Jurnalism cetatenesc

Regimul sederii cetatenilor romani si a membrilor lor de familie in Italia

Ziarul de Vrancea
5 iun 2007 828 vizualizări
Cetatenii romani si membrii familiilor acestora pot intra si ramane pe teritoriul italian pana la 3 luni fara indeplinirea vreunei formalitati.

Persoanele care intentioneaza sa stea in Italia pentru o perioada mai mare de 3 luni sunt obligate sa se inscrie in registrul de evidenta a populatiei rezidente, nemaifiind necesara cartea de sedere.

Astfel, cetatenilor romani li se aplica Decretul lege nr.30/2007 si Circulara nr.19 din 6 aprilie 2007 a Ministerului de Interne al Italiei, privind registrul de evidenta a populatiei.


I. Inscrierea in registrul de evidenta a populatiei


1.Procedura inscrierii cetatenilor romani in registrul de evidenta a populatiei.

In momentul prezentarii cererii de inscriere este eliberat interesatului un atestat ce contine, numele, prenumele, adresa de rezidenta declarata si data prezentarii cererii de inscriere.

In afara documentatiei solicitate cetateanului italian pentru inscrierea in registrul evidentei populatiei (prevazute prin Legea nr.1228/54 si DPR nr. 23/1989), cetateanul UE trebuie sa prezinte si urmatoarele documente:


In cazul in care se afla in Italia pentru motive de munca, trebuie prezentate documente care sa ateste activitatea lucrativa exercitata. Cetatenii Romaniei si Bulgariei, pentru exercitarea unor activitati lucrative, vor trebui sa prezinte si autorizarea angajarii eliberata de Ghiseul Unic pentru Imigrare (in cazul activitatilor lucrative pentru care este necesara autorizarea pentru angajare), asa cum se mentioneaza in cele ce urmeaza;


Cetateanul UE care decide sa stea in Italia, fara a desfasura o activitate lucrativa sau a frecventa un curs de studii sau de formare profesionala, trebuie sa demonstreze ca dispune de resurse economice suficiente pentru sedere, atat pentru sine cat si pentru membrii sai de familie. Aceasta disponibilitate este autodeclarata de catre interesat, in conformitate cu prevederile art.46, 47 din DRP nr. 445/2000.

Pentru cuantificarea resurselor economice suficiente se utilizeaza parametrul alocatiei sociale, ce pentru 2007 este de 5.061,68 euro/an. Aceasta suma este suficienta pentru sederea solicitantului si a unui membru de familie. Ea trebuie dublata in cazul in care mai exista unul sau doi membrii de familie in plus. Se tripleaza daca membrii de familie sunt 5 sau mai multi.

Pe langa criteriul privind veniturile cetateanului UE trebuie sa prezinte documente care sa ateste ca este titularul unei polite de asigurare care acopera cheltuielile medicale. Conform Ministerului Sanatatii, persoanele care sunt deja inscrise la Serviciul Sanitar National - SSN - isi pastreaza dreptul obtinut anterior inscrierii in registrul de evidenta a populatiei, cei care isi vor regularize pozitia prin intermediul inscrierii in registrul de evidenta a populatiei se vor putea inscrie la SSN, iar celelalte persoane vor putea avea acces la SSN din tara de origine.


In cazul sederii pentru motive de studii sau formare profesionala interesatul trebuie sa prezinte documente care atesta inscrierea sa la un institut public sau privat recunoscut, faptul ca e titularul unei polite de asigurare medicala si disponibilitatea resurselor economice, asa cum s-a specificat anterior.

In privinta exercitarii dreptului de sedere pentru motive de munca este necesar sa subliniem ca cetatenii romani, in privinta accesului pe piata muncii se supun regimului tranzitoriu, care va dura pana la 1.01.2008.

Regimul tranzitoriu prevede ca accesul la munca este liberalizat in anumite sectoare, in timp ce pentru alte sectoare este obligatoriu obtinerea autorizatiei de angajare de la Ghiseul Unic pentru Imigrare.

Respectiv, accesul pe piata muncii nu se subordoneaza vreunei conditii pentru munca

sezoniera si pentru lucratorii urmatoarelor sectoare: agricultura si turism - hotelier, casnic si asistenta persoanelor, constructii, mecanic, personal de conducere si inalta calificare.

Pentru toate celelalte sectoare de productie - pentru care cetateanul roman sau bulgar are acces numai dupa obtinerea autorizarii de angajare de la Ghiseul Unic pentru Imigrare - lucratorul va trebui sa prezinte respectivul document pentru a se putea inscrie in registrul de evidenta a populatiei in conformitate cu Decretul lege mentionat.

Dupa indeplinirea intregii proceduri, ca urmare a inscrierii in registrul de evidenta a populatiei - care se realizeaza dupa verificarea criteriilor solicitate, inclusiv a domiciliului declarat - este eliberat interesatului certificatul de inscriere.

Acest certificat va trebui sa contina indicarea legii in baza careia a fost emis (art.9 al DL mentionat). O referire asemanatoare trebuie sa contina si fisa individuala de inscriere in registrul de evidenta a populatiei.

Impotriva masurii de refuzare sau revocare a dreptului de sedere se poate face recurs la tribunal, in termen de 30 zile.

Persoanele care au cartea de sedere valabila, deci care s-au inscris deja in registrele de evidenta a populatiei rezidente, pana la expirarea acestui act, nu au obligatia de a prezenta documentele indicate in Decretul lege.

2)Inscrierea in registrul de evidenta a populatiei a membrului de familie a cetateanului roman, care are cetatenia unui stat membru UE.

Membrii de familie ai cetateanului roman care au dreptul de a sta pe teritoriul Italiei sunt urmatorii: sotul/sotia, descendentii directi aflati in intretinerea sa si cei ai sotului/sotiei.

Acestia trebuie sa prezinte, pentru a se inscrie in registrul de evidenta a populatiei, un document de identitate si un document care sa ateste calitatea de membru de familie conform enumerarii de mai sus sau de membru de familie aflat in intretinere.

Prezentarea atestatului cererii de inscriere in registrul de evidenta a populatiei a membrului de familie avand cetatenie UE si drept autonom de sedere, prevazuta de Decretul lege, nu este obligatorie deoarece se considera ca se afla deja in arhiva primariei.

3) Inscrierea in registrul de evidenta a populatiei a membrului de familie a cetateanului roman care nu are cetatenia unui stat membru UE

Documentul de sedere al membrului de familie al cetateanului UE care nu are cetatenia unui stat membru este ,,cartea de sedere de membru de familie a unui cetatean UE".

Inscrierea in registrul de evidenta a populatiei se va efectua dupa obtinerea de la chestura a documentului mentionat.

Persoana interesata va prezenta, pentru inscrierea in registrul de evidenta a populatiei, pasaportul si viza de intrare, atunci cand e necesara, documentele care atesta calitatea de membru de familie si, daca e necesar, in functie de tipul de cerere, calitatea de membru de familie aflat in intretinere, precum si atestatul cererii de inscriere in registrul de evidenta a populatiei al membrului de familie a cetateanului UE.

De asemenea, este obligatoriu sa se comunice chesturii inscrierea in registrul de evidenta a populatiei a membrilor de familie ai cetateanului roman care nu au cetatenia unui stat membru UE.

Decretul lege prevede ca pentru inscrierea in registrul de evidenta a populatiei, pentru eliberarea atestatului de inscriere si a documentului de identitate se aplica cetatenilor UE si membrilor de familie aceleasi conditii prevazute pentru cetateanul italian.

Cetatenii care au solicitat carti de sedere inainte 11.04.2007 si carora nu le-au fost eliberate, trebuie sa se prezinte la primarie pentru a solicita inscrierea in conformitate cu prevederile decretului lege, avand in vedere ca nu mai pot fi emise carti de sedere de catre chestura dupa aceasta data.

2

Cu scopul de a simplifica procedura ce trebuie urmata de catre intersat se considera ca acesta este obligat sa se prezinte la biroul de evidenta a populatiei documentul care atesta prezentarea cererii de carte de sedere, eliberat de chestura sau de Posta Italiana SPA, si sa declare ca indeplineste conditiile de sedere prevazute de catre Decretul lege mentionat.

Verificarea acestor conditii va putea fi efectuata prin sondaj de catre primarie, utilizand documentatia depusa la chestura.


II. Pastrarea dreptului de sedere


Decretul Lege nr.30/2007 reglementeaza ipoteza de pastrare a dreptului de sedere in situatia in care conditiile care au determinat initial recunoasterea acestuia nu mai sunt indeplinite.

In cazul cetatenilor UE, inclusiv in cazul cetatenilor romani care nu au drept autonom de sedere, situatiile ce trebuiesc luate in considerare sunt urmatoarele:

- decesul cetateanului UE sau plecarea sa de pe teritoriul national,

-divortul

-anularea casatoriei.

Aceste evenimente nu influenteaza dreptul de sedere al membrului de familie cetatean UE care a obtinut dreptul de sedere permanent sau care indeplineste criteriile pentru a deveni, la randul sau, titularul unui drept autonom de sedere, precum si a copiilor sau a parintelui care ii are in incredintare, in cazul in care copiii sunt inscrisi la scoala, pana la incheierea studiilor.

Decretul lege disciplineaza, deasemenea, cazurile specifice de pastrare a dreptului de sedere a cetateanului UE, care lucreaza sau desfasoara activitate autonoma. Situatiile luate in considerare sunt urmatoarele:

- cetatean aflat in incapacitate temporara de munca din cauza unui accident de munca sau unei boli profesionale;

- cetatean care, dupa ce a exercitat pentru mai mult de un an activitatea lucrativa pe teritoriul national, se afla in somaj involuntar ce poate fi demonstrat, si este inscris la Centrul pentru Plasarea in Munca, ori a dat declaratia conform fostului art.2, c. al DL nr. 181/2000 care atesta imediata disponibilitate pentru angajare;

- cetateanul aflat in somaj involuntar ca urmare a expirarii unui contract de munca cu durata mai mica de un an, ori care s-a aflat in somaj involuntar in primele 12 luni de sedere in Italia si este inscris la Centrul pentru Plasarea in Munca ori a dat o declaratie de disponibilitate pentru angajare;

- cetateanul care frecventeaza un curs de formare profesionala.


III. Dreptul de sedere permanenta


Cetateanul UE inclusiv cetateanul roman, care a stat legal si in mod continuu timp de 5 ani pe teritoriul national obtine dreptul la sedere permanenta. Acest drept il va exonera pe interesat de indeplinirea in continuare a conditiilor prevazute de Decretul lege pentru recunoasterea dreptului la sedere.

Absenta de pe teritoriul national pentru o perioada mai mare de doi ani consecutivi duce la pierderea dreptului.

In cazul cetateanului UE, atestatul este eliberat de primaria de rezidenta in termen de 30 de zile de la cererea interesatului, in timp ce pentru strainii extracomunitari, membrii de familie ai cetateanului UE, este competenta chestura.

Cererea sa fie insotita de documente care demonstreaza indeplinirea conditiilor prevazute pentru obtinerea acestui drept.


Conditia privind continuitatea sederii poate fi verificata prin intermediul inscrierii interesatului in registrul de evidenta a populatiei.

Nu prejudiciaza continuitatea sederii absentele care nu depasesc in total sase luni anual, respectiv absentele cu o durata mai mare justificate de indeplinirea serviciului militar sau, de pana la 12 luni consecutive, pentru motive relevante, ca exemplu, sarcina si maternitatea, bolile grave, studiile sau formarea profesionala ori detasarea pentru motive de munca intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta.

Continuitatea sederii este intrerupta de masura de indepartare a persoanei interesate.


IV. Obtinerea anticipata a dreptului de sedere permanenta


Pensionarea interesatului.


Intra in aceasta categorie lucratorul angajat sau autonom care, in momentul in care isi intrerupe activitatea, a atins varsta prevazuta pentru pensia de batranete, precum si lucratorul angajat care intrerupe propria activitate ca urmare a pensionarii anticipate, in cazul in care si-a desfasurat in Italia propria activitate in ultimele 12 luni si a stat legal pe teritoriul statului in mod continuu pentru mai mult de 3 ani.

Daca lucratorul nu are dreptul la pensie de batranete, conditia privind varsta poate fi considerata satisfacuta la implinirea a 60 de ani.


Incapacitate permanenta de munca.


Este vorba despre situatiile in care lucratorul angajat sau autonom ce a stat in mod continuu pe teritoriul statului pe o perioada de cel putin 2 ani, intrerupe propria activitate lucrativa din cauza unei incapacitati permanente de lucru. Nu sunt puse conditii legale de durata sederii in cazul in care incapacitatea de munca este datorata unui accident de munca sau unei boli profesionale din care rezulta dreptul la prestatia aflata total sau partial in sarcina statului.


Exercitarea unei activitati lucrative intr-un alt stat membru.


Lucratorul angajat sau autonom care, dupa ce a stat si a lucrat timp de 3 ani in Italia, exercita o activitate lucrativa intr-un alt stat membru UE, ramanand valabile conditiile pentru inscrierea in registrul de evidenta a populatiei.

Perioadele de ocupare desfasurate in alt stat UE in care interesatul isi exercita propria activitate sunt considerate a fi efectuate pe teritoriul national. In situatiile mentionate la punctele 2) si 3) indeplinirea criteriilor de durata a sederii si a activitatii nu sunt necesare daca sotul/sotia interesatului este cetatean italian sau si-a pierdut cetatenia italiana ca urmare a casatoriei.

Pentru obtinerea anticipata a dreptului de sedere permanenta se considera ,, perioada de ocupare" si perioada de inscriere pe listele de mobilitate si somaj involuntar, perioada de suspendare a activitatii independent de vointa interesatului si lipsa de la munca sau incetarea activitatii pentru motive de boala sau accident.

Dreptul de sedere permanenta obtinut in mod anticipat in baza conditiilor mentionate este extins membrului de familie care sta in Italia cu lucratorul angajat sau autonom indicat mai sus.

In cazul in care lucratorul moare inainte de a obtine dreptul de sedere permanenta, membrul de familie care a stat cu el pe teritoriul statului va obtine dreptul de sedere permanenta in urmatoarele situatii:


lucratorul a sta de 2 ani in mod continuu in Italia inaintea decesului;

decesul a avut loc ca urmare a unui accident de munca sau boala profesionala;

sotul/sotia si-a pierdut cetatenia italiana ca urmare a casatoriei.


V. Masuri de indepartare


In afara situatiilor de indepartare de pe teritoriul national pentru motive de siguranta si ordine publica, masura de indepartare a cetatenilor UE poate fi luata in momentul in care nu mai sunt indeplinite conditiile care au determinat acordarea dreptului de sedere interesatului (art.21).

In aceste cazuri masura de indepartare este adoptata de catre prefectul competent din punct de vedere teritorial in functie de locul de inscriere in registrul de evidenta a populatiei a destinatarului si va fi comunicata primariei unde acesta este inscris, la fel ca si in cazul masurii de indepartare adoptate pentru motive legale de ordine si siguranta publica.

Aceasta masura prevedere un termen pentru parasirea teritoriului national care nu poate fi mai mic de 1 luna. Nu poate fi impusa o interzicere a reintrarii. Masura adoptata de prefect poate fi contestata in fata tribunalului in termen de 20 de zile de la notificarea sa.

Cetatenii UE care sunt lucratori angajati sau autonomi sau care se afla in anumite situatii specificate de legislatie, privind somajul, nu pot fi indepartati de pe teritoriul statului decat pentru motive de ordine si siguranta publica.


Material redactat in baza Decretului lege nr.30/2007 si a Circularei nr.19 din 6 aprilie 2007 a Ministerului de Interne din Italia.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.