Jurnalism cetatenesc

Colţul profesorului

Ziarul de Vrancea
23 iul 2012 1152 vizualizări
UN TRATAT INTEGRATOR DE PROFESIONALIZARE A CADRELOR DIDACTICE

Cine îl cunoaşte pe Costică Neagu în ,,Ziarul de Vrancea”, ,,Tribuna şcolii”, ,,ProSaeculum” etc. sau în revistele pe care le editează („Milcovia”, „Buletinul Asociaţiei ”) şi apreciază problematica abordată, cu finalităţi dintre cele mai variate, nu ştie poate că este conferenţiar universitar (cu doctorat în ştiinţele educaţiei) la Departamentul de Formare a Profesorilor, Focşani din cadrul Universităţii Bucureşti, unde predă de ani buni Limba română (fonetică, vocabular, ortografie, punctuaţie şi morfosintaxă), Metodica predării limbii şi literaturii române şi Educarea limbajului la preşcolari.
Cine îi audiază cursurile nu ştie poate că domnul profesor este la bază învăţător, că are o experienţă de câteva decenii în predarea limbii române în învăţământul preuniversitar şi universitar, expertiză în activităţile extraşcolare, precum şi o activitate dintre cele mai dense în inspecţia şcolară pentru obţinerea gradelor didactice sau practica pedagogică. Manageriatul de la Casa Corpului Didactic din Focşani, timp de 20 de ani, editarea integrală a operei de mare interes a operei marelui savant sovejean Simion Mehedinţi şi organizarea în fiecare toamnă, de 22 de ani, a Zilelor ,,Simion Mehedinţi”, l-au pus în contact intelectual cu academicieni, profesori universitari şi cercetători ştiinţifici de prim rang, ceea ce i-a permis o pregnantă şlefuire a discursului didactic pe care puţini au dobândit-o vieţuind pe meleagurile vrâncene şi nu într-un oraş cu  multiple tradiţii universitare.
Am spus toate acestea pentru a arăta de unde are atâta consistenţă, claritate şi erudiţie în lucrarea de aproape 400 de pagini pe care şi-a pus de curând semnătura: Didactica limbii şi literaturii române în învăţământul primar, apărută în propria-i Editură Terra, una dintre cele mai prestigioase edituri din zonă. Deşi este o didactică (parte a ştiinţei pedagogice fundamentale care defineşte şi analizează concepte de bază ale teoriei instruirii) a celei mai importante discipline şcolare, fără însuşirea căreia nu poţi trece la celelalte etape ale învăţării, autorul o integrează funcţional în cadrul unui curriculum educaţional care, pe lângă planurile de învăţământ, proiectarea pedagogică a conţinuturilor disciplinei, metodica predării, evaluarea didactică etc., cuprinde elemente de psihopedagogie şcolară, teorie a comunicării, tipuri de compunere, noţiuni de stilistică, analiză pe text cu evidenţierea modurilor de expunere, toate într-o vreme în care agramatismul începe să fie la el acasă, la cele mai înalte niveluri.
Fără a abuza de teoretizarea unor principii pedagogice, atent selectate dintr-o literatură de specialitate la zi, universitarul Costică Neagu îl apropie pe educator, până la detaliu, de didactica modernă şi îl leagă de experienţa de predare a elevului, organizată de şcoală.
Familiarizat cu mult înaintea altora cu ideile ,,şcolii active” din ,,Altă creştere - şcoala muncii”, publicată de savantul sovejean în 7 ediţii antume, într-o vreme în care mari pedagogi americani dezvoltau, în prima jumătate a secolului XX, teoria curriculumului educaţional punând accentul pe experienţa de învăţare, profesorul Costică Neagu îşi organizează ,,micul tratat de profesionalizare iniţială şi continuă a cadrelor didactice” pe legătura dintre ,,ce trebuie ştiut” şi ,,ceea ce trebuie făcut”, fără a uita să spună şi ,,cum trebuie făcut”. Dovadă sunt modelele de planificări anuale, semestriale, pe unităţi de învăţare şi proiecte didactice, cu operaţionalizarea detaliată a obiectivelor de referinţă urmărite de educator. Experienţa de învăţare pe care o prescrie educatorului pentru a fi aplicată elevului, devine astfel o sursă practică de cunoaştere şi un element de bază al dezvoltării intelectuale, afective şi voliţionale a acestuia.
Instruirea elevului de vârstă şcolară mică în însuşirea corectă şi utilizarea fluentă şi expresivă a limbii române devine astfel un act care, deşi este cerut din afară, este realizat din interior, antrenând elevul la conştientizarea propriei deveniri prin autoeducarea voinţei de a munci.
Precizând, în încheiere, că în lucrarea prezentată sunt mai multe cărţi în una, dar nu lipite într-o ordine cerută de sumar, ci integrate trandisciplinar, problemă înscrisă în actuala lege a învăţământului ca procedeu de evaluare în gimnaziu şi la bacalaureat, fără să existe un singur manual de acest gen pentru învăţământul gimnazial sau liceal.
Prin tot ceea ce face, profesorul Costică Neagu este cea mai distinsă personalitate de origine putneană care îşi desfăşoară activitatea de peste patru decenii numai în Vrancea.

Prof. Valeriu ANGHEL


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
viorel iancu, acum 4301 zile, 22 ore, 35 minute, 15 secunde
Profesorul Valeriu Anghel a punctat multe lucruri deosebite despre Profesorul Costica Neagu. Profesorul Costica Neagu desfasoara o intensa munca de educare. Este omniprezent in diferite activitati citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.