Jurnalism cetatenesc

Astăzi este...

Ziarul de Vrancea
4 apr 2017 311 vizualizări

Ziua Automobilistului

Ziua Automobilistului, sărbătorită anual la 5 aprilie, marchează înfiinţarea, la 5 aprilie 1904, a Automobil Clubului Român, de către un grup de automobilişti amatori, din iniţiativa şi sub patronajului prinţului George Valentin Bibescu. Întrunirea a avut loc la Hotel Bulevard din Bucureşti. Automobil Clubul Român se înscrie în analele mondiale printre primele 10 cluburi centenare din Europa şi printre primele 14 cluburi centenare din lume.


ACR număra, în momentul înfiinţării, 29 de membri şi 19 cluburi judeţene. Clubul a pus, imediat după creare, bazele mişcării automobilistice din ţara noastră, România numărându-se printre primele şase ţări din lume care au organizat concursuri de automobile. La finele anului 1904, ACR avea 67 de membri, dintre care 51 erau proprietari de automobile.


Constituirea acestei organizaţii, în primii ani ai secolului al XX-lea, a avut ca scop, după cum se stipula şi în primul său statut, "gruparea partizanilor automobilismului în vederea apărării intereselor şi drepturilor lor, procurarea tuturor înlesnirilor şi avantajelor posibile, încurajarea dezvoltării în România a gustului pentru mişcare, turism şi pentru industria automobilelor".


Primul preşedinte al Automobil Clubului Român a fost prinţul George Valentin Bibescu (1904-1924), urmat de Ion M. Mitilineu (1924-1946).


În anul 1909, Automobil Club Român este recunoscut oficial de către statul român, prin publicarea în Monitorul Oficial din 13 martie a Legii cu articol unic: "Se recunoaşte Societăţii Automobil Club Român, din Bucureşti, calitatea de persoană morală, pe baza alăturatelor statute...", în conformitate cu hotărârea Camerei Deputaţilor din 22 ianuarie 1909 şi a Senatului din 19 februarie acelaşi an.


În anul 1914, Automobil Clubul Român îşi schimba statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR), iar timp de 33 de ani, Regii României au deţinut funcţia de preşedinţi de onoare ai ACRR.


La 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Regal Român primeşte denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), iar în 1957, ACR a fost reorganizat într-o nouă concepţie, sub denumirea de Asociaţia Automobiliştilor din România (AAR), revenind în 1967 la denumirea de Automobil Club Român.


În anul 1985, printr-o decizie anticonstituţională, ACR-ului i s-a impus ca o serie de activităţi, împreună cu întreaga bază materială (valorând, la acea vreme, circa 270 milioane lei şi construită din cotizaţiile celor 350.000 de membri ai ACR) să fie trecute la unităţi ale fostelor consilii populare teritoriale, ACR fiind redus la statutul unei federaţii (Federaţia Automobil Clubul Român).


Printr-un decret al Consiliului Frontului Salvării Naţionale din 1 februarie 1990, ACR a reintrat în toate drepturile avute iniţial şi a reprimit toate bunurile materiale.


La 8 martie 1994, la Braşov, s-a desfăşurat Conferinţa Naţională a ACR; cu acest prilej, preşedinte a fost ales Constantin Niculescu (care timp de 30 de ani fusese vicepreşedinte al ACR şi secretar general al FACR), mandat reînnoit în 1999, 2004, 2009 şi 2014.


ACR are filiale în toate judeţele ţării şi aproximativ 400.000 membri.


ACR este membru al Federaţiei Internaţionale a Automobiliştilor (din 1993), organism mondial cu statut consultativ la ONU, şi al Consiliului Mondial de Turism şi Automobilism.


În 20 martie 2007, la sediul Oficiului Naţional al Regiunilor din România, a avut loc evenimentul de semnare de către Automobil Clubul Român a Chartei Securităţii Rutiere Europene, document multinaţional promovat de Federaţia Internaţională a Automobilului şi Comisia Europeană.

Automobil Clubul Român a devenit astfel cel de-al 20-lea semnatar al acestei Charte. AGERPRES/(Documentare-Andreea Onogea, editor: Cerasela Bădiţă)

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.