Arhiva

Guvernul verifica contractul cu EADS

Ziarul de Vrancea
24 ian 2005 851 vizualizări
In spatele contractului cu EADS se ascunde risipa banului public, afirma premierul Tariceanu. Contractul pentru securizarea frontierelor este in valoare de 1 miliard de euro si a fost acordat fara licitatie de catre fostul Guvern PSD.

Ministerul administratiei si internelor a dispus verificarea contractului semnat de Guvernul Nastase cu firma europeana aerospatiala si de aparare EADS. Contract in valoare totala de un miliard de euro acordat fara licitatie de fostul guvern de la Bucuresti si prin care aceasta companie se angaja sa furnizeze echipamente si sisteme de supraveghere si de securizare pentru frontierele Romaniei. Decizia ministerului administratiei si internelor de verificare a contractului cu EADS a venit la numai o zi dupa ce premierul Tariceanu a anuntat ca trebuie cercetate o serie de contracte semnate de guvernul anterior pentru a se evita risipirea banilor publici. Ministerul a instituit o comisie care urmeaza sa cerceteze si sa se pronunte in ce masura oferta facuta companiei europene corespunde necesitatilor Romaniei si criteriilor Uniunii Europene. Contractul cu EADS a fost semnat in luna august din partea guvernului roman de catre recent demisul secretar de stat Zaharia Toma. El prevedea ca EADS sa furnizeze pina in 2009 echipamente de securizare a 3147 de kilometri de frontiera a Romaniei. Autoritatile de la Bucuresti se angajau sa finanteze 650 de milioane de euro din imprumuturi externe cu garantii de stat. Alte 350 de milioane urmau a fi achitate din alte surse. Contractul a fost comparat cu cel semnat cu firma americana Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov-Bors, tot fara licitatie; procedura pentru care cabinetul Nastase a invocat acelasi "drept" de atribuire directa, legal in cazul unor proiecte de interes national. Presa a speculat ideea ca atribuirea catre EADS a securizarii frontierelor de stat a fost menita sa compenseze contractul cu firma Bechtel, pentru a linisti eventualele iritari ale reprezentantilor

europeni. în noiembrie, seful delegatiei comisiei europene la Bucuresti Jonathan Scheele a refuzat sa faca vreo comparatie intre cele doua contracte, spunind insa ca la unele tranzactii de acest tip ar

trebui respectate mai strict directivele europene in materie de achizitii publice, pentru ca sa nu mai apara probleme. EADS, adica European Aeronautic Defence and Space Company este lider

european in industria de aeronautica si aparare si al doilea producator mondial de materiale aerospatiale.


Tariceanu: "Jaf in contractele pe bani publici"


Fostul Guvern "a facut un jaf" in contractele pe bani publici, la licitatiile pentru tronsoanele autostrazii Bucuresti-Brasov fiind prezent numai cite un participant, care a si cistigat, sustine premierul Calin Popescu Tariceanu. "Am primit primele avize juridice privind contractele Vinci si Bechtel. La primul, legat de realizarea unei bucati din autostrada Bucuresti-Brasov, s-a respectat legea, dar, foarte ciudat, la licitatie a fost doar un singur participant", a explicat premierul. El a spus ca acelasi lucru s-a intimplat si in privinta altor tronsoaneale aceleiasi autostrazi. "Pentru portiunea din aceeasi autostrada, care va fi facuta de Strabag, acelasi lucru: un singur participant, care, evident, a si cistigat. La fel si in privinta unei firme din Israel, care va face inca un tronson: un singur participant, un singur cistigator", a spus Tariceanu. Primul-ministru a spus ca, in privinta firmei Bechtel, "nu s-a respectat nici macar aceasta aparenta". "Contractul cu Bechtel a fost realizat printr-o ordonanta speciala, in acest sens. Asa s-au cheltuit banii publici. Nu ne putem permite in aceasta perioada dificila sa inchidem ochii", a spus Tariceanu. El sustine ca actuala putere va trebui sa faca reduceri bugetare drastice, ca urmare a cheltuielilor fostului Executiv. "In aceste zile ne vin informatii despre ceea ce ascund aceste contracte. Toate, mai mult sau mai putin cunoscute, vor fi verificate", a precizat Tariceanu. Compania americana Bechtel International construieste autostrada Transilvania in baza unui contract cu Guvernul in

valoare de 2,2 miliarde de euro. Autostrada va avea o lungime de 415 kilometri, cu patru benzi, si va face legatura intre Brasov si Oradea. Finalizarea lucrarilor este programata pentru anul 2012.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.