MECS a dat liber la contestarea notelor de către elevi. Cum văd profesorii vrânceni acest aspect
Noul regulament de organizare şi funcţionare al unităţilor din învăţământul preuniversitar, care a fost publicat în Monitorul Oficial, prevede o serie de modificări, cea mai importantă fiind cea de oferire a posibilităţii elevilor să-şi conteste notele. Cele mai multe cadre didactice nu văd cu ochi buni această prevedere, fiind de părere că şi aşa unii elevi aveau de obiectat la notare, în timp ce alţii se arată dezamăgiţi, considerând că noul regulament ar fi trebuit să fie mai curajos. “Cred că Ministerul Educaţiei ar fi trebuit să gândească mai întâi criterii de notare, apoi să le ofere elevilor posibilitatea contestării notelor”, consideră Marius Catană, profesor de limba română şi directorul Şcolii “Ion Basgan” Focşani. Potrivit acestuia, notele sunt contestate îndeosebi de elevii clasei a V-a, care nu sunt acomodaţi cu sistemul de notare, după ce la nivelul primar notarea se realizează prin calificative. “Această prevedere din noul regulament va impulsiona elevii slabi pentru că cei care învaţă nu au obiceiul să conteste notele”, ne-a spus un alt profesor sub protecţia anonimatului.
“Evaluarea de la clasă trebuie să fie antrenament”
Nu de aceeaşi părere este directorul Colegiului Naţional “Cuza”, profesorul de matematică Marius Poll. Acesta consideră că posibilitatea de contestare a notei trebuie să se ofere la orice evaluare. “De ce la un examen poţi contesta nota şi la evaluarea semestrială nu? Profesorul, când pune o notă, trebuie să aibă un barem de evaluare pe care fiecare trebuie să şi-l stabilească, chiar şi în cazul evaluării orale. Dacă a corectat corect şi a respectat programa în crearea subiectelor, profesorului nu trebuie să-i fie teamă. Eu cred că vor fi foarte puţine contestaţii dacă evaluarea este corectă, după criterii clare”, ne-a declarat Marius Poll. Acesta ne-a mărturisit că se aştepta ca noul regulament să conţină şi alte modificări importante. “Mă aşteptam la un regulament şcolar mai curajos şi în concordanţă cu ce se întâmplă în Uniunea Europeană. Evaluarea elevilor este un aspect important, dar mai sunt şi altele. Dacă tot vorbim despre evaluare, aceasta trebuie să fie externă pentru doar astfel se poate evidenţia progresul şcolar. Sunt de părere că evaluarea de la clasă trebuie să fie antrenament”, ne-a mai spus Marius Poll. În cariera sa, profesorul de matematică a precizat că a întâlnit situaţii în care părinţii au fost nemulţumiţi de modul în care se face evaluarea, dar la modul general. “În şedinţele cu părinţii au mai fost nemulţumiri pentru că există prea mare severitate, ori invers”, ne-a mai spus profesorul.
Cum pot contesta elevii notele
Nota ce poate fi contestată este cea primită la o lucrare de control. Elevii puteau până acum să conteste doar calificativele obţinute la examene sau teze. Noul regulament prevede că elevii îi pot cere profesorului ca, în termen de cinci zile, să justifice nota din lucrare, ajungându-se chiar la reevaluarea lucrării, printr-o solicitare scrisă adresată directorului. În acest caz directorul trebuie să desemneze două cadre didactice de specialitate, care nu predau la clasa la care este elev cel ce a făcut solicitarea şi care au obligaţia de a reevalua lucrarea scrisă, fără a fi remuneraţi pentru acest lucru. Nota poate fi modificată numai în cazul în care se constată o diferenţă de notare mai mare de un punct. Alte prevederi ale noului regulament se referă la asigurarea consilierii în carieră a elevilor pe care trebuie să o asigure şcoala, înfiinţarea consorţiilor şcolare, care poate fi decisă de consiliile locale şi şcoli, precum şi interzicerea unui director de şcoală să aibă funcţie de conducere într-o organizaţie de partid. (Mihaela VLĂDESCU)