nu este dispus sa astepte corectia din factura de regularizare, poate solicita furnizorului refacturarea consumului estimat, situatie in care furnizorul va verifica existenta diferentei reclamate si, daca aceasta se va confirma, va reface factura si va corecta, de comun acord cu clientul, consumul lunar pentru estimarile viitoare. Consumul facturat de regularizare reprezinta diferenta intre consumul real dintre doua citiri de regularizare si consumul estimat in ciclul respectiv de facturare. Daca consumul estimat a fost mai mare decit consumuul real, rezulta o valoare negativa, din care se compenseaza automat facturile anterioare neachitate, in ordinea vechimii, sau care, daca nu exista debite restante, se transforma in «sold creditor» (suma achitata in plus), care se poate restitui clientului sau se poate pastra pentru achitarea urmatoarelor facturi. Daca intr-o perioada de facturare, de estimare sau de regularizare, s-a schimbat pretul energiei electrice, valoarea consumului se calculeaza tinind cont de acest fapt. La regularizare se face o redistribuire a consumului in functie de consumul mediu zilnic, astfel incit se corecteaza orice abatere de valoare din facturile de consum estimate. Reclamatiile legate de factura trebuie adresate furnizorului in termen maxim de 15 zile de la primirea sa.

Oricit de mult am dori sa prevenim aceste situatii, nu putem interveni la timp daca consumatorii nu solicita modificarea conventiei de consum, introducerea in Perioada de absenta pe o anumita perioada de timp, schimbarea tarifului, etc. O sa solicitam clientului modificarea conventiei de consum (pe o luna, cel mult un an) si speram sa reglam acest litigiu."


Cu stima,

Sef SCOC -AFEE Focsani

ing. Mihu Elena


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.