Educație

Elevii doresc calificare în domenii care nu căutare pe piața muncii și fug de domeniile în care sunt oportunități de angajare

Mihaela Vlădescu
14 dec 2017 1593 vizualizări

Aceasta este concluzia desprinsă de CLDPS după o analiză a învățămantului profesional și tehnic vrancean

Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social în Învățăm=ntul Profesional și Tehnic (CLDPS) a prezentat joi, în cadrul Colegiului Prefectural Vrancea , concluziile evaluării planurilor de acțiune ale școlilor din învățămantul profesional și tehnic în ceea ce privește derularea parteneriatelor cu unitățile economice pentru desfășurarea practicii tehnologice. Concluziile desprinse arată că “profiluri cu oportunități de angajare pe piața muncii nu prezintă atractivitate pentru elevi (ex. agricultură și confecții textile), iar profilurile care prezintă atractivitate (protecția mediului, comunicații, automatizări) nu oferă prea multe oportunități de angajare, cel putin in piata locala”. Documentul mai arată că unitățile de învățământ profesional și tehnic (colegii și licee) din județul Vrancea dețin baza materială corespunzătoare pentru desfășurarea practicii tehnologice, astfel încât la sfârșitul ciclului școlar absolvenții să deprindă competențe necesare practicării meseriei pentru care au optat.  Parteneriatele încheiate cu agenții economici asigură suplimentar condițiile necesare desfășurării activități practice de către elevi.”Punctul slab al acestor parteneriate este acela că agenții economici din județul Vrancea se încadrează majoritar în categoria microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, ceea ce determină dificultăți în desfășurarea practicii tehnologice. Elevii sunt primiți la practică de către agenții economici în grupe mici, iar programarea tuturor elevilor este dificil de gestionat. De asemenea, în aceste condiții este dificil de asigurat monitorizarea elevilor în practică de către personalul de specialitate al școlii”, mai arată documentul. Astfel, reprezentanții  CLDPS consideră că abordarea profilurilor de servicii de către unitățile de învățământ poate constitui un element de progres economic, deoarece în urma obținerii unei calificări la finalizarea studiilor liceale sau profesionale în domenii care prezintă atractivitate (tehnician în gastronomie, organizator banqueting, coafor stilist, tehnician pentru animale de companie, tehnician în activități de comerț, tehnician în achiziții și contractări, tehnician designer vestimentar, tehnician în agroturism, tehnician agromontan) tinerii pot să-și deschidă propriile afaceri.  “Corelarea ofertei educaționale cu piața muncii este un proces continuu, care depinde atât de caracteristicile economiei județului, cât și de capacitatea unităților de învățământ de a se adapta dinamicii contextului în care își desfășoară activitatea”, se mai arată în concluziile membrilor CLDPS.

Liceul Teoretic ,,Ioan Slavici” Panciu rămane fără învățământ tehnologic

În  Vrancea există 13 unități de învățământ – licee si colegii tehnologice, precum și 3 unități de învățământ special, care pregătesc tineri în meserii care să le faciliteze accesul pe piața muncii la finalizarea studiilor. La Liceul Teoretic ,,Ioan Slavici” Panciu, care are în structură numai o clasă de liceu tehnologic pe fiecare nivel, fiind o unitate de învățământ teoretic cu tradiție, se preconizează că se va renunța la învățământul tehnologic, elevii putand opta pentru învățămantul profesional si tehnic de la  Liceul Tehnologic Al.I. Cuza. La învățământul tehnologic liceal de zi sunt cuprinși, la nivel de județ,  4289 elevi.  În 5 unități din municipiul Focșani, precum și în cele din orașele Panciu și Odobești funcționează și clase de învățământ tehnologic liceal forma de pregătire seral, unde sunt 809 elevi. În alte 5 unități din municipiul Focșani, precum și în cele din municipiul Adjud, orașele Panciu și Odobești și comuna Vidra sunt organizate clase de învățământ profesional, frecventate, in anul scolar 2017-2018, de 928 elevi. Aceștia desfășoara pregătirea practica în unitățile de învățământ profesional și tehnic in laboratoare amenajate corespunzător, conform profilului, mai arata documentul elaborat de CLDPS. “Pentru învățământul liceal, profilul economice și profilul ecologie și protecția mediului, mare parte a practicii tehnologice de pe durata celor 4 ani de studii se desfășoară în laboratoarele colegiilor și liceelor, date fiind caracteristicile acestor meserii. Pentru profilurile tehnice există de asemenea o bază materială corespunzătoare pentru desfășurarea practicii tehnologice în unitățile de învățământ care au beneficiat de dotare în cadrul Programului PHARE TVET”, mai arata evaluarea planurilor de acțiune ale școlilor.

Elevii fug de confectii

În ceea ce privește practica tehnologică desfășurată în cadrul parteneriatelor încheiate de școli cu agenții economici, în județul Vrancea sunt derulate peste 125 de astfel contracte, iar domeniul cel mai ofertant din acest punct de vedere este cel de turism, comerț și servicii unde sunt incheiate 46 parteneriate cu agentii economici. Cel mai bine la acest capitol stă  Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu din Focșani care are încheiate  11 parteneriate.   “În structura învățământului tehnic (liceal și profesional) se regăsesc și specializări relativ noi, pentru care efectuarea practicii tehnologice necesită resurse suplimentare față de cele din cadrul unităților de învățământ (22 parteneriate ). Un domeniu pentru care piața muncii înregistrează cerere continuă de forță de muncă, dar care nu prezintă atractivitate pentru elevi este domeniul confecțiilor textile. În județul Vrancea, doar 3 unități de învățământ au încă organizate clase în acest domeniu (Colegiul tehnic Gheorghe Asachi din Focșani, Liceul tehnologic Alexandru Ioan Cuza Panciu și Liceul tehnologic Eremia Grigorescu Mărășești). Sunt încheiate 4 parteneriate pentru desfășurarea practicii tehnologice cu agenți economici din acest domeniu”, se mai arata in documentul prezentat  de președintele CLDPS Vrancea, Camelia Mirela Cotun, în cadrul Colegiului Prefectural. (M.V.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.