Zapaceala din conducerea unitatilor de învatamint (IV)
"Capitolul care ne da dureri de cap este cel referitor la conducerea unitatilor de invatamint, organismul care raspunde cel dintii, oriunde in lume, de bunul mers al procesului instructiv-educativ. Primele simptome apar cind aflam ca scolile sint conduse, in fapt, exclusiv de Consiliile de administratie, dar numai acelea care au personalitate juridica. Si personalitate juridica au numai cele cu 200 de elevi. Despre conducerea unitatilor de invatamint cu clasele I-IX, care au in medie 20 de elevi la clasa, deci in total 180, proiectul Legii invatamintului preuniversitar nu sufla o vorba, desi la art. 29 din Statutul personalului didactic sint insirate o sumedenie de functii didactice: de predare, de consiliere si de terapie educationala, de documentare si informare, de inovare-dezvoltare, de monitorizare, evaluare si control, auxiliare. Durerile de cap devin cronice cind citim ca directorul nu face altceva decit sa execute operativ deciziile Consiliului de administratie, al carui presedinte este unul din membrii acestuia, ales pe o perioada de un an (art. 90, al. 3). Si ca prevederile legii sa adinceasca confuzia, directorul este numit de Directia Judeteana pentru învatamintul Preuniversitar (noua denumire a actualului Inspectorat Scolar Judetean), la propunerea Consiliului de administratie, dupa promovarea concursului, fara a se preciza pe ce anume durata. De ce nu se precizeaza durata, ne-a spus la Focsani secretarul de stat Zvetlana Preoteasa: «pentru ca directorul nu este batut in cuie pe patru ani si Consiliul de administratie il poate schimba oricind». Daca directorul a promovat un concurs in urma unui interviu si a prezentarii unei oferte manageriale, de ce nu este lasat sa-si implementeze propunerile de dezvoltare institutionala a unitatii, apreciate de comisia de examinare ca fiind cele mai bune? Devenind leadership, conducator angajat deplin in realizarea obiectivelor educationale ale unitatii, recunoscut ca atare prin insasi propunerea facuta, de ce i se pune sub semnul intrebarii autoritatea prin care ii poate face pe colegi sa-l urmeze? Unul din principiile fundamentale ale managementului scolar este continuitatea. înlocuit/demis cind li se nazare membrilor Consiliului de administratie, de multe ori pe criterii extramanageriale, mai poate sa se gindeasca directorul la dezvoltarea organizationala a scolii prin intermediul intregului colectiv didactic sau se pierde in frecusurile de care nici o cancelarie nu duce lipsa? Astfel concepute, textele de legi nu mai constituie cadrul fertil in care elevii sa se instruiasca cu adevarat"¦"
va urma
Prof. Valeriu Anghel
Grupul Scolar Agricol Focsani