Viața satului

Lăsata Secului la Vintileasca, județul Vrancea

Stana Georgescu
6 mar 2022 5480 vizualizări

Câșlegile de iarnă sunt la sfârșit și în curând începe Postul Paștelui (Postul Mare, cum i se mai spune). În satele comunei Vintileasca, pregătirea pentru trecerea de la „dulce” la post revine în primul rând gospodinelor. Cele mai bune plăcinte „poale-n brâu”, cu brânză sărată de oaie sau cu brânză dulce de vacă, prăjite în untură sau ulei (uloi) sau coapte pe vatra cuptorului constituie felul principal de bucate care nu lipsește de pe masă cu acest prilej.

Lăsata Secului se petrece ca o sărbătoare: sosesc acasă bărbații plecați la muncă, la exploatările forestiere din Nehoiu, Zăbala, Covasna sau in Balta Brăilei. Cărăușii vin peste munți și își aduc și boii pentru că în curând, dacă va fi cald, va începe aratul. Flăcăii plecați la armată vin mulți în permisie, își păstrează din timp pentru asta zilele libere obținute prin rezultatele frumoase obținute în instrucție. Nu doar pentru petrecerea în familie ci, mai ales pentru că în sat, la Căminul Cultural, e horă mare cu lăutari aduși de flăcăii noștri de la Jitia (Ion al lui Dragomir) sau cu alții veniți de la Coita, Țugularii... de peste Dealurile Bisocii. Sunt tocmiți din vreme și e o întrecere între sate și comune în alegerea celor mai buni lăutari pentru horă și bal.

Apoi începe postul: se mănâncă fasole, cartofi, ghebe puse din toamnă la uscat, murături, mere păstrate la beci, turte cu majun coapte pe plită, iar de două ori, în zilele însemnate în calendarul bisericesc ortodox, se mănâncă pește. E un post greu, dar sătenii îl țin, îl respectă. E cel mai mare post din an, cel mai important, mai plin de semnificații. E o modestă participare la patimile lui Iisus, o curățare a trupului și a sufletului pentru întâmpinarea marii sărbători a Învierii Domnului Iisus Hristos. În Post, e timpul împăcării, al prieteniei, al faptelor bune.

In prima zi de post este „spălăcania”. Se spală cu leșie toate blidele „de dulce” (străchini, castroane, oale și ulcele de lut, linguri de lemn, tuciuri). Lingurile se pun deoparte într-un dulap și se acoperă cu un ștergar de bumbac; oalele și ulcelele se pun la scurs cu fața în jos în gardul de țambră. Mescioara de lemn rotundă, cu trei picioare, se spală și ea strașnic cu leșie. Se duc toate într-un loc deoparte până la sfârșitul Postului.

Iată câteva reguli respectate la Lăsata Secului la Vitileasca:

Așa era Lăsata Secului cu 50-80 de ani în urmă. Azi e mai tristă, mai rece, oamenii nu mai pun așa mare preț pe obiceiuri și semnificații.

Hora satului nu se mai joacă sau se joacă rar de tot; tinerii sunt plecați prin toate colțurile lumii, se întorc de Crăciun și de Paști, uneori nu reușesc să vină acasă nici atunci. Cei rămași acasă (bunici, părinți, copii) încearcă să păstreze cât se mai poate din atmosfera sărbătorească de altădată.

Sunt câteva, doar câteva lucruri despre care eu îmi amintesc despre Lăsata Secului la Vintileasca. M-am mai ajutat cu mama mea, Stănica Apostu (a lui Cârtoajă) de 83 de ani și cu Marinescu Simioana (a lui Dumitrică al lui Moise), de 77 de ani.

Profesor Stana Georgescu

Stana Georgescu este profesoară la Școala „Regina Maria” din Vintileasca și colaborator al Ziarului de Vrancea

Citiți și:Tradiţii de Lăsata Secului la Năruja


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.