Jurnalism cetatenesc

Punctul meu de vedere in conflictul ISJ Vrancea - Colegiul Cuza

Dana Chiorescu
9 nov 2005 1127 vizualizări
"Ca cetatean, sint socata de violenta de limbaj a domnului Baesu"

"Sint nascuta in Vrancea, domiciliata prin casatorie in SUA. Am

terminat liceul la Galati si dupa 1989 am facut studii

postuniversitare in Europa de Vest, USA - unde m-am si stabilit.

Am citit cu surprindere in ziarele vrincene de un conflict intre d-na

Carmina Corbeanu - ISJ Vrancea si un domn politician George

Baesu. Fiind plecata din Vrancea de multi ani nu prea mai cunosc

oamenii din zona, motiv pentru care nu cunosc personal nici pe d-

na Corbeanu si nici pe d-l Baesu. Nu am fost si nici nu intentionez

sa fiu profesor in Vrancea intr-un viitor mai mult sau mai putin

apropiat. Nu vorbesc in numele profesorilor vrinceni, dar ca simplu

cetatean sint socata de violenta de limbaj din discursul public al

domnului Baesu. Prin acest limbaj domnia sa o acuza zilele trecute

pe d-na Corbeanu "... ca a acumulat toate frustrarile pe care le

poate acumula un profesor care nu a reusit sa predea la Colegiul

Cuza". Ca specialist am invatat sa ma folosesc foarte mult de

datele/analizele statistice mai ales in programe publice. Nu am

reusit sa obtin nici un fel de date statistice, dar sint sigura ca la

nivelul judetului Vrancea procentul majoritar de profesori predau in

mediul rural, in micile orase, in scolile si liceele Focsaniului (altele

decit Cuza). La nivel de judet, statistic vorbind, numarul profesorilor

care predau la Cuza este foarte mic, comparativ cu numarul de

dascali care predau in scolile vrincene. Din afirmatia politicianului

Baesu se intelege ca un numar mic de profesori (cei de la Cuza) au

satisfactie socio-profesionala, pe cind ceilalti (ca doamna

Corbeanu) care nu predau la Cuza, sint niste frustrati (termenul nu-

mi apartine ci este preluat din declaratia politicianului Baesu). In

calitate de simplu cetatean nu sint de acord cu afirmatia

politicianului, dar trebuie sa recunosc ca nici nu ma surpride, nu ma

socheaza. E politician, probabil in campanie electorala incearca sa

atraga atentia cu orice pret (cred). Ceea ce este socant, este

atitudinea celor de la Cuza (directorul in cauza, purtatorul de cuvint)

si atitudinea inspectorului general ISJ Vrancea - dl Popoiu. Nici pina

la ora actuala Popoiu si cei de la Cuza nu au dat un comunicat de

presa prin care sa se delimiteze de afirmatia politicianului Baesu,

afirmatie prin care se creeaza discriminare in rindul profesorilor. Din

mesajul exprimat in public se intelege ca profesorii de la Cuza sint

multumiti socio-profesional versus profesori precum Carmina

Corbeanu "care a acumulat toate frustrarile si neimplinile pe care le

poate acumula un profesor care nu a ajuns sa predea la Colegiul

Cuza". Este o afirmatie grava care, dupa parerea mea, nu este

indreptata numai impotriva d-nei Corbeanu ci impotriva tututor

"care nu predau la Colegiul Cuza". Eu nu stiu ca in istoria

invatamintului romanesc un politician sa mai fi incercat sa creeze

prin afirmatii, atitudini publice o discriminare in rindul aceleiasi

categorii socio-profesionale. Este adevarat ca sint plecata de ceva

vreme din Romania si nu prea mai stiu ce se intimpla, dar ca tara

membra NATO, in drum spre UE, ma asteptam sa fie mai mult

echilibru si mai putina discriminare ...


"Profesori de exceptie care nu predau la «Cuza»"


Inca din secolul al XIX-lea, bunicii si strabunicii mei au fost profesori

- invatatori in mediul rural. Nimeni din familia mea nu a predat la

Colegiul Cuza, dar asta nu inseamna ca parintii, bunicii, strabunicii

mei au fost niste frustrati socio - profesional. Un stra-strabunic,

director la o scoala in sat, avea scrisoare de la Spiru Haret, caci

Spiru Haret ca ministru liberal al invatamintului stia importanta

invatamintului rural si a dascalilor rurali. Un alt strabunic, director la

alta scoala in sat, statea toata vacanta de vara sa-i pregateasca pe

elevi cu promovarea, pastrarea traditiilor culturale, caci aproape

anual in vacanta de vara primea vizita lui Nicolae Iorga - Ministru al

Invatamintului. De bunici imi amintesc ca nu se ocupau numai de

educatie formala la orele de la scoala. Bunicul si altii ca el se

ocupau si de educatie informala pentru dezvoltarea economiei

rurale (consultanta - extensie se numeste in ziua de azi). Scolile

rurale aveau lot agricol pe care se plantau loturi demonstrative si

atit elevii cit si parintii erau tinuti la curent cu noile descoperiri in

domeniul agriculturii. Dezvoltarea economiei gospodariei rurale

(industrie casnica): sericicultura, apicultura, artizanat, prepararea-

comercializarea produselor alimentare traditonale de gospodarie se

facea prin intermediul orelor de gospodarie tinute de invatatoare

sau profesoare de economie casnica-menaj. Bunica mea avea o

sora, dna Lucretia Florea-Ardeleanu, nascuta in Focsani si care a

terminat in 1930 Colegiul de Economia Gospodariei de la Chisinau,

devenind subiniginer de industrie casnica, sau profesoara de

economia familiei-menaj. Dupa 1950 nu prea a mai putut sa predea,

dar vorbea mereu cu mindrie de cariera ei de profesor-instructor de

economie casnica. Mentionez ca in toata lumea, domeniul

Economia Gospodariei-Economia Familiei (Home Economics) se

studiaza puternic in Universitati in programele de Master, Doctorat

si se numeste Family and Consumer Sciences (Economia Familiei

si Stiinta consumului). Linga Focsani, la Dumbraveni este frumosul

conac - casa memoriala Alexandru Vlahuta si cunoscatorii stiu ca in

prima jumatate a secolului al XX-lea, dna Ruxandra Gilca Vlahuta

(sotia lui Vlahuta) facuse o scoala rurala de menaj-economia

gospodariei la etajul conacului, acum casa memoriala Alexandru

Vlahuta - Dumbraveni. Cit am copilarit in Vrancea am avut prilejul si

onoarea sa cunosc multi profesori, invatatori de exceptie care nu

predau la Liceul Cuza, dar cu toate acestea era oameni echilibrati,

impliniti profesional, moral.


"Scolile nu sint facute pentru profesori ci pentru elevi"


Nu inteleg ce s-a intimplat cu invatamintul si clasa politica

vrinceana de se ajunge in situatia penibila ca un politician sa faca

afirmatii jignitoare impotriva unei femei, care este si profesoara, dar

nu la Cuza. Intr-o tara democrata se cunoaste importanta atit a

invatamintului informal cit si a invatamintului formal incepind de la

gradinita si pina la nivel universitar. Orice politician, reprezentant de

institutie publica se poarta cu respect atit cu educatorii, invatatorii

cit si cu marii universitari. Afirmatiile gen "profesorul cutare a

acumulat toate frustrarile si neimplinirile pe care le poate acumula

un profesor care nu a reusit sa predea la Colegiul cutare" sint

afirmatii grave si Inspectorul General Popoiu trebuie sa se

delimiteze public de astfel de situatii. Nu exista scuze pentru astfel

de afirmatii. In ceea ce priveste mobilul conflictului inteleg ca este

legat de inspectia de la Colegiul Cuza si intrebari neplacute in nu

stiu ce chestionar. Nu sint specialist al ISJ Vrancea, nu cunosc

datele problemei ISJ - Colegiul Cuza si nu ma pronunt. In calitate de

cetatean consider ca este de datoria institutiilor publice abilitate sa

se asigure ca elevii invata intr-un mediu propice, democratic fara

violenta, promiscuitate sexuala, droguri, alcool. Ca studenta in

America, am fost surprinsa cum studentilor li se dadea la inceputul

anului scolar un dosar in care erau prezentate toate simptomele

unei hartuiri sexuale, tratament preferential, relatii intre colegi care

depasesc cadrul profesional, etc. Primii care trebuie sa aiba un

comportament ireprosabil sint profesorii, iar elevii isi pot reclama

usor profesorii pentru orice mica abatere profesionala, morala sau

comportamentala de la normele si standardele invatamintului public.

Se stie ca toata luna septembrie 2005 Colegiul Cuza Focsani a tinut

paginile ziarelor cu probleme gen "obiceiuri dure la botezul

bobocilor" si apoi moartea unui elev legata de o presupusa afacere

cu droguri. Nu sint specialist, dar ca simplu cetatean observ in

lume ca in institutiile unde apar probleme de duritate

comportamentala (vezi botezul bobocilor), droguri, sint si probleme

de alcool-promiscuitate sexuala, etc. Cetatenii Romaniei muncesc,

platesc taxe, impozite, iar din aceste taxe, impozite sint platite mai

departe scolile, profesorii. Asa cum cetatenii sint obligati sa

plateasca taxe-impozite, tot asa si institutiile publice gen Cuza

(sustinute din taxele-impozitele cetatenilor), trebuie sa dea

socoteala in mod transparent privind calitatea serviciilor

educationale si gradul de securitate morala asigurat elevilor in

interiorul scolii. O scoala sustinuta din banii publici ai cetatenilor,

care a ajuns sa tina toata luna septembrie pagina ziarelor, cu

probleme gen comportamente dure este o scoala care are

probleme, iar managerul unei astfel de scoli trebuie sa colaboreze

transparent cu factorii publici responsabili de asigurarea calitatii

educatiei, oportunitati egale, si securitate morala in interiorul

scolilor. In America autoritatile dau materiale scrise inclusiv la

facultati despre potentialele problemele morale care pot aparea in

scoli si orice mica plingere sau numai banuiala este tratata serios.

Tot asa si cei de la Cuza ar trebui sa accepte ideea ca nu exista

subiecte tabu, chiar daca este neplacut sa abordezi probleme de

acool, droguri, sex, violenta, relatii lipsite de etica intre colegi. In

fond daca esti curat si nu ai nimic de ascuns, nu te deranjeaza

subiecte/intrebari sensibile, mai personale legate de droguri-sex-

alcool-relatii interumane, etc. Scolile nu sint facute pentru profesori

ci sint facute pentru elevi. Cetatenii judetului si ai Romaniei nu

muncesc sa plateasca taxe-impozite (care se duc si la scoli) ca sa-i

tina pe profesorii de la Cuza, ci muncesc, platesc impozite pentru

ca ai lor copii sa mearga la scoala sa primeasca educatie buna si

securitate morala. Materialul de mai sus nu reprezinta un demers

pentru o parte sau cealalta implicata in conflictul Cuza - ISJ

Vrancea. Nu cunosc toate datele conflictului si nu am pozitia

necesara sa ma pot implica. Scrisoarea mea reprezinta demersul

unui simplu cetatean (subsemnata) pentru un invatamint vrincean,

de calitate, echilibrat, fara schisme gen. Este dezirabil ca si

Inspectorul General ISJ fie sa ia atitudine impotriva afirmatiilor

politicianului Baesu, fie sa-si dea demisia de onoare. In speranta ca

Ziarul de Vrancea va publica punctul meu de vedere ca simplu

cetatean, va multumesc si va urez succes."


Carmen Bowlland - Schreveport, USA


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.