Punctul meu de vedere in conflictul ISJ Vrancea - Colegiul Cuza
"Sint nascuta in Vrancea, domiciliata prin casatorie in SUA. Am
terminat liceul la Galati si dupa 1989 am facut studii
postuniversitare in Europa de Vest, USA - unde m-am si stabilit.
Am citit cu surprindere in ziarele vrincene de un conflict intre d-na
Carmina Corbeanu - ISJ Vrancea si un domn politician George
Baesu. Fiind plecata din Vrancea de multi ani nu prea mai cunosc
oamenii din zona, motiv pentru care nu cunosc personal nici pe d-
na Corbeanu si nici pe d-l Baesu. Nu am fost si nici nu intentionez
sa fiu profesor in Vrancea intr-un viitor mai mult sau mai putin
apropiat. Nu vorbesc in numele profesorilor vrinceni, dar ca simplu
cetatean sint socata de violenta de limbaj din discursul public al
domnului Baesu. Prin acest limbaj domnia sa o acuza zilele trecute
pe d-na Corbeanu "... ca a acumulat toate frustrarile pe care le
poate acumula un profesor care nu a reusit sa predea la Colegiul
Cuza". Ca specialist am invatat sa ma folosesc foarte mult de
datele/analizele statistice mai ales in programe publice. Nu am
reusit sa obtin nici un fel de date statistice, dar sint sigura ca la
nivelul judetului Vrancea procentul majoritar de profesori predau in
mediul rural, in micile orase, in scolile si liceele Focsaniului (altele
decit Cuza). La nivel de judet, statistic vorbind, numarul profesorilor
care predau la Cuza este foarte mic, comparativ cu numarul de
dascali care predau in scolile vrincene. Din afirmatia politicianului
Baesu se intelege ca un numar mic de profesori (cei de la Cuza) au
satisfactie socio-profesionala, pe cind ceilalti (ca doamna
Corbeanu) care nu predau la Cuza, sint niste frustrati (termenul nu-
mi apartine ci este preluat din declaratia politicianului Baesu). In
calitate de simplu cetatean nu sint de acord cu afirmatia
politicianului, dar trebuie sa recunosc ca nici nu ma surpride, nu ma
socheaza. E politician, probabil in campanie electorala incearca sa
atraga atentia cu orice pret (cred). Ceea ce este socant, este
atitudinea celor de la Cuza (directorul in cauza, purtatorul de cuvint)
si atitudinea inspectorului general ISJ Vrancea - dl Popoiu. Nici pina
la ora actuala Popoiu si cei de la Cuza nu au dat un comunicat de
presa prin care sa se delimiteze de afirmatia politicianului Baesu,
afirmatie prin care se creeaza discriminare in rindul profesorilor. Din
mesajul exprimat in public se intelege ca profesorii de la Cuza sint
multumiti socio-profesional versus profesori precum Carmina
Corbeanu "care a acumulat toate frustrarile si neimplinile pe care le
poate acumula un profesor care nu a ajuns sa predea la Colegiul
Cuza". Este o afirmatie grava care, dupa parerea mea, nu este
indreptata numai impotriva d-nei Corbeanu ci impotriva tututor
"care nu predau la Colegiul Cuza". Eu nu stiu ca in istoria
invatamintului romanesc un politician sa mai fi incercat sa creeze
prin afirmatii, atitudini publice o discriminare in rindul aceleiasi
categorii socio-profesionale. Este adevarat ca sint plecata de ceva
vreme din Romania si nu prea mai stiu ce se intimpla, dar ca tara
membra NATO, in drum spre UE, ma asteptam sa fie mai mult
echilibru si mai putina discriminare ...
"Profesori de exceptie care nu predau la «Cuza»"
Inca din secolul al XIX-lea, bunicii si strabunicii mei au fost profesori
- invatatori in mediul rural. Nimeni din familia mea nu a predat la
Colegiul Cuza, dar asta nu inseamna ca parintii, bunicii, strabunicii
mei au fost niste frustrati socio - profesional. Un stra-strabunic,
director la o scoala in sat, avea scrisoare de la Spiru Haret, caci
Spiru Haret ca ministru liberal al invatamintului stia importanta
invatamintului rural si a dascalilor rurali. Un alt strabunic, director la
alta scoala in sat, statea toata vacanta de vara sa-i pregateasca pe
elevi cu promovarea, pastrarea traditiilor culturale, caci aproape
anual in vacanta de vara primea vizita lui Nicolae Iorga - Ministru al
Invatamintului. De bunici imi amintesc ca nu se ocupau numai de
educatie formala la orele de la scoala. Bunicul si altii ca el se
ocupau si de educatie informala pentru dezvoltarea economiei
rurale (consultanta - extensie se numeste in ziua de azi). Scolile
rurale aveau lot agricol pe care se plantau loturi demonstrative si
atit elevii cit si parintii erau tinuti la curent cu noile descoperiri in
domeniul agriculturii. Dezvoltarea economiei gospodariei rurale
(industrie casnica): sericicultura, apicultura, artizanat, prepararea-
comercializarea produselor alimentare traditonale de gospodarie se
facea prin intermediul orelor de gospodarie tinute de invatatoare
sau profesoare de economie casnica-menaj. Bunica mea avea o
sora, dna Lucretia Florea-Ardeleanu, nascuta in Focsani si care a
terminat in 1930 Colegiul de Economia Gospodariei de la Chisinau,
devenind subiniginer de industrie casnica, sau profesoara de
economia familiei-menaj. Dupa 1950 nu prea a mai putut sa predea,
dar vorbea mereu cu mindrie de cariera ei de profesor-instructor de
economie casnica. Mentionez ca in toata lumea, domeniul
Economia Gospodariei-Economia Familiei (Home Economics) se
studiaza puternic in Universitati in programele de Master, Doctorat
si se numeste Family and Consumer Sciences (Economia Familiei
si Stiinta consumului). Linga Focsani, la Dumbraveni este frumosul
conac - casa memoriala Alexandru Vlahuta si cunoscatorii stiu ca in
prima jumatate a secolului al XX-lea, dna Ruxandra Gilca Vlahuta
(sotia lui Vlahuta) facuse o scoala rurala de menaj-economia
gospodariei la etajul conacului, acum casa memoriala Alexandru
Vlahuta - Dumbraveni. Cit am copilarit in Vrancea am avut prilejul si
onoarea sa cunosc multi profesori, invatatori de exceptie care nu
predau la Liceul Cuza, dar cu toate acestea era oameni echilibrati,
impliniti profesional, moral.
"Scolile nu sint facute pentru profesori ci pentru elevi"
Nu inteleg ce s-a intimplat cu invatamintul si clasa politica
vrinceana de se ajunge in situatia penibila ca un politician sa faca
afirmatii jignitoare impotriva unei femei, care este si profesoara, dar
nu la Cuza. Intr-o tara democrata se cunoaste importanta atit a
invatamintului informal cit si a invatamintului formal incepind de la
gradinita si pina la nivel universitar. Orice politician, reprezentant de
institutie publica se poarta cu respect atit cu educatorii, invatatorii
cit si cu marii universitari. Afirmatiile gen "profesorul cutare a
acumulat toate frustrarile si neimplinirile pe care le poate acumula
un profesor care nu a reusit sa predea la Colegiul cutare" sint
afirmatii grave si Inspectorul General Popoiu trebuie sa se
delimiteze public de astfel de situatii. Nu exista scuze pentru astfel
de afirmatii. In ceea ce priveste mobilul conflictului inteleg ca este
legat de inspectia de la Colegiul Cuza si intrebari neplacute in nu
stiu ce chestionar. Nu sint specialist al ISJ Vrancea, nu cunosc
datele problemei ISJ - Colegiul Cuza si nu ma pronunt. In calitate de
cetatean consider ca este de datoria institutiilor publice abilitate sa
se asigure ca elevii invata intr-un mediu propice, democratic fara
violenta, promiscuitate sexuala, droguri, alcool. Ca studenta in
America, am fost surprinsa cum studentilor li se dadea la inceputul
anului scolar un dosar in care erau prezentate toate simptomele
unei hartuiri sexuale, tratament preferential, relatii intre colegi care
depasesc cadrul profesional, etc. Primii care trebuie sa aiba un
comportament ireprosabil sint profesorii, iar elevii isi pot reclama
usor profesorii pentru orice mica abatere profesionala, morala sau
comportamentala de la normele si standardele invatamintului public.
Se stie ca toata luna septembrie 2005 Colegiul Cuza Focsani a tinut
paginile ziarelor cu probleme gen "obiceiuri dure la botezul
bobocilor" si apoi moartea unui elev legata de o presupusa afacere
cu droguri. Nu sint specialist, dar ca simplu cetatean observ in
lume ca in institutiile unde apar probleme de duritate
comportamentala (vezi botezul bobocilor), droguri, sint si probleme
de alcool-promiscuitate sexuala, etc. Cetatenii Romaniei muncesc,
platesc taxe, impozite, iar din aceste taxe, impozite sint platite mai
departe scolile, profesorii. Asa cum cetatenii sint obligati sa
plateasca taxe-impozite, tot asa si institutiile publice gen Cuza
(sustinute din taxele-impozitele cetatenilor), trebuie sa dea
socoteala in mod transparent privind calitatea serviciilor
educationale si gradul de securitate morala asigurat elevilor in
interiorul scolii. O scoala sustinuta din banii publici ai cetatenilor,
care a ajuns sa tina toata luna septembrie pagina ziarelor, cu
probleme gen comportamente dure este o scoala care are
probleme, iar managerul unei astfel de scoli trebuie sa colaboreze
transparent cu factorii publici responsabili de asigurarea calitatii
educatiei, oportunitati egale, si securitate morala in interiorul
scolilor. In America autoritatile dau materiale scrise inclusiv la
facultati despre potentialele problemele morale care pot aparea in
scoli si orice mica plingere sau numai banuiala este tratata serios.
Tot asa si cei de la Cuza ar trebui sa accepte ideea ca nu exista
subiecte tabu, chiar daca este neplacut sa abordezi probleme de
acool, droguri, sex, violenta, relatii lipsite de etica intre colegi. In
fond daca esti curat si nu ai nimic de ascuns, nu te deranjeaza
subiecte/intrebari sensibile, mai personale legate de droguri-sex-
alcool-relatii interumane, etc. Scolile nu sint facute pentru profesori
ci sint facute pentru elevi. Cetatenii judetului si ai Romaniei nu
muncesc sa plateasca taxe-impozite (care se duc si la scoli) ca sa-i
tina pe profesorii de la Cuza, ci muncesc, platesc impozite pentru
ca ai lor copii sa mearga la scoala sa primeasca educatie buna si
securitate morala. Materialul de mai sus nu reprezinta un demers
pentru o parte sau cealalta implicata in conflictul Cuza - ISJ
Vrancea. Nu cunosc toate datele conflictului si nu am pozitia
necesara sa ma pot implica. Scrisoarea mea reprezinta demersul
unui simplu cetatean (subsemnata) pentru un invatamint vrincean,
de calitate, echilibrat, fara schisme gen. Este dezirabil ca si
Inspectorul General ISJ fie sa ia atitudine impotriva afirmatiilor
politicianului Baesu, fie sa-si dea demisia de onoare. In speranta ca
Ziarul de Vrancea va publica punctul meu de vedere ca simplu
cetatean, va multumesc si va urez succes."
Carmen Bowlland - Schreveport, USA