Arhiva

Gara virtuala, fara sef si fara trenuri la Odobesti

Valentin Muscă
30 ian 2005 1605 vizualizări
Lumea nevazuta a CFR-ului vrincean: vechea gara din Odobesti, construita in 1895, a fost abandonata de autoritati. Edilii ar dori sa o transforme în muzeul ceferistului. Deocamdata, gara nu este nici gara, nici muzeu, doar adapost pentru boschetari. Ultimul salariat al garii a fost transferat la Focsani, dar continua sa locuiasca intr-o dependinta a statiei CRF



O cladire abandobata, scufundata in gunoaie si rugina, fara telefon sau alt mijloc de comunicare este pentru seful statiei CFR din Focsani, Viorel Tanasovici, o gara ca oricare alta, care poate fi supravegheata de la distanta, pe computer sau cu telefonul mobil. Or, la gara din Odobesti nu este nici telefon, nici impiegat de miscare si nici trenuri, ci multa mizerie si indiferenta! Inaugurata cu

mare fast in anul 1895, Ga ra Odobesti poate intra acum in Cartea Recordurilor. Pentru conducerea CFR Focsani - Marfa aceasta gara este in activitate desi, in realitate, imobilul este abandonat si uitat

de ani buni. De aici au plecat de-a lungul timpului cantitati uriase de vin si lemn care au ajuns in toata Europa. Gara era intesata de calatori in urma cu zeci de ani, atunci cind mersul cu trenul era o moda pentru cei mai instariti boieri odobesteni. Epoca de glorie a garii odobestene a tinut pina la inceputul anilor 60, trenul fiind atunci singurul mijloc de transport care lega muntii Vrancei si podgoriile Odobestilor, de Romania si Europa. Ultimul functionar al Garii Odobesti, Nicolae Duca, care a mostenit meseria de la tatal sau, a fost transferat la Focsani. Totusi, el a continuat sa locuiasca intr-o dependinta a fantomaticei gari.



La Odobesti, aproape nimeni nu stie de ce gara a fost abandonata de ani de zile. Seful statiei din Focsani, Viorel Tanasovici, care are in subordine cladirea garii din Odobesti, ne-a declarat: "Gara din

Odobesti este inchisa, dar functioneaza! Am evoluat, nu este nevoie de cineva in gara pentru trenuri. Avem computer, mobil ("¦)." Se poate ca Viorel Tanasovici sa fabuleze daca isi imagineaza ca trenul spre Odobesti se supravegheaza cu mobilul, ori asteapta vreun accident feroviar sa ia vreo masura. întrebarile noastre nu tin de fabulatoriu: cine asigura securitatea liniei intre Odobesti si Focsani? Cine asigura securitatea trenului in gara Odobesti? Dar instalatiile aferente? Dupa ancheta facuta la fata

locului noi putem raspunde ca NIMENI. Viorel Tanasovici, seful de statie cu aere de baron de CFR, va spune ca "Mobilul". OK! Noi il mai intrebam, care este "mobilul" acestei fantasmagorice situatii

cu gara din Odobesti? Este gara sau nu este? Vine trenul, sau nu vine? Cert este ca ea apare in nomenclatorul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Viorel Tanasovici confirma. De altfel, conversatia cu seful de statie din Focsani a decurs ca la un sprit pina in momentul cind am inceput sa insistam cu intrebari la care ceream raspunsuri precise. Atunci s-a rupt filmul si Viorel Tanasovici ne-a facut o demonstratie de inchis telefonul in nas. Nu este vorba de o piesa de teatru, nici de o gluma despre vreun western american din anii 70. Daca vreti sa va convingeti, aceasta minune a Romaniei post-decembriste o puteti vedea la Odobesti, in fata fostului Camin Atelier, intr-o mizerie de nedescris,

strajuita de arbori si ciini, mingiiata de sticle si pungi.


Gara din Odobesti, loc de ocheade si afaceri


Ca sa intelegeti cum s-a ajuns aici, trebuie sa ne intoarcem la sfirsitul veacului al XIX-lea, momentul cind Romania a fost impinsa cu forta in procesul modernizarii si trenul, ca simbol al progresului, va lega pentru totdeauna localitatile tinarului Regat. în 1893 incepe constructia Garii Odobesti, care va fi inaugurata cu mare pompa la 22 septembrie 1895. A urmat apoi constructia liniilor spre Valea

Putnei si pe Valea Milcovului. Epoca de glorie a tinut pina la inceputul anilor 60, trenul fiind singurul mijloc de transport care lega muntii Vrancei si podgoriile vaste din jurul Odobestilor, de Romania

si Europa. Semnalul declinului a fost dat la sfirsitul celui de-al II-lea razboi mondial. Aparitia autobuzului a insemnat inceputul sfirsitului pentru gara si ceferistii din Odobesti. încet, incet autobuzul a biruit.

Liniile ferate spre Valea Milcovului si a Putnei au fost inchise. Din acel moment gara a deservit exclusiv transportul de marfuri, in general lemne si vin. în timpul marilor lipsuri din anii 80 s-a incercat

reintroducerea unui tren de calatori. Asta se intimpla in 1988 si a durat vreo jumatate de an. Dupa 1990, trenul de calatori intre Focsani si Odobesti a mai circulat pentru citeva luni, dar s-a

considerat ca nu este rentabil si a fost suspendat. Acum, trenurile pe aceasta linie circula din an in Paste.


Caderea comunismului, actul de deces al garii


Dupa 1989, Gara Odobesti a intrat in faza ultima de degradare, mergind mina in mina cu falimentarea si jaful micii economii odobestene. Disparitia UMTF-ului si a Fabricii de Caramida au fost ultimile cuie la sicriul garii odobestene. La un secol de la inaugurare, gara intra in istorie pe usa din dos. Aleea din fata garii, strajuita de copaci batrini, - singura din oras - odinioara locul de promenada al boierilor si negustorilor de vinuri care ajungeau la Odobesti a devenit in scurt timp un drum desfundat cu guri de

canal fara capace si balti. Acum totul este o ruina. Din gloria anilor interbelici nu au mai ramas decit imagini in memoria celor care, coborind cu trenul de pe Valea Milcovului sau a Putnei, descopereau civilizatia, orasul. Ultimul functionar al Garii Odobesti a fost Nicolae Duca. Meseria de "cheferist" a mostenit-o de la tatal sau, care a lucrat ani de zile tot la gara din Odobesti. Din luna septembre 2003 singurul post de la Odobesti a fost desfiintat si Nicolae Duca transferat la CFR Focsani-Marfa. Continua sa locuiasca si acum intr-o dependinta a garii din Odobesti. Din discutia pe care am avut-o cu primarul Odobestiului, Daniel Nicolas, am aflat ca se vor face demersurile necesare ca "fosta cladire a Garii,

acum in proprietatea Ministerului Transportului, sa treaca in patrimoniul orasului, fiind deja un monument istoric. Am discutat si cu membrii Consiliului Local care, in principiu, sint de acord sa

transformam aceasta cladire intr-un Muzeu al CFR-istului. Problema este finatarea. Or, la buget nu avem fonduri pentru 2005. Ramine sa gasim alte surse de finantare", dupa cum a declarat primarul.

Pina la trecerea garii in proprietatea orasului, Nicolae Duca, lucrator la CFR Focsani, ramine privilegiatul chirias al unei gari cu lacat la usi, fara tren de anuntat si fara telefon. Cit despre seful de statie din

Focsani, Viorel Tanasovici, acesta confunda viata privata cu responsabilitatile unui serviciu public. Dupa ce ne ia peste picioare, cu raspunsuri in doi peri, ne spune ca "ultimul tren de la Odobesti a plecat joi" si ne trinteste telefonul in nas. Frumos reflex de sef al unei institutii de stat. Unde o fi invatat Viorel Tanasovici managementul comunicarii? Ori s-o fi scolit la locul de munca? Chiar n-o fi nimeni prin jur sa-l traga de mineca si sa-l invete abc-ul comunicarii? Noi nu am vrut decit sa scriem despre istoria unei gari

cochete care era odinioara mindria Odobestiului.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.