Fara clase numai cu rromi
Incepind cu anul scolar 2007- 2008, clasele I si a V-a nu vor mai putea fi segregate, avind preponderent sau numai elevi rromi. Ordinul nr. 1540 din 19 iulie 2007, semnat de ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei, are ca obiectiv prevenirea, interzicerea si eliminarea segregarii, vazuta ca forma grava de discriminare, cu consecinte negative asupra accesului egal al copiilor la o educatie de calitate. Inspectoratele Scolare si unitatile de invatamint, cu sprijinul autoritatilor locale si judetene, dar si al unor ONG-uri cu experienta in domeniu, trebuie sa analizeze situatiile de acest gen si sa ia masuri pentru desegregare. Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT) a publicat si o serie de indicatori pentru identificarea si analiza initiala a cazurilor de segregare scolara, un set de intrebari la care trebuie sa raspunda reprezentantii unitatilor de invatamint. Astfel, trebuie vazut care este numarul rromilor inscrisi in scoala, procentual, dar si daca exista copii de virsta scolara apartinind etniei care nu sint inscrisi la scoala. De asemenea, important este si daca elevii din grupurile dezavantajate (inclusiv rromi) sint repartizati in toate clasele si anii de studiu in mod aleatoriu, si nu in functie de abilitatile lor sau de rezultatele scolare. în cazul in care in scoala sint inscrisi doar elevi rromi, trebuie vazut si la ce distanta se afla aceasta fata de cea mai apropiată scoală mixtă, daca exista un drum public de acces si mijloc de transport. Procentul de promovabilitate la testele nationale, la finele clasei a VIII-a, rata repetentiei, supraaglomerearea claselor, starea mobilierului, existenta unei biblioteci, a unui teren sau a unei sali de sport si a laboratoarelor, curatenia din scoala, existenta apei potabile etc. sint alte aspecte care vor fi luate in discutie. Reprezentantii MECT au elaborat si indicatori de incluziune scolara, referitori la oferirea de exemple pozitive elevilor rromi, pentru atragerea lor spre scoala, inclusiv prin numirea unor cadre didactice de etnie rroma si invitarea populatiei rrome la activitatile scolii. Si mediatorul scolar va trebui sa lucreze cu familiile, pentru inscrierea la timp a copiilor la scoala. De asemenea, cadrele didactice trebuie instruite cum sa abordeze situatiile in care apare intoleranta, dar si in privinta istoriei si culturii rromilor. (C. STANILA)