Reparatiile si igienizarea scolilor, bulversate de insuficienta Legii Educatiei
Dreptul de exercitare a posesiei, folosintei si dispozitiei asupra terenurilor si cladirilor in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamint preuniversitar de stat a evoluat in ultimele decenii in paralel cu modificarile si completarile Legii invatamintului nr. 84/1995 in functie de prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si ale Legii administratiei publice locale nr. 215/2001.
Potrivit acestora, blestematul articol 166 din Legea nr. 84/1995 a suferit modificari peste modificari, prin Legea nr. 354/2004 capatind, in sfirsit, la al. (41), forma corespunzatoare a administrarii bazei materiale aferente procesului de instructie si educatie: "Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamint preuniversitar de stat ("¦) fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor si sint in administrarea consiliilor locale ale acestora, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamint".
Odata cu intrarea in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 la inceputul lunii februarie, prevederile de mai sus au fost ciuntite. Daca terenurile si cladirile unitatilor de invatamint apartinind domeniului public judetean si institutiilor subordonate ministerului sint administrate, asa cum e normal, prin consiliile de administratie respective, "terenurile si cladirile unitatilor de invatamint prescolar, scolilor primare, gimnaziale si liceale ("¦) fac parte din domeniul public local si sunt administrate de catre consiliile locale". Atit la art. 112, al. (2) din noul act normativ!
Cum consiliile locale sint prin lege "autoritati deliberative" si nu executive (nu au nici aparat propriu in acest scop), reparatiile curente si igienizarea localurilor de gradinite, scoli generale si licee au ramas in aer, pentru ca orice act de procurare a materialelor sau plata a manoperei incheiate de organisme sau persoane neabilitate de lege sunt nule de drept si, pe cale de consecinta, cheltuielile efectuate pasibile de imputare.
Pentru a se intra de urgenta in legalitate, sint două solutii: 1/ Guvernul sa completeze prin Ordonanta de Urgenta art. 112, al. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 cu ""¦ sint administrate de consiliile locale, prin consiliile de administratie ale unitatilor de invatamint respective" sau 2/ Consiliile Locale sa emita de indata hotariri prin care sa transmita, pina la completarea legii, administrarea unitatilor scolare din subordine catre consiliile de administratie ale acestora.
Sesizarea aspectului incriminat intra in atributiile prefectului in primul caz sau ale inspectorului scolar general in cel de al doilea.
Prof. Valeriu Anghel