Stimulente pentru cultivatorii de cereale
Pentru a stimula absorbtia productiilor de porumb si oleaginoase Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala intentioneaza sa promoveze doua investitii pentru producerea biodieselului si bioetanolului. O data cu intrarea in Uniunea Europeana, normele impun si folosirea combustibilului biodiesel. UE a stabilit ca, pina in anul 2010, 5,75 la suta din totalul carburantilor folositi in transport
sa fie biocombustibili. Toate tarile membre fiind obligate sa raporteze anual progresele facute in domeniu. Conform expertilor, tara noastra are potential in producerea de plante energetice, iar
avantajul este ca pretul la care se vor comercializa in afara va fi mult mai mic decit cel practicat in alte state membre UE. Acest tip de combustibil mai putin poluant rezulta din rapita si floarea soarelui. Pentru aceasta directorul DADR sustine ca se va implica pentru a gasi potentiali investitori. "Stim ca pina in 2013 biodieselul trebuie sa se regaseasca in componenta motorinei pina la 20%. Aceasta inseamna ca nici o statie de carburanti nu va mai putea vinde motorina decit daca aceasta are in componenta ei biodiesel. La cit se consuma carburanti in Romania, va fi o cerere foarte mare de aceste produse. Daca dezvoltam aceste doua productii de biodiesel si de bioetanol, care foloseste porumbul, atunci
producatorii vor avea unde sa-si vinda produsele si nu la orice pret. N-o sa mai avem pretul de 0,2 lei/kg de porumb boabe sau de 0,3 lei/kg de griu o sa avem produse de la 0,5 -0,7 lei/ kg si atunci
productiile vor fi rentabile", a declarat directorul Costica Neata. Seful DADR a cerut specialistilor sa vina cu propuneri de investitii si sa identifice posibilii beneficiari la nivel local, acestia avind chiar termen pina la 15 septembrie a.c.. In caz contrar lipsa de preocupare a angajatilor pentru aceasta dispozitie va cintari semnificativ la evaluarea anuala a activitatii. Potrivit specialistilor in agricultura, din trei tone de saminta de rapita la hectar se poate extrage o tona de ulei crud care poate fi folosit direct in motoare,
pina la 100% in perioada de vara si ca un adaos de 40% toamna, iar iarna intr-o concentratie mai mica.