Jurnalism cetatenesc

Atenţie la tulburarea de învăţare! Poate avea consecinţe grave asupra întregii vieţi!

Carmen DOBRE
27 sep 2016 1672 vizualizări
Tulburarea de învăţare în cazul copiilor nu este foarte simplu de detectat u ceea ce debutează cu o tulburare de învăţare poate cu uşurinţă să se transforme într-o problemă emoţională sau comportamentală u unii copii decid să devină clovnii clasei sau rebeli pentru a distrage atenţia de la tulburarea lor pentru că e mai bine să fii rău decât să fii prost.

Primul contact cu şcoala poate fi o povară pentru unii dintre copii. Probleme pot apărea din cauza inadaptării la un program fix de la şcoală, a dificultăţilor de a accepta o altă autoritate decât cea familială, integrarea într-un colectiv divers. De cele mai multe ori este vorba despre dificultatea în îndeplinirea sarcinilor la diferite materii. În acest caz poate fi vorba despre tulburări de învăţare. Învăţarea este un proces complex, care se petrece la nivelul creierului. Creierul primeşte, procesează, stochează şi răspunde la informaţie. Tulburările specifice de învăţare sunt dizabilităţi neurologice care afecteză procesul de învăţare. Tulburările de învăţare au consecinţe asupra întregii vieţi.
Manifestările problematice obsevabile sunt:
•    atenţie scăzută, trece de la o activitate la alta fără a finaliza sarcinile;
•    nu îşi poate controla impulsurile, întrerupe o conversaţie, schimbă subiectul;
•    urmăreşte cu dificultate instrucţiunile, are nevoie de repetarea indicaţiilor;
•    nu dispune de coordonare, răstoarnă lucrurile, scapă obiectele, scrie "cumplit",  se bâlbâie;
•    imaturitate în plan social, se comportă ca şi cum ar fi mai mic faţă de vârsta cronologică;
•    inflexibil în atitudine, vrea să facă aşa cum vrea el/încăpăţânat, refuză ajutorul;
•    dezorganizat, distrat, absent, pierde lucrurile.
Dificultăţile de învăţare apar de timpuriu. Acestea pot fi:

•     dislexie-afectarea în principal a cititului;
•    disgrafie- afectarea calculului matematic;
•    discalculia- afectarea scrisului. Este foarte important ca un copil să fie capabil să se exprime în scris;
•    dispraxia-implică gesturile, coordonarea motorie fină;
•    afectarea funcţiei executive- implică dificultăţi în planificare, organizare, stategie şi utilizarea timpului;
•    dificit de atenţie cu hiperactivitate este cel mai cunoscut diagnostic din categoria tulburărilor de învăţare. De multe ori profesorii „identifică” la şcoală copiii „dificili” şi îi etichetează ADHD.
Toate aceste tulburări de învăţare duc la manifestări de anxietate, neîncredere în sine, lipsa motivaţiei de învăţare. Dificultăţile de învăţare pot fi depistate de părinţi. Există o reticienţă a familiei de a ascunde şi de a nega problemele copilului în speranţa că timpul le va rezolva. Deoarece aceste tulburări apar în afara unei leziuni aparente la nivelul creierului, de multe ori sunt puse pe seama unei imaturităţi a copilului, a unei tulburări afective sau a lipsei stimulării. Acestea sunt datorate însă unui creier care funcţionează diferit.
Diminuarea şi înlăturarea dificultăţilor de învăţare trebuie să fie o soluţie pentru înlăturarea eşecului şcolar provocat de acestea.
Cum vă puteţi ajuta copilul?
Ce puteţi face când copilul dumneavoastră are o tulburare de învăţare?
•    o vizită la oftamolog si la ORL-ist pentru a vă asigura că  nu are afecţiuni oftamologice sau auditive;
•    consultaţi un specialist în tulburări de învăţare;
•    rugaţi învăţătoarea să vă susţină, să stea în prima bancă şi să-i acorde mai mult timp pentru terminarea exerciţiilor;
•    citiţi zilnic (15 minute) un text cu voce tare ajută un copil dislexic, citiţi singur apoi împreună;
•    pentru a învăţa un copil aritmetica folosiţi metode practice (masurarea cantităţilor recomandate în reţetele culinare sau cumpărăturile);
•    copilul ar putea învăţa să scrie corect cu ajutorul literelor magnetice;
•    înainte de a-i vorbi uni copil hiperactiv, priviţi-l în ochi. Pentru a-şi face temele are nevoie de un loc liniştit, cu pauze dese. Încredinţaţi-i sarcini ce necesită activitate fizică.
Copiii care au tulburări de învăţare ştiu că ceva este în neregulă cu ei, dar nu ştiu despre ce este vorba. Ceva care debutează cu o tulburare de învăţare poate cu uşurinţă să se transforme într-o problemă emoţională sau comportamentală. Unii copii decid să devină clovnii clasei sau rebeli pentru a distrage atenţia de  la tulburarea lor. Din punctul lor de vedere este mai bine să fii rău decât să fii prost. Alţii suferă în tăcere. Copiii au nevoie de ajutor, aşa că ajutaţi-i!

Carmen Dobre, psiholog


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.