Scoala europeana si sistemul de învatamint romănesc (III)
"Ca tara in curs de integrare in Uniunea Europeana, Romania va
trebui sa adopte, pe cat posibil, structura invatamantului comunitar,
asa cum apare aceasta in Clasificarea Activitatilor din Economia
Nationala, revizuita a doua oara si intrata in vigoare incepand cu 1
ianuarie 2008, citata in lucrarile de specialitate sub forma prescurtata
CAEN Rev.2. Este imperios necesar nu atat pentru a ne incadra
statistic in coordonatele europene, cat a da absolventului un act de
studii care sa-i fie recunoscut oriunde s-ar duce in Uniune. Institutiile
de invatamant ce furnizeaza cursuri sunt clasificate clar pe mai multe
niveluri, de care proiectele de legi nu prea tin cont. Acestea sunt:
invatamantul prescolar, invatamantul primar, invatamantul secundar
general (teoretic), tehnic si profesional (vocational) - filiere cu cate
doua stadii de pregatire - inferior si superior (corespunzatoare
treptelor I si II de dinainte de 1990), invatamantul superior
nonuniverseitar (atentie! - cursuri aditionale in vederea pregatirii
pentru invatamantul superior) si invatamantul superior (studii
universitare de licenta, de masterat si doctorat). Calificarea
profesionala minima si de nivel mediu se realizeaza prin cele doua
trepte ale invatamantului secundar, de la acesta in sus avand
invatamantul superior (nu exista deci invatamant postliceal, nivel
care la noi isi avea rostul in vechile structuri ale sistemului educativ
national). Noua structura a sistemului de invatamant romanesc nu
este imoportuna in intregul ei. Prin prevederile actuale se elimina, de
exemplu, formularile hazlii din Nomenclatorul calificarilor profesionale
pe ruta progresiva (aprobat de Guvern, cu ochii inchisi, in 2005),
potrivit caruia, in Turism si alimentatie, de pilda, absolventul Scolii de
Arte si Meserii (nivelul 1 de pregatire) este lucrator in hoteluri, cel al
anului de completare (nivelul 2) - lucrator hotelier, iar absolventul de
liceu (nivelul 3) - tehnician in hotelarie (barbarism neintalnit in niciun
dictionar explicativ al limbii romane). Revenind la invatamantul tertiar
nonuniversitar, care cuprinde invatamantul postliceal - se spune in
proiectul de lege, al patrulea nivel de pregatire, dupa cel prescolar,
primar si secundar (in doua trepte), trebuie sa precizam ca tertiar
inseamna "al treilea stadiu, a treia faza in dezvoltarea unui lucru sau
fenomen ori in desfasurarea unui sistem". Sa nu fi avut autorii
textului de lege nici un dictionar explicativ in biblioteca lor?"
Prof. Valeriu Anghel
Grupul Scolar Agricol Focsani