Jurnalism cetatenesc

Funeriada unui nou început ratat (I)

Ziarul de Vrancea
31 mai 2011 883 vizualizări
Asta e parerea mea!

"" scrisoare deschisa "întregii Echipe a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului", pornita de-a valma, cu dascali, cercetatori si sportivi la un loc, sa "investeasca de nota 10 (zece) in oameni", fara sa-i intrebe daca doresc o (re)nastere aiurea cu forcepsul sau una normala, pe cale naturala, in timp ""


Subsemnatul, de etnie traco-daco-romano-slavo-cumana (si cine stie cu cine s-or mai fi dragalit strabunicile mele), pina mai ieri de o nobila obirsie taraneasca, azi "european limitat", sfatuit sa plec dintr-o tara ajunsa "second hand" din cauza "micilor licurici" ai imperiilor care mi-au facut ferfenita istoria pe la granite, fiind eu tutuit impardonabil de voi cu prilejul unor "activitati de mentorat" telegrafiate ca-n biletele de papagal argheziene, m-am gindit (mintea romanului cea de pe urma!) ca trebuie sa spunem totusi si ceva serios despre asumarea inocularii unui "nou inceput" (ce veti fi facut cu celelalte, dracu\' stie!) in toate acelea ce astazi mai sint si-n cele ce miine vor ride la soare (cum lesne credeau ca pot sa ma indobitoceasca altii odata).

De la bun inceput (Doamne, de-ar fi fost la fel de bun si cel din sala de festivitati in care m-a chemat un (fe)felea(ga) de-al vostru sa-mi lumineze cariera intunecata de predecesori!) v-as intreba un singur lucru: daca ceea ce ati insailat intr-o brosurica dorita a fi mai ceva decit o carte de rugaciuni "nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei", cum scrie negru pe albul copertei a IV-a, de ce a mai batut gheorghe ala al vostru atita drum, pe bani de la bugetul la care eu contribui de-o viata, sa balmajeasca pe larg despre cam ce ati vrut sa spuneti intr-un act?

Citeva observatii se refera la ortografie si punctuatie, prima carte de vizita a oricarui om cu carte, darmite a unei "intregi echipe" ca a voastra, pe care se pare ca o doare in puii de pe antena lui mihai bendeac de felul in care apare pe scena. Daca ati trimis textul legii spre publicare asa cum este scris in materialul difuzat in scoli, ar trebui sa repetati prima clasa gimnaziala, cind (psihopedagogic) se consolideaza scrierea cu majuscule, sau sa va cedati lefurile ministeriale celor de la Consiliul Legislativ, care va rescriu corect textele, asa cum apar in Monitorul Oficial nr. 18 din 10 ianuarie 2011 "" Legea educatiei nationale si nu Legea Educatiei Nationale ca la voi (pp. 4 si 18), examenul si diploma de bacalaureat, nu examenul si diploma de Bacalaureat (p. 12) sau Regulamentul scolar, in niciun caz Regulamentul scolar (p. 20), analfabetilor!...

Apoi stati rau cu folosirea virgulei, pe care, desi are atit reguli prohibitive, cit si imperative, o puneti unde nu trebuie (pp. 4 "" r. 8, 20 "" r. 15 si 18) si n-o puneti unde trebuie (p.21 "" r.2). La fel de incorect utilizati punctul si virgula (p. 13) sau nu le puneti intr-o insiruire numerotata (p. 14). Rau de tot stati cu utilizarea ghilimelelor, pe care nu le puneti deloc la distinctiile Gheorghe Lazar (p. 8), desi in lege se scrie corect diploma "Gheorghe Lazar", iar pe coperta IV intrebuintati ghilimelele englezesti (" ... ") si nu pe cele romanesti (" ... " sau " ... ").

De tot risul este un text de la pagina 18, unde ii obligati pe parinti sa-si aleaga liceul (daca nu-l au) sau sa-l repete probabil (daca il au): "La sfirsitul clasei a VI-a, copilul tau va fi verificat prin doua probe (...) pentru ca, ajutat de diriginte, sa alegi mai bine viitorul liceu", in loc de "sa aleaga" sau "sa alegeti", subiectul actului educativ raminind totusi copilul, cu un rol deloc de neglijat in configurarea propriei deveniri. Textul de lege este destul de clar: "La finalul clasei a VI-a, toate scolile (...) organizeaza si realizeaza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare (...) Rezultatele evaluarilor sint utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si pentru preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Rezultatele (...) se comunica parintilor elevilor si sint trecute in portofoliul educational al elevului". Dupa cum oricine poate constata, nici vorba de alegerea liceului de catre parintii elevului, ci doar a unui "anumit tip de liceu" si numai in vederea "preorientarii scolare" a elevului catre acesta. Un proces complicat desigur, pindit insa atit de perturbari nedorite in dezvoltarea elevului, cit mai ales de riscul desfiintarii tipului de liceu ales, oricind putind fi considerat bugetofag sau furnizor de competente in meserii slab cotate in tarile in care il trimite funeriada ministrului de resort.

Deoarece mie si colegilor mei ni s-au redus veniturile cu pina la 40 la suta fara sa batem cimpii prin proiecte, cum o face o "intreaga echipa" ministeriala, solicit pe aceasta cale Curtii de Conturi a Romaniei cercetarea cofinantarii proiectului "Dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice prin activitati de mentorat", analizarea materialului editat de MECTS-UMPFE in martie 2011 si imputarea cheltuielilor de tiparire a acestuia si a celor de deplasare in tara pentru difuzarea in scoli a unui material agramat care nu reprezinta punctul de vedere oficial al Guvernului din legea asumata recent in Parlament.

Lucrul acesta este cu atit mai necesar cu cit orbecaiala voastra prin lege nu-i salveaza cu nimic osatura. Cum ar fi, de exemplu, "structura sistemului national de invatamint preuniversitar", detaliata intr-un intreg capitol II, la art. 23 fiind statuate nivelurile, pornind de jos: a) educatia timpurie (cu "nivelul anteprescolar" si "invatamintul prescolar"); b) invatamintul primar; c) invatamintul secundar (compus din invatamintul secundar inferior sau gimnazial si invatamintul secundar superior sau liceal); d) invatamintul profesional (o alternativa de scurta durata a nivelului liceal) si e) invatamintul tertiar nonuniversitar, care cuprinde invatamintul postliceal".

Simplificind logic arborescenta structurii, avem patru niveluri: 1/prescolar; 2/primar; 3/secundar; 4/postliceal. De ce atunci, ramificind-o, ati facut din ea o "varza de Bruxelles"? Prima boacana ati comis-o la nivelul cel mai de jos, cuvintul "anteprescolar" lipsind din vocabularul limbii romane, deoarece "ante-" si "pre-" sint doua elemente de compunere savanta cu acelasi inteles, insemnind "anterior in timp sau spatiu", "inainte de", cunostinte fara de care nu se trece de clasa a VII-a gimnaziala. în aceeasi nota, "tertiar", care inseamna "al treilea stadiu al unei evolutii", la voi este, cu ingaduinta, al patrulea, iar "nonuniversitar" nu transmite nicio informatie in plus din moment ce titlul capitolului anunta "structura invatamintului preuniversitar". Tot la aceasta sectiune, legea pe care ati elaborat-o si acum va cazniti a o explica face o abureala din invatamintul secundar de specialitate atunci cind nu poate nuanta genul proxim si diferenta specifica intre invatamintul tehnic si cel tehnologic.

Lasindu-va sa va tutuiti si cu alti colegi pe nenumarate alte aspecte introduse in lege pe genunchi, ramin acelasi al dumneavoastra umilit si urgisit profesor.



Moldaviu Marc


(Continuarea in editia de joi, 2 iunie, a cotidianului nostru)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.