Legea n-a ținut decât un an: Racordarea vrâncenilor la rețelele de electricitate sau gaze nu mai este chiar gratuită
Vrâncenii care doresc să se racordeze gratuit la rețeaua de energie electrică sau de gaze naturale trebuie să știe că acest lucru va fi mult mai dificil. Aceasta din cauza unor modificări în domeniul legislației energiei electrice și a gazelor naturale. Actul normativ a fost aprobat în ultima zi a anului 2021 și schimbă aproape în totalitate regulile.
Vrâncenii, clienți casnici, ce doresc să se racordeze la rețeaua de energie electrică sau de gaze naturale nu mai beneficiază de aceleași prevederi ca în momentul adoptării legii, în 2020.
OUG nr. 143/2021, publicată în ultima zi a anului elimină din Legea energiei electrice și a gazelor naturale termenul în care operatorii de rețele electrice sunt obligați să racordeze consumatorii casnici. Până acum legea stabilea că, în cazul acestora, „operatorul de distribuție are obligația racordării lor în termen de maximum 90 de zile de la data obținerii autorizației de construire”. După eliminarea acestei prevederi, este evident că șansele ca un consumator casnic să fie racordat gratuit se diminunează considerabil.
Invocând diferite pretexte, operatorul de distribuție poate amâna la nesfârșit racordarea gratuită, obligându-l pe clientul casnic să suporte singur toate costurile.
În schimb, noile reguli stabilesc că operatorul are obligația să elibereze solicitantului un aviz tehnic de racordare cuprinzând soluția tehnică pe care o agrează. Or, în baza acestui aviz, solicitantul își va alege singur firma autorizată de către ANRE pentru proiectarea și execuția racordării și/sau a branșamentului.
După execuția lucrărilor, în cazul clienților casnici, operatorul de distribuție va rambursa contravaloarea lucrărilor de proiectare și execuție a branșamentului. Însă costurile nu vor fi acoperite în totalitate ci până la o valoare medie a unui branșament.
Cu alte cuvinte, racordarea și branșarea clienților casnici nu va mai fi gratuită, în totalitate ca până în prezent ci doar în limita anumitor sume.
Punerea în funcțiune a racordului/ branșamentului și montarea aparatelor/ echipamentelor de măsură se va realiza în termenele și condițiile prevăzute de reglementările ANRE, care urmează să apară.
Regulile se aplică și în cazul branșării la gaze
Aceleași reguli se aplică și pentru branșarea la rețeaua de distribuție a gazelor naturale. În cazul clienților casnici, contravaloarea lucrărilor se suportă de către operatorul de distribuție până la limita valorii medii a unui record.
Aceste valori medii vor fi stabilite în baza unor metodologii aprobate de ANRE.
Pe de altă parte, în cazul clienților noncasnici, contravaloarea lucrărilor de racordare, inclusiv a celor de proiectare a racordului/ branșamentului, indiferent dacă vorbim aici despre branșarea la rețelele de electricitate sau la cele de gaze naturale, „se suportă integral de către aceștia”.
Noi condiții pentru clienții ce riscă debranșarea
În altă ordine de idei, clienții casnici care nu-și pot plăti factura la energie electrică și riscă debranșarea, trebuie să primească, înainte de data stabilită pentru întreruperea serviciilor, informații despre alternativele disponibile.
„Clienții casnici au dreptul să primească informații adecvate cu privire la alternativele de întrerupere a livrărilor de energie electrică cu suficient timp înainte de data prevăzută a întreruperii”, stabilește actul normativ ce a intrat în vigoare în ultima zi a anului trecut.
Măsurile alternative pot face referire la surse de sprijin pentru evitarea întreruperii, sisteme de plată anticipată, audituri energetice, servicii de consultanță, planuri alternative de plată, consiliere pentru gestionarea datoriilor sau moratorii privind întreruperea.