Cei mai mulţi romani vor să lucreze în IT şi auto
Cei mai mulţi dintre romanii care îşi caută un loc de muncă şi-ar dori să lucreze în domeniile IT, auto sau energie şi industrie, iar candidaţii fără experienţă au aşteptări salariale de peste 1.400 de lei, potrivit unui studiu lansat joi de Inspire Group şi Mercury Research. Astfel, în ceea ce priveşte industriile din Romania cu cea mai mare atractivitate în randul forţei de muncă, studiul indică domeniile FMCG (Fast Moving Consumer Goods - bunurile de consum cu mişcare rapidă), retail, telecomunicaţii şi financiar, la polul opus situandu-se construcţiile, audit & consultanţă şi agricultură. 73% dintre respondenţi şi-ar dori să lucreze în domeniul IT, urmat de un procent de 68% pentru auto (mai ales în vanzări, dar şi în producţie auto) şi de 54% pentru energie şi industrie. De altfel, în termeni de atractivitate, cel mai mult teren au pierdut industriile FMCG, retail şi agricultură, înregistrand scăderi de pană la 13% în 2015 faţă de anul 2013. Conform studiului, candidaţii fără experienţă (entry-level) au aşteptări salariale peste 1.400 de lei, în timp ce 40% dintre cei intervievaţi s-ar angaja pentru un salariu lunar de peste 1.500 de lei. O companie care activează într-unul dintre domeniile construcţii, audit & consultanţă sau agricultură va trebui să dea dovadă de mai multă creativitate în programele de recrutare pentru că cele trei domenii au o notorietate foarte scăzută în randul oricărui candidat, indiferent de nivel, se arată în studiu. “În ceea ce priveşte piaţa muncii, există o creştere a cererii de angajaţi. În general se cere limba engleză şi cunoştinţe de operare calculator. Însă nevoia de job scade, faţă de prima decadă de după Revoluţia din 1989. Tinerii care au acum între 20 şi 30 de ani, deci cei născuţi după 1990, preferă să stea acasă, cariera nu mai este o prioritate pentru ei. Unii vor să îşi dezvolte propria afacere. Se sesizează şi o creştere a salariilor. Ca şi consecinţe, vedem o responsabilitate mai scăzută, dar şi o productivitate mai mică. Lipsa de resurse umane restrange profitabilitatea companiilor”, a declarat joi, într-o conferinţă de presă directorul general al Mercury Research, Ioan Simu, la prezentarea studiului. Potrivit acestuia, numai unele firme vor avea angajaţii potriviţi, iar marketingul de angajator ar putea asigura atragerea lor în procesul de recrutare. Studiul prezintă totodată şi un Top 10 al celor mai cunoscuţi angajatori de pe piaţa locală, acesta fiind dominat de companii din comunicaţii şi retail. Astfel, topul Most Loved Employers poziţionează în topul restrans al celor mai cunoscuţi angajatori de pe piaţa locală companiile RCS/RDS, Kaufland şi Avon Cosmetics Romania, Lidl şi Orange Romania, Vodafone Romania, McDonald’s Romania, Carrefour Romania, Telekom Romania, FAN Courier. În ceea ce priveşte cei mai doriţi 10 angajatori de pe piaţa locală, aceştia sunt Google, Microsoft, Mercedes - Benz, BMW, Deloitte, Dell, IBM, SAP, Porsche Finance Group şi Continental AG, unde mai mult de 50% dintre respondenţi şi-ar dori să îşi construiască o carieră. De asemenea, potrivit rezultatelor studiului, candidaţii preferă să comunice online cu viitorul angajator. În procesul de căutare a unui job, internetul este folosit de forţa de muncă pentru a accesa atat site-uri de joburi, cat şi site-ul de prezentare al companiilor angajatoare atractive.