Ziua îndrăgostiţilor între Sfantul Valentin şi Dragobete
El a fost arestat şi torturat pentru a renunţa la credinţa lui, însă acesta a refuzat, fiind decapitat in anul 269. Înainte de martiriul său, Valentin s-a îndrăgostit de Iulia, fata gardianului său, o tânără oarbă, căreia el i-a redat vederea. Astfel, cel care a binecuvântat iubirea atâtor cupluri, nu a putut fi fericit cu fiinţa iubită, iar mesajul său de adio, adresat tinerei si semnat: “Al tău Valentin”, este considerat primul “bileţel de dragoste”. Tradiţia este acum dusă mai departe de îndrăgostiţii din întreaga lume, deşi biletele nu mai au acum trista semnificaţie a unui mesaj de adio. Spre deosebire de această sărbătoare adoptată de noi, Dragobete, care pare acum o simplă rudă săracă de la ţară a lui Valentin, este considerat fiul babei Dochia, care vesteşte primăvara, trezind astfel natura la viaţă.
Făcând această paralelă, putem conchide că sărbătoarea Sfântului Valentin este mai romantică decât rusticul Dragobete, aşa că ar mai trebui să ne mire faptul că tinerii au îmbrăţişat cu drag Valentine’s Day? Prin această nouă sărbătoare (pseudosărbătoare ar spune unii) li se vinde adolescenţilor o iluzie a lumii americane, după care tânjesc, li se oferă mirajul unui trai mai apropiat de ceea ce au ajuns să-şi dorească şi să invidieze, căzând în capcana ,,imperialismului cultural”. Însă, după cum ştim, toate zilele de sărbătoare au ajuns să aibă acum un puternic iz comercial. Astfel, Valentine’s Day a câştigat popularitate şi din cauza spiritului comercial al americanilor, care ştiu să profite de pe urma oricărui lucru.
Ziua îndrăgostiţilor sau marketing la nivel global
Aşadar, este această zi festivă rezultatul unei campanii de marketing (aşa cum este etichetată de cei mai mulţi) sau, dimpotrivă, marile corporaţii nu fac decât să exploateze o sărbătoare cu origini religioase? Bineînţeles, pentru comercianţi, aceasta reprezintă o afacere profitabilă, întrucât, conform estimărilor făcute în România, „vânzările de ciocolată, cosmetice, vin şi flori cresc de şaisprezece ori între Valentine’s Day şi Dragobete”. De asemenea, aşa cum spune Andreea Mihai, directorul de marketing al unui hipermarket cunoscut din România, „românii sunt euforici când vine vorba de sărbători. Vânzările cresc chiar cu 1500% pentru unele produse. Cosmeticele au cea mai mare creştere, după care urmează fructele exotice, ciocolata, vinul”. Bineînţeles, românii cumpără în această perioadă şi flori, „ceea ce impulsionează vânzările cu până la 10%, în funcţie de strategia fiecărui comerciant”, după cum afirmă Marius Doinescu, patronul floridelux.ro .Dar dacă pentru ţări precum Franţa, Marea Britanie, Germania este oarecum justificat acest „import”, de ce ar fi şi pentru noi, care avem deja o sărbătoare a îndrăgostiţilor? Să fie oare acest lucru veşnicul refuz faţă de amintirea tradiţiilor, spiritul de turmă al cetăţenilor unei ţări mici, sau, după cum spun deja din ce în ce mai mulţi, este o modalitate de profit a firmelor? Pot spune că era firesc să se trezească sentimentul naţionalist al românilor şi să apară un „curent” anti-Valentine’s Day, întrucât, noi avem deja un echivalent al acestei zile, şi anume cea de 24 februarie (Dragobete), cât despre „conspiraţia” agenţiilor, care ar sta la baza inventării acestui eveniment (Valentine’s Day), Bogdan Naumovici, Creative Director la „Leo Burnett Romania”, atrage atenţia asupra faptului că sărbătoarea exista deja cu foarte mult timp înainte de apariţia globalizării. În ciuda acestui fapt, Alfred Bulai, conferenţiar universitar la SNSPA, susţine faptul că ,, Dragobetele este o sărbătoare exploatata, la rândul ei, de corporaţiile care au adus şi Valentine’s Day, că nici de Dragobete nu se făceau cadouri, nu asta era esenţa sărbătorii”. Tu ce „zi a îndrăgostiţilor” susţii? Trebuie să acceptăm Valentine’s Day sau, dimpotrivă, să organizăm manifestaţii împotriva ei, pentru a ne redobândi identitatea culturală?
Laura Florina Pătrăşcan