VIDEO!!!Cozi, îmbrânceli, coate pentru Aghiasmă cu PET-ul de 5 litri
Cei mai aşezaţi au fost ca de obicei cei mai în varstă dintre concetăţenii noştri, care au asistat smeriţi la întreaga slujbă religioasă oficiată de preoţi în faţa bisericilor. Spre deosebire de alte sărbători, slujba de sfinţire a Aghesmei Mari are loc în afara lăcaşelor de cult, într-un gest simbolic prin care biserica purifică mediul înconjurător la început de an dar sfinţeşte şi Creaţia lui Dumnezeu. Pe vremea copilăriei noastre, cand plasticul nu era omniprezent, creştinii veneau să ia Aghiasma Mare cu cele mai deosebite cofere, carafe şi vase pe care gospodinea casei le ţinea îndeobşte în vitrină pentru cei mai de seamă musafiri. Astăzi, puţini mai sunt enoriaşii de “modă veche”. Se poartă aghiasma la PET, dacă se poate, “extra large”, ca să ajungă la tot blocul, după cum ne-a spus astăzi un enoriaş venit să ia “apa mare” de la biserica Sfantul Ioan Botezătorul din Piaţa Unirii. Şi, ca de fiecare dată cand se dă ceva gratis, romanul nu suportă să nu-şi facă loc în faţă îmbrancindu-se cu obrăznicie, vociferand şi dând îngâmfat din coate. Aşadar cele sfinte au fost cam paraelele astăzi cu mulţi dintre poporenii care au luat drumul bisericii. Doar acolo unde Jandarmeria a asigurat liniştea şi ordinea publică s-a stat civilizat la rând pentru apa mare. “Romanul nostru e civilizat doar cand vede pe unul pe aproape cu arma în mană”, a glumit amar pe seama comportamentului rom=nului un apropiat al bisericii din Piaţa Unirii, cu referire la jandarmii care păzeau Boboteaza.
Nimeni nu poate deveni creştin fără Botez
Sărbătoarea Botezului Domnului, numită şi Epifania sau Teofania, este una dintre cele mai mari sărbători ale creştinătăţii. Boboteaza are o semnificaţie deosebită pentru viaţa creştină, deoarece nimeni nu poate deveni creştin fără Botez. "Botezul se săvârşeşte în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh tocmai pentru că la Botezul Domnului în Iordan a fost prezent nu numai Fiul, ci şi Tatăl şi Duhul Sfânt. Botezul Mântuitorului Iisus Hristos nu este simplu botez în apă, ci este Botez cu apă şi cu Duh Sfânt. Apa arată nevoia de curăţire a sufletului şi a trupului, dar aceasta se face în mod nevăzut prin lucrarea Duhului Sfânt. Avem în Botez taina iubirii Preasfintei Treimi pentru noi. Devenim creştini când suntem botezaţi în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh pentru că Hristos Domnul, Dumnezeul şi Mântuitorul nostru, este Unul din Sfânta Treime", se arată în Predica Preafericitului Părinte Patriarh Daniel la sărbătoarea Botezului Domnului. Patriarhul României asubliniat importanţa Botezului ca început al vieţii de creştin: "Această afundare în iubirea Preasfintei Treimi este începutul vieţii creştine. Prin Sfântul Botez noi primim iertarea păcatelor, mai întâi a păcatului strămoşesc, a păcatelor personale dacă cel care se botează este adult, primim harul învierii duhovniceşti şi al pregătirii pentru învierea de obşte şi harul înfierii. Adică, prin Botez devenim fii şi fiice ale lui Dumnezeu după har". Potrivit obiceiului, cu Aghiazmă Mare de Bobobotează se stropeşte casa, curtea grădinile şi necuvântătoarele de pe lângă casă şi se păstrează în loc curat pentru nevoile din timpul anului. (Silvia Vrînceanu)
- Boboteaza a fost din totdeauna pentru români o sărbătoare a bucuriei, a speranţei, a comuniunii şi i-a adunat pe bogaţi şi săraci în jurul vaselor din care şi bogatul şi săracul luau aceeaşi Aghiazmă, indiferent dacă unii veneau la slujbă în blănuri cu sănii trase de bidivii, iar alţii cu opinci şi iţari, înfruntând omătul până la brâu. Interpretată în această cheie, Boboteaza alungă pentru câteva clipe diferenţele sociale, amintindu-ne trăitorilor de la începutul sec. XXI că indiferent din ce maşină coborâm la Biserică, toţi primim în vasele noastre aceeaşi licoare sfântă de Bobotează care lucrează în noi, nu în funcţie de contul bancar sau relaţiile cu baronii zilei, ci după puterea credinţei, care nu are nimic în comun cu starea socială sau casa în care locuim.
Slujba de Boboteaza la Biserica din comuna Vulturu
Citiți și