VIDEO!!! A început nebunia echipării cu anvelope de iarnă!
Nebunia cumpărării anvelopelor de iarnă a început şi în Vrancea. Şi nu pentru că şoferii se gîndesc să nu rămînă blocaţi în zăpadă ci pentru că amenzile anunţate de poliţişti sînt usturătoare. În fiecare an, mii de şoferi rămîn blocaţi în zăpadă pentru că rulează cu anvelope de vară, blocînd astfel traficul pe şosele pentru ore bune. De aici şi decizia autorităţilor de a impune şoferilor echiparea maşilor cu anvelope de iarnă. Măsura intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011. Pentru prima dată în istoria recentă Romaniei este obligatoriu ca orice şofer să circule cu anvelope de iarnă în sezonul rece. Dacă nu, amendă! În condiţiile în care salariul minim pe economie este puţin peste 600 de lei şi amenda cea mai mică este tot cam atît, pe şoferul de rînd îl ia cu friguri. ”Verificările la anvelopele de iarnă vor începe după 1 noiembrie, situaţie în care vom avea drumuri acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei. Conducătorii auto care nu şi-au echipat autovehicolele corespunzător riscă o amendă între 603 lei şi 1.340 de lei. În acelaşi timp este reţinut şi certificatul de înmatriculare fără dreptul de a mai circula”, ne-a declarat inspectorul principal Cătălin Manea, din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră Focşani. Conform actului normativ, măsura nu se va aplica şi în oraşe, unde şoferii vor putea circula fără anvelope de sezon.
Atenţie la cauciucurile second-hand
Pentru a se conforma cerinţelor, şoferii au de ales între anvelopele de iarnă uzate sau cele noi. Cum cei mai mulţi nu îşi permit să îşi cumpere anvelope noi, din cauza preţului piperat, se orientează către cele second-hand. Costul unui cauciuc second-hand porneşte de la 70 lei şi ajunge pînă la 250 lei, iar cele noi de la 140 lei şi pot costa cîteva mii de euro, în funcţie de gabaritul maşinii. Cumpărătorii sînt sfătuiţi să dea dovadă de atenţie cînd cumpără anvelope uzate aduse din import. “Şoferii trebuie să fie atenţi la cîteva detalii atunci cînd îşi achiziţionează o anvelopă uzată. Să aibă o coamă alpină cu o steluţă cu indicele MAS. Să fie atenţi la “carnea” cauciucului care trebuie să fie între 4 şi 6 mm. La service-ul nostru montarea anvelopelor de iarnă pe cele patru roţi durează cam un sfert de oră. Dacă a cumpărat de la noi cauciucurile, atît montarea cît şi echilibrarea roţilor se face gratis”, ne-a spus Cezar Linguraru, mecanic auto la unul din service-urile din Focşani.
Drumuri reparate de şoferi
În cazul în care un autovehicul care nu este echipat cu anvelope de iarnă este implicat într-un accident în urma caruia drumul este blocat sau deteriorat, Compania Natională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romania îşi va putea recupera prejudiciul cauzat ce însumează costurile intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat, dar şi costurile de reparare a carosabilului. În acest caz se aplică şi o amendă de 2.000 de lei. Textul de lege mai prevede şi echiparea cu lanţuri antiderapante a vehiculelor de transport de marfă de peste 3,5 tone şi a vehiculelor de transport de persoane cu peste nouă locuri, în caz contrar conducătorii auto vor fi sanctionaţi. De reţinut faptul că ordonanţa de guvern permite utilizarea lanţurilor antiderapante numai pe drumurile acoperite de zapadă. Utilizarea lanţurilor antiderapante pe alte suprafeţe atrage după caz sancţiuni pentru deteriorarea carosabilului. (Aurelian IVAN)