Jurnalism cetatenesc

Despre educatia in aer liber

Ziarul de Vrancea
3 ian 2008 876 vizualizări
Cei care citesc acest articol vor fi gasit ...

"Cei care citesc acest articol vor fi gasit citeva argumente in favoarea unei metode educative noi pentru sistemul nostru de invatamint. Nu este noua pentru ca functioneaza deja in SUA, Australia si Europa de Vest, ba chiar e simpla, e bazata pe joc si actiune si are rezultate academice surprinzatoare. Situeaza in prim-plan elevul, avind la baza alegeri sanatoase sub indrumarea unui profesor intelept, a unui lider talentat, capabil sa ofere subiectilor o materie fascinanta, sa le stirneasca acestora curiozitatea si sa ii faca sa cerceteze mai mult subiectul predat. Elevii devin curiosi in natura, fac legatura intre mai multe discipline si vad poza in ansamblu. In plus, invata sa relationeze unii cu altii, sa respecte natura si pe cei din jur, sint creativi si isi dezvolta gindirea critica. Pina si adultii au nevoie de joc. Numai ca jocul acestora este mai scump decit cel al tinerilor si gasesc metode de a-l descrie in termeni mai sofisticati. Tinerii sint supusi presiunii de a parasi copilaria brusc si acest aspect poate duce la o lacuna in dezvoltarea lor. A oferi tinerilor oportunitatea de a experimenta jocul si aventura in situatii in care sa nu se simta stinjeniti reprezinta scopul principal al educatiei in aer liber. Probleme precum intelegerea mediului si conservarea lui sint vazute de citiva autori ca responsabilitatea centrala a educatiei «outdoor». Grija pentru mediul natural este un element esential in dezvoltarea simtului valorii si in incurajarea practicilor de conservare a mediului. Nu toti elevii isi pot dezvolta potentialul intelectual in clasa. Mai exista acei elevi care exceleaza din punct de vedere fizic si estetic. Sint oportunitati pentru dezvoltarea fizica si estetica inscrise in orarul lor, dar iarasi, «outdoor education» aduce un potential nou. Nu este vorba aici despre dezvoltarea individului intr-un mod potrivit lui, ci despre faptul ca, prin constientizarea si punerea in practica a acestui potential, elevul este vazut intr-o alta lumina de colegi si de profesori. Acest aspect are ca rezultat cresterea stimei de sine ce poate avea, la rindul ei, consecinte in plan social si educational. Sintem toti de acord ca exista tendinta, la tineri, sa petreaca mult timp in lumea virtuala a calculatorului si a televizorului. Imaginile prezentate prin intermediul calculatorului si al televiziunii se focalizeaza pe simtul vizual si auditiv si, prin urmare, nu acorda atentie tuturor simturilor. De altfel, care e scopul atunci cind urmaresti un film despre o furtuna daca nu ai imbracat niciodata un impermeabil? Pina la urma, «outdoor» inseamna, printre multe altele, ca efectele vremii iti dau de furca. Ceea ce lipseste este experienta directa si legatura cu viata reala a materiilor predate. Cercetatorii au dovedit ca cel mai bine ni se intipareste in memorie ceea ce am trait, fata de ceea am vazut sau am auzit. In luna octombrie a acestui an, am beneficiat de o bursa de formare individuala pentru profesori, «Comenius 2.2.C» si am participat la un stagiu ce a avut loc in Scotia, in localitatea Helensburgh. Prezenta mea la acest stagiu a reprezentat experienta unica de a cunoaste conceptul de lectie prin experimentare (outdoor education). Materii precum ecologia apei, geologie, ecosisteme locale, biologie, supravietuire sau alte stiinte se predau in natura, iar elevul este implicat direct la toate nivelurile, inclusiv cel senzorial si cognitiv. Asisti la un miracol de fiecare data cind elevii tresar de bucurie cind prind cite un nevertebrat in piriul din padure sau cind vin alergind sa te intrebe ce fel de roca metamorfica au gasit pe poteca. Ramii surprins la cit de creativi sint elevii atunci cind trebuie sa construiasca o inventie din materiale reciclabile, la felul in care stiu sa comunice cu ceilalti colegi. In Scotia, autoritatea educativa, impreuna cu Secretarul de Stat, pot stabili, mentine si organiza campusurile, orele in aer liber, terenurile de joaca si alte locuri. In 1971, Departamentul de Educatie din Scotia a emis un «Standard Circular 804», ghid pentru Autoritatile Educative si pentru scoli. Printre alte recomandari, se sugereaza ca «pe perioada scolii, elevii sa aiba experiente in aer liber permanente ca parte integranta din procesul educational, incluzind, daca se poate, un stagiu intr-un centru outdoor». De asemenea, in Suedia, programa scolara prevede ca 25% din timp elevii sa si-l petreaca desfasurind activitati in aer liber.

Daca mergem pe premisa ca scopul educatiei este sa permitem elevilor sa se dezvolte si sa devina niste adulti echilibrati care sa-si asume un rol activ in societate, trebuie sa le permitem sa experimenteze aceasta lume. Desigur ca sint multe informatii care trebuie invatate in clasa dar, pentru ca procesul educational sa fie mai eficient, trebuie sa combinam invatarea teoretica cu cea practica."



Elena Munteanu,

profesor de limba si literatura romana la Grupul Scolar Agricol

Odobesti, jud. Vrancea


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.