Jurnalism cetatenesc

AFLAM DE LA AVOCATUL POPORULUI

Ziarul de Vrancea
16 sep 2010 529 vizualizări
Cine ne apara în fata institutiilor europene?

Pe Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunarii, in cladirea Camerei de Conturi, isi desfasoara activitatea Biroul teritorial Galati al institutiei Avocatul Poporului, avind ca raza de competenta judetele Braila, Galati si Vrancea.

Avocatul Poporului este o autoritate publica autonoma, care are ca misiune apararea drepturilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice romane. Dar aceasta protectie nu mai este suficienta, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si multiplicarea raporturilor cetatenilor romani, deveniti cetateni europeni, cu institutiile comunitare. în aceste conditii se pune intrebarea: Exista cineva care sa ne apere in fata institutiilor europene? Da, exista. Aparatorul in fata institutiilor europene este Ombudsmanul European.

Institutia Ombudsmanului European a fost infiintata prin Tratatul de la Maastricht privind Uniunea Europeana, intrat in vigoare in anul 1993, ca parte a conceptului de cetatenie a Uniunii Europene.

Ombudsmanul European, numit de Parlamentul European, este imputernicit sa investigheze plingerile formulate de orice cetatean al Uniunii privind cazurile de administrare defectuoasa in activitatea institutiilor sau organismelor comunitare. Fac exceptie Curtea de justitie si Tribunalul de prima instanta, in ceea ce priveste exercitarea functiilor jurisdictionale ce le revin. Conceptul de "administrare defectuoasa" a fost definit intr-un mod care impune respectarea drepturilor fundamentale, a legislatiei in vigoare si a principiilor bunei administrari. Mai precis, sint cazuri de administrare defectuoasa: incalcarea reglementarilor, incorectitudinea, discriminarea, abuzul de putere, lipsa raspunsului la solicitari, refuzul de a furniza informatii de interes public, intirzierea nejustificata a solutionarii problemelor.

Conform misiunii sale, Ombudsmanul European desfasoara anchetele pe care le considera necesare, din proprie initiativa sau pe baza plingerilor care i-au fost prezentate. Daca Ombudsamnul European constata un caz de administrare defectuoasa sesizeaza institutia in cauza, care dispune de un termen de trei luni pentru a-si prezenta pozitia. Mediatorul trimite apoi un raport, atit la Parlamentul european, cit si la institutia in cauza. Persoana care a depus plingerea va fi informata cu privire la rezultatul acestor anchete.

în fiecare an, mediatorul prezinta un raport Parlamentului european, in care expune rezultatele anchetelor sale. Potrivit raportului pentru anul 2009, Ombudsamnul European a primit 3078 plingeri, dintre care 81 din Romania, si a deschis 339 anchete. Majoritatea anchetelor au vizat Comisia Europeana, deoarece este institutia care adopta decizii cu impact direct asupra cetateanului. Principalele tipuri de administrare defectuoasa, cercetate in cursul anchetelor, au fost: lipsa de transparenta, inclusiv refuzul de a furniza informatii "" 36%; inechitatea sau abuzul de putere "" 14%; intirzierea nejustificata "" 13%; neglijenta "" 6%; discriminarea "" 5%. Dintre anchetele efectuate, in 56% din cazuri s-a ajuns la o solutie amiabila, iar in 12% s-a constatat administrarea defectuoasa. Aceste cifre demonstreaza ca Ombudsamnul European poate actiona eficient pentru apararea drepturilor noastre, asa ca putem apela la el cu toata increderea, daca o institutie sau un organism european ne lezeaza vreun drept. Coordonatele Ombudsamnului European sint urmatoarele: Ombudsmanul European, 1 Avenue du Président Robert Schuman, B.P.403, FR-67001 Strasbourg Cedex, FRANtA; tel.: A33.388.17.23.13, fax: A33.388.17.90.62; e-mail: eo@ombudsman.europa.eu



Expert, Liviu COMAN-KUND




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.