O singura fotografie
Un weekend straniu la Roma
Carticica lui Laurent Graff izbuteste, in cele 100 de pagini format mic, sa evoce un subiect major, poate cel mai important pentru muritori. Eroul ei, Alain Neigel, credea ca va petrece un banal si reconfortant week-end la Roma, dar se pomeneste proiectat intr-o lume a deciziilor definitive si a scopurilor ultime ale existentei atunci cind un necunoscut misterios il avertizeaza ca nu-i mai ramine decit o singura fotografie in aparatul lui Mamiya, cam vetust, relicva a unei mari iubiri disparute. Dintr-o data, Neigel "" poate Omul de Zapada al copilariei - devine argonaut al unei cautari initiatice, in care porneste alaturi de alti patru calatori, cit se poate de diferiti intre ei "" un japonez politicos, pasionat de pescuit, o fosta vedeta nefericita a prezentarilor de moda, un sud-american, pe numele lui Eros, in cautarea femeii ideale, si un anonim in camasa albastra. Corabia lor, un microbuz maro, strabate labirinturi de stradute pustii, peisaje cu fintini baroce, livezi intangibile de piersici "" o lume parca desprinsa din tablourile lui Chirico, dar a unui Chirico al copilariei niciodata indeajuns satule ori indulcite de inghetata, care le e oferita drumetilor cu exclusiva generozitate la fiecare pas. Ca in cintecelul cu cei 10 negri mititei, argonautii acestui insolit safari dispar, unul cite unul, indata ce se hotarasc sa faca ultima fotografie. Suspansul creste pas cu pas, pina in punctul in care eroul cartii, ultimul dintre fotografi, se decide si el sa imortalizeze, faustic, clipa fugara. Zoe Petre