Social

Vrancea, în topul copiilor care apelează Telefonul Copilului

Dana Lepădatu
20 feb 2017 1048 vizualizări
Cei mai mulţi copiii care apelează Telefonul Copilului au nevoie de consiliere psihologică, ca urmare a unor realităţi cu care se confruntă judeţul: plecarea părinţilor în străinătate pentru a le oferi copiilor rămaşi acasă un trai mai bun u copiii sună de Paşte şi de Crăciun să întrebe dacă părinţii lor vin acasă, spun reprezentanţii asociaţiei

Vrancea se află în topul judeţelor din care copiii apelează  cel mai frecvent Telefonul Copiilor. Cei mai mulţi copii care sună au nevoie de consiliere psihologică, ca urmare a unor realităţi cu care se confruntă judeţul Vrancea. Mulţi părinţi sunt plecaţi în străinătate pentru a le oferi copiilor rămaşi acasă un trai mai bun. "Vrancea rămâne în topul cererilor de consiliere psihologică, fiind un judeţ expus, la fel ca toată regiunea Moldova. Sunt foarte mulţi copiii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate şi care ne sună pentru că au nevoie să se descarce, să vorbească despre problemele emoţionale cu care se confruntă din cauza acestei situaţii. Ei nu cer intervenţii, ci se confruntă cu nişte probleme emoţionale, cu care părinţii i-au lăsat, nefiind foarte deschişi şi foarte oneşti faţă de ei. Astfel că aceşti copii şi-au creeat nişte aşteptări false faţă de părinţi şi se trezesc într-un punct în care nu mai pot face faţă dorului de părinţi. Asta nu se tratează instituţionalizat, ci doar cu consiliere psihologică de lungă durată. Ideal ar fi pentru aceşti copii ca părinţii să se întoarcă acasă", ne-a declarat Cătălina Surcel, director executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului. Mai ales în perioada de Paşte şi de Crăciun telefoanele asociaţiei sunt luate cu asalt de copii care sună inclusiv să întrebe dacă părinţii lor vin acasă, ne-au mărturisit reprezentanţii asociaţiei. Acest lucru are şi o explicaţie, deoarece perioada sărbătorilor este aceea în care copiii simt cel mai mult lipsa părinţilor şi nevoia de a fi alături de aceştia.

Doar unele cazuri sunt redirecţionate către Protecţia Copilului

Unele cazuri care ajung în atenţia specialiştilor de la Telefonul Copilului sunt redirecţionate către Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC). Însă, mai bine de 70% dintre cazurile semnalate pe Telefonul Copilului sunt gestionate exclusiv de asociaţie. "Către DGASPC sunt trimise acele cazuri în care se constată că viaţa copilului este pusă în pericol. Toate sesizările care ţin de consiliere psihologică şi juridică sunt rezolvate de angajaţii Asociaţiei, fără contribuţia instituţiilor abilitate la nivel local", spune Cătălina Surcel. De altfel, aceasta este şi principala caracteristică a telefonului Copilului, un motiv în plus pentru ca cei care sună să aibă încredere în acest serviciu. "Mulţi dintre cei care ne contactează au încredere în noi tocmai pentru că nu sunt obligaţi să ofere date cu caracter personal. Mulţi dintre ei, chiar dacă ni le oferă nouă, nu sunt de acord ca noi să le trasmitem mai departe. Noi suntem obligaţi să păstrăm confidenţialitatea datelor pentru că acesta este specificul serviciului pe care îl oferim", spune directorul adjunct. "În momentul în care te adresezi DGASPC-ul eşti nevoit să te legitimezi şi ai nevoie şi de aprobarea reprezentantului legal. Dacă un copil este abuzat fizic în familie cum poate primi acesta autorizare din partea reprezentantului legal ca să meargă la DGASPC să denunţe? ", se întreabă Cătălina Surcel, care precizează însă că Telefonul Copilului nu se doreşte a fi "un sistem paralel celui de la Protecţia Copilului". Telefonul Copilului răspunde însă unor necesităţi ale societăţii, pentru că există foarte mulţi copii care au nevoie de astfel de consiliere şi cărora DGASPC-urile nu le pot face faţă, şi din cauza lipsei de psihologi care tind să plece din sistemul de stat din pricina salariilor nemotivante. Nevoia de a-şi împărtăşi trăirile este comună tuturor copiilor la nivel naţional.  "Cel mai adesea copiii din ziua de astăzi se confruntă cu nevoia de consiliere psihologică. Nu neapărat cu un abuz concret fizic, caz în care să se impună intervenţia autorităţilor. Sunt copii care suferă de depresie, de diverse frustrări, se simt singuri, sunt hărţuiţi la şcoală, nu neapărat bătuţi, li se adresează jigniri. Pentru acest lucru nu este nevoie de intervenţia autorităţilor în forţă ci este nevoie ca acel copil să beneficieze de consiliere psihologică ca să poată să îşi confrunte adversarul şi să reuşească să depăşească situaţia”, spune Cătălina Surcel.

Peste 900 de apeluri la Telefonul Copilului din Vrancea

Conform bazei de date a Asociatiei Telefonul Copilului, în anul 2016, din judeţul Vrancea au fostînregistrate 905 cazuri care au necesitat consiliere psiho-socială şi juridică de lungă durată oferită de specialiştii organizaţiei şi pentru care s-au primit date cu caracter personal. 12 dintre aceste cazuri au fost transmise în atenţia instituţiilor abilitate din judeţul Vrancea. Pentru restul cazurilor fie nu a fost necesară intervenţia instituţiilor abilitate ci au fost situaţii de consiliere juridică personalizată şi consiliere psihologică, fie asociaţia nu a primit acordul apelanţilor de a transmite cazul mai departe. Problemele şi nevoile semnalate la Telefonul Copilului 116 111 s-au referit la: consiliere psihologică (77.79%), abuz şi abuz de tip bullying (11.39%), consiliere juridică (4.97%), informaţii despre serviciul Telefonul Copilului 116 111 (3.76%) şi alte informaţii legate de nevoi financiare / materiale, de soluţionarea unor probleme medicale (2.09%). Formele de abuz semnalate au fost: neglijare (49.30%), abuz emoţional (38.03%), abuz fizic (5.63%), abuz sexual (4.22%), cerşetorie (2.82%). "Condiţiile pentru care un caz de abuz este direcţionat în atenţia instituţiilor abilitate sunt întrunite dacă apelantul oferă date cu caracter personal şi date legate de domiciliul copilului în cauză, dar şi acordul său în ceea ce priveşte transmiterea cazului. În anul 2016, pentru 12 cazuri a fost oferit de către apelant acordul de a trimite situaţia semnalată în atenţia instituţiilor abilitate, iar în restul cazurilor apelanţii nu au dorit transmiterea cazurilor către autorităţi, dar au fost îndrumaţi de organizaţia noastră să solicite ei înşişi intervenţia acestora", ne-a spus Cătălina Surcel. În ceea ce priveşte mediul de provenienţă, cele mai multe cazuri au fost semnalate din mediul urban în procentaj de 87.96%, urmat de mediul rural în procentaj de 10.39%. Pentru 1.65% dintre situaţii, apelanţii nu au oferit date privind mediul de provenienta.

Creştere dramatică a abuzurilor asupra copiilor la nivel naţional

În anul 2016, la Telefonul Copilului 116 111 s-au înregistrat 4.565 de situaţii de abuz asupra copiilor, abuz de tip bullying, violenţă în familie şi discriminare. Comparativ cu anul precedent, creşterea numărului cazurilor de abuz asupra copiilor este de 45,24%. Forma de abuz preponderent întâlnită în cazuistica Asociaţiei Telefonul Copilului este agresiunea fizică, prezentă în 1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe faţă de anul 2015.
“Numărul cazurilor de abuz înregistrate la Telefonul Copilului a crescut constant, iar acest lucru nu face decât să oglindească problemele în continuă creştere în societatea românească. Faptul că din ce în ce mai multe persoane au încredere să apeleze 116 111 şi să raporteze abuzuri asupra copiilor este de bun augur şi semnifică faptul că mentalităţile s-au schimbat şi că nu mai trăim aceeaşi resemnare în faţa suferinţei, mai ales din partea copiilor", a declarat Cătălina Surcel. Complexitatea cazurilor sesizate la 116 111 a impus alocarea unui număr tot mai mare de minute de consiliere dedicate fiecărui apel. Astfel,durata medie a unui apel a crescut de la 10 – 15 minute, în anii precedenţi, la 15 – 30 de minute în anul 2016. Asociaţia Telefonul Copilului a oferit beneficiarilor, prin intermediul serviciului Telefonul Copilului 116 111, 541.642 de minute de consiliere psiho-socială şi juridică gratuite. Problemele semnalate au fost legate de: nevoia de comunicare cu privire la exprimarea propriilor gânduri, temeri, sentimente legate de familie în procentaj de39,40%, probleme specifice adolescenţilor (criză de identitate, probleme sentimentale, dificultăţi în relaţionare, anxietăţi) în procentaj de32,88%, disfuncţionalităţi în familie în procentaj de 19,29%, depresii şi tulburări de comportament în procentaj de 4,94% şi comportamente neadecvate manifestate prin gânduri/gesturi extreme în procentaj de 3,49%. Principalele forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizică (37,32%), abuzul emoţional (25,93%) şi neglijarea (24,11%). Cu o experienţă de 15 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică gratuită de asistenţă la nivel naţional,  7 zile din 7, între orele 08.00-00.00. (Dana LEPĂDATU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.