Local

Drumul de mare viteză București-Pașcani face „cocoașă” la Focșani. CNAIR explică motivele

Ionel Sclavone
25 apr 2020 19382 vizualizări

Reprezentanții CNAIR au explicat de ce traseul viitorului drum de mare viteză care va lega București de nordul Moldovei, până la Pașcani, face o „cocoașă” la Focșani, ocolind cartierul Mândrești. Explicațiile vin după ce reprezentanții Asociației Pro Infrastructura au atras atenția că astfel sunt mărite costurile de proiectare și construcție. Decizia Companiei a ținut cont, potrivit explicațiilor oferite, de planurile de dezvoltare urbanistică ale municipiuluI Focșani.

Cocoașa care apare la Focșani în traseul viitorului drum de mare viteză i-a determinat pe reprezentanții Asociației Pro Infrastructura să se întrebe și să întrebe CNAIR de ce a fost preferată această variantă care mărește costurile de proiectare și de construcție: Aici găsiți harta interactivă a viitorului drum expres și puteți vedea cocoașa pe care o face pe lângă Focșani. 

Foto:Asociația Pro Infrastructură

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere plănuieşte să construiască o cocoaşă pe Autostrada A7 lângă Focşani, probabil sub presiunea intereselor imobiliare locale, acoperindu-se oficial de prevederile PUG Focşani. Toate pe… cocoaşa contribuabililor şi şoferilor, care vor fi nevoiţi să facă vreo 5 kilometri în plus, ocolind visele şi planurile faraonice de dezvoltare ale edililor şi băieţilor deştepţi vrânceni. Solicităm CNAIR să explice public anomalia din logica economică şi inginerească, să detalieze cât ne-ar costa prostia şi, înainte să fie prea târziu, să renunţe la idee şi să proiecteze pentru toţi românii una dintre cele mai importante investiţii rutiere din Moldova”, se arată într-o postare a celor de la Pro Infrastructura.

CNAIR a răspuns la solicitarea asociației printr-un material publicat pe site-ul propriu, arătând de ce a hotărât să ocolească cartierul Mândreșt, chiar dacă așa vor crește costurile de construcție. Proiectanții au preferat să ia în considerare un traseu ocolitor pentru a nu tăia municipiul în două.

 

Explicațiile CNAIR pentru Pro Infrastructura

”Având în vedere aspectele dezbătute în spațiul public cu privire la alegerea variantei de traseu în zona municipiului Focșani, dorim să facem următoarele precizări, pentru a evita o eventuală dezinformare a cetățenilor:

ASPECTE GENERALE: Drum de mare viteză Buzău - Focșani

Sectorul rutier cuprins între Buzău și Focșani este prevăzut în cadrul Master Planului General de Transport al României,  aprobat prin H.G 666/2016 fiind denumit generic “Drumul Siretului”. Traseul drumului de mare viteză asigură și rolul de varianta de ocolire pentru localitățile Buzău, Râmnicu Sărat și Focșani.

 

Pentru acest sector au fost analizate 3 alternative de traseu, care au fost proiectate în corelare cu obiectivele implementate de către autoritățile locale (P.U.G-uri, P.U.Z-uri, Autorizații de construire emise, Certificate de urbanism emise), de marii deținători de rețele (rețele electrice, rețele de apă/canal etc.) sau de către alte instituții ale statului roman, astfel încât să fie evitate situațiile întâlnite în trecut, în care la momentul execuției lucrărilor erau descoperite diferite construcții/investiții care nu puteau fi demolate/expropriate, generând astfel costuri suplimentare în cadrul contractelor.

ASPECTE LOCALE: Zona municipiului Focșani cuprinsă între km 70+000 – km 82+000

Pe zona zona cuprinsă între DN2 (Calea Munteniei) -  DN 23B - DN 23 – Mândrești Munteni – DJ 204D au fost identificate următoarele condiționalități:

În cadrul Analizei Multicriteriale Etapa 1 au fost analizate 3 alternative de traseu în zona municipiului Focșani, în conformitate cu planul de mai jos:

Traseele celor 3 alternative au fost înaintate către Consiliul Județean Vrancea pentru a fi transmise spre analiză și emitere punct de vedere, Unităților Administrativ Teritoriale afectate.

Prin adresele 48056 din 10.05.2019 și 66045 din 08.07.2019 Primăria Focșani a informat CNAIR S.A asupra faptului că în cadrul sedinței Comisiei Tehnice de urbanism și amenajare a teritoriului Focșani s-a stabilit ca oportun ca varianta viitorului drum expres Buzău – Focșani să fie amplasată în afara intravilanului localității, în conformitate cu art. 37 alin. (1) din O.G. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată cu modificările și completările ulterioare:

«Pentru descongestionarea traficului în localități, protecția mediului și sporirea siguranței circulației pe rețeaua de drumuri expres, drumuri internaționale «E» și drumuri naționale se realizează variante ocolitoare, situate, de regulă, în afara intravilanului localităților, pe baza studiilor de trafic».

Această solicitare a fost reluată și în cadrul întâlnirii de lucru din data de 13.08.2019 desfășurată la sediul Consiliului Județean Vrancea, la care au participat toți factorii interesați de pe raza județului Vrancea (autoritățile și instituțiile teritoriale implicate în procesul de aprobare și avizare a proiectului). Cu această ocazie, Primăria Focșani a reiterat solicitarea de scoatere în extravilan a traseului drumului de mare viteză, aspect menționat inclusiv în rapoartele de progres ale prestatorului.

Totodată, s-au adus în discuție și modificările actuale și viitoare al limitelor intravilanului prin aprobarea viitorului Plan Urbanistic General cât și solicitarea de a nu segrega intravilanul municipiului Focsani, cu atât mai mult cu cât pe zona inițial rezervată infrastructurii rutiere în cadrul PUG au fost edificate două construcții în baza unor Autorizații de Construire.

 Deși CNAIR SA nu este implicată în strategia de dezvoltare a municipiului Focșani, sau a localității Mândrești Munteni, o simplă analiză a imaginilor din satelit demonstrează faptul că zona cuprinsă între Municipiul Focșani și localitatea Mândrești Munteni a suferit o dezvoltare semnificativă pe parcursul ultimilor ani, dezvoltare ce este de așteptat să se accentueze odată cu dezvoltarea infrastructurii de transport din zonă.

Departajarea între cele 3 alternative de traseu s-a realizat printr-o analiza cantitativă cu aplicarea următoarelor criterii:

Prin parcurgerea primei etape de Analiza Multicriteriala s-a stabilit această variantă finală de traseu iar în cadrul celei de a doua etape de Analiză Multicriterială, care include ca principal criteriu, Analiza Cost - Beneficiu restrânsă, se va stabili profilul transversal aplicabil pentru drumul de mare viteză respectiv, profil de autostradă vs profil de drum expres.

În concluzie, CNAIR S.A a înțeles să răspundă solicitării comunității locale de a ține cont de strategiile de dezvoltare locală și de a nu segrega intravilanul municipiului Focșani,  fără a susține interese imobiliare sau de orice altă natură, așa cum fără o bază argumentată afirmă unele entități al caror interes și/sau capacitate de analiză în cazul de față este îndoielnică, cu atât mai mult cu cât motivele ce au determinat alegrea acestei alternative de traseu le erau cunoscute.

Prin această așa numită “cocoașă”, în termeni neprofesioniști denumită,  CNAIR S.A a urmărit să evite situațiile nu demult apărute pe alte șantiere de autostrăzi, a se vedea exemplul Autostrăzii Sebeș – Turda, în zona localității Oarda (Alba-Iulia).

În final dorim să menționăm faptul că această abordare este folosită și în alte țări membre U.E  ce pot servi ca model de bune practici.

Această solicitare a fost reluată și în cadrul întâlnirii de lucru din data de 13.08.2019 desfășurată la sediul Consiliului Județean Vrancea, la care au participat toți factorii interesați de pe raza județului Vrancea (autoritățile și instituțiile teritoriale implicate în procesul de aprobare și avizare a proiectului). Cu această ocazie, Primăria Focșani a reiterat solicitarea de scoatere în extravilan a traseului drumului de mare viteză, aspect menționat inclusiv în rapoartele de progres ale prestatorului.

Totodată, s-au adus în discuție și modificările actuale și viitoare al limitelor intravilanului prin aprobarea viitorului Plan Urbanistic General cât și solicitarea de a nu segrega intravilanul municipiului Focsani, cu atât mai mult cu cât pe zona inițial rezervată infrastructurii rutiere în cadrul PUG au fost edificate două construcții în baza unor Autorizații de Construire.

 Deși CNAIR SA nu este implicată în strategia de dezvoltare a municipiului Focșani, sau a localității Mândrești Munteni, o simplă analiză a imaginilor din satelit demonstrează faptul că zona cuprinsă între Municipiul Focșani și localitatea Mândrești Munteni a suferit o dezvoltare semnificativă pe parcursul ultimilor ani, dezvoltare ce este de așteptat să se accentueze odată cu dezvoltarea infrastructurii de transport din zonă”, se arată în răspunsul CNAIR.

Sursacnadnr.ro

Viitorul drum de mare viteză este la stadiul de vis

Viitorul drum de mare viteză care va lega Bucureștiul de Moldova va avea o lungime de aproximativ 340 de kilometri și va lega București – Ploiești – Buzău – Focșani - Bacău - Pașcani. Proiectanții au definitivat traseul oficial, cu excepția unor variante încă de analizat pe lotul Bacău - Pașcani, iar în următoarea fază vor decide dacă va fi construit un drum expres sau o autostradă (Autostrada A7).

În prezent urmează să se elaboreze documentațiile tehnice și studiile de fezabilitate, urmând ca execuția să înceapă undeva în viitor.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.