Ultima oră

ESENTIAL:Investitorii straini din Romania prezinta joi cele 12 masuri care pot schimba soarta economiei.

Ziarul de Vrancea
7 oct 2010 450 vizualizări
Mariana Gheorghe, Petrom: In noiembrie, discutam despre primele efecte

Consiliul Investitorilor Straini (FIC) impreuna cu o echipa de experti economici au sintetizat 80 de soluții prioritare, grupate in 10 direcÃii principale de acÃiune, pentru a stimula economia romaneasca, pe care le prezinta joi dimineata intr-o conferinta de presa. "In luna iunie am lansat o invitatie celor 118 membri ai FIC pentru a propune idei privind relansarea economica. Am triat 80 de masuri de relansare, concentrate pe 10 directii de actiune. Pasul al doilea a fost sa selectam 12 masuri prioritare, iar echipa noastra de experti au determinat econometric impactul macroeconomic. Sunt acțiuni care pot repune rapid economia romanească pe o traiectorie de creștere", a declarat Mariana Gheorghe presedite al Consiliului Directorilor din FIC.


Sondajul intern si colectarea propunerilor de relansare economica de catre FIC a fost coordonata de Mariana Gheorghe - CEO al Petrom, Claudia Pendred "" Director BERD pentru Romania și Dominic Bruynseels - CEO al BCR. Masurile au fost analizate de economiștii Lucian Anghel "" economistul șef al BCR și Laurian Lungu - Managing Partner al Macroanalitica, pentru a estima posibilul impact al acestora asupra relansării economice și practicabilitatea lor. Pe langă aportul membrilor FIC, documentul beneficiază și de contribuția economistului sef al economistului sef al BNR, Valentin Lazea.


* Din opiniile membrilor boardului Directorilor FIC


Dominic Bruynseels, CEO al BCR si membru al Consiliului Directorilor din FIC:

Mesajul important pe care dorim sa il transmitem este acela ca venim nu cu un simplu pachet de propuneri, ci un set de analize economice discutate si cu Guvernul si am vazut care ar fi masurile rezultate ale acestui pachet. Este un pachet de idei care speram ca vor ajuta la redresarea economica. Sectorul privat ar putea contribui cu capital ºi expertiză la infiinÃarea unei bănci de dezvoltare sau fond, care să preia rolul de creditor pentru IMM (pe baza modelului KfW din Germania), pentru creºterea ratei de absorbÃie a fondurilor UE.


Impactul masurilor asupra PIB


Markus Wirth ºi Claudio Zito, membri in Boardul Consiliului Investitorilor Străini:

E nevoie de realizarea unei inftrastructuri pentru o economie moderna. Ca masuri, avem in vedere prezentarea unei candidaturi comune (impreună cu Bulgaria/Ungaria) pentru organizarea Campionatului European de Fotbal din 2020. Impactul estimat este de 1 miliard euro investiÃii anuale in infrastructură, care poate genera o creºtere a PIB de1% Suportul FIC poate vevi prin sustinerea costurilor inițierii unui asemenea proiect major in infrastructură, propus de Guvern.


Jean Valvis:

Din pacate , in Romania nimeni nu se gandeste la o strategie pe 10 ani in domeniul agricul, de pilda. E nevoie de o asemenea strategie. E nevoie de o lege in acest sens, astfel ca dupa cei 4 ani de mandat, cei care vor urma la putere sa continuie strategia si masurile gandite. Comunistii o aveau, noi nu.


Serban Toader, KPMG:

Efectuarea de controale fiscale Ãintite ar reduce costurile administrațiilor fiscale și ar spori veniturile bugetare, ce ar putea fi folosite pentru investiții in domeniul public. Sectorul privat este dispus să sprijine financiar imbunătăÃirea controlului vamal pentru a reduce evaziunea fiscală (prin angajarea de companii de pază pe cheltuiala sa). AutorităÃile statului trebuie să ofere feedback sporit cu privire la numeroasele rapoarte furnizate de bănci ºi societăÃi private (de exemplu,in ceea ce privește lupta impotriva spălării banilor). Diminuarea evaziunii fiscale va elibera resurse suplimentare de 460 mil. EUR/an pentru investiții, ne arata calculele noastre. Asta unseamna o creștere a PIB cu 2,2%, 44.600 de noi locuri de munca si o creștere a veniturilor la buget cu +1,8%


Steven Van Groningen, CEO Raiffeisen Bank

Armonizarea legislației muncii cu principiile economiei de piață; oferirea posibilității ca angajatorii să poată să iși gestioneze mai bine forța de lucru, facilitarea mișcării libere și relocării angajaților. E nevoie de redefinirea statutului juridic al patronatelor pentru crearea condițiilor unui dialog social constructiv și eficient. Modificarea procedurilor reglementate de Codul Muncii, aplicabile litigiilor de muncă, cum ar fi prevederile privind citarea, aplicarea sentințelor date de prima instanță judecătorească.


Mariana Gheorghe, CEO Petrom

Au fost deja solicitate iuntalniri cu autoritatile guvernamentale si cu acele comisii parlamentare care pot initia masuri legislative necesare. Periodic dorim sa analizam stadiul in care s-a ajuns in cadrul intalnirilor. Prima va fi in luna noiembrie. In aceasta saptamana ne vom intalni de pilda cu ministrul Muncii


Cifra de afaceri a companiilor membre FIC a fost in 2009 de 36 de miliarde de euro, adica 30% din PIB-ul Romaniei.


* Lista de masuri propusa de FIC


1.Introducerea in cadrul Ministerului Finantelor a unui Registru al creantelor inregistrate de buget. Tuturor creanțelor valide bugetate (TVA, finanțarea proiectelor, plăÃi contractuale ale statului etc.) trebuie să le fie atribuite termene de plată intr-un registru deschis ºi transparent ºi, prin urmare, sistemul bancar ar putea finanÃa companiile pe baza acestor creanțe ºi ar reincepe fluxul de bani in economie. Ar putea astfel fi evitate multe cazuri de faliment. Impactul estimat: împrumuturi de 500 mil. EUR, care duc la o creștere a PIB cu 0,9% si la 19.000 noi angajați pe termen mediu, ceea ce inseamna o creștere a venitului la buget de 0,7%


2.Pornirea programului Prima Casa 3. Aceast program este estimat sa genereze credite cumulate de 1,4 miliarde de euro si 12.000 de locuri de munca, Costurile bugetare sunt estimate 70 de milioane de euro.

tinte_2015


GaranÃia de stat ar putea acoperi numai 50% din suma imprumutului, deoarece restul e garantat cu ipotecă, insă volumul facilităÃii ar putea fi majorat (ºi anume: dublat). împrumuturi de aproximativ 1,4 miliarde EUR ar putea fi astfel acordate, prin lărgirea bazei de potenÃiali aplicanÃi. în acest scop, poate fi luată in considerare ºi recapitalizarea Fondului de Garantare pentru IMM-uri, dacă este cazul. Impactul la buget: împrumuturi de 1,4 mld. EUR duc la o creștere a PIB cu 0,6% si la 12.000 noi angajați pe termen mediu, adica o creștere a venitului la buget de 0,5%.


3. Listarea locala si internationala a Fondului Proprietatea. Fondurile obtinute sunt estimate la 2 miliarde de euro si trebuie investite in infrastructura. Emisiuni in lei pe termen mai lung pentru a construi curba lichidă de randament pentru titlurile de stat; revizuirea cadrului legal pentru operatorii primari; simplificarea accesului companiilor locale la piața internă de capital și scăderea costurilor (imbunătățirea procesului de ofertare publică, diminuarea costurilor aferente operațiunilor la bursă, care sunt mult mai mari decat cele din alte țări europene etc.); stimulente pentru economii curente ºi pe termen mai lung.


4. Depunerea in comun a Romaniei, Ungariei si Bulgariei a unei candidaturi la Campionatul European de Fotbal din 2020. Masura ar conduce la dezvoltarea infrastructurii cu un cost estimat de 10 miliarde de euro, distribuit pe parcursul a zece ani.


5. Angajarea de companii de securitate care sa imbunatateasca controlul vamal. Prin scaderea evaziunii, 460 milioane de euro vor putea fi folosite pentru investitii.


6. Imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene prin externalizarea sau revizuirea schemelor de bonusuri cu care sunt platiti angajatii de stat. Externaliarea ar aduce 400 de milioane de euro, corespunzand unei cresteri a PIB de 3,6% pana in 2015. Propunerea se bazează pe faptul că lipsa de experți la nivelul ministerelor responsabile intarzie implementarea programelor operaționale și ia in considerare experiența unor bănci comerciale in managementul schemelor de finanțare.


7. Implementarea conceptului e-Guvernare


8. Atragerea de fonduri UE in agricultura, de cel putin 150 de milioane de euro anual. Stabilirea unor strategii in acest domeniu


9. Facilitati de creditare subventionata in zona IMM prin contributia comuna a bancilor si a sectorului public. Sunt estimate imprumuturi de 250 milioane de euro sau o crestere a PIB cu 0,5%


10. Flexibilizarea legislatiei muncii va duce la o scadere cu un p.p. a somajului si crearea a 84.000 de locuri de munca

11. Infiintarea unui Consiliu pentru Dezvoltare Economica (CDE) care sa includa profesori, cercetatori, reprezentanti ai sectoarelor privat si public


* Ce presupun masurile, din punct de vedere financiar? Care sunt costurile si care, beneficiile?


Implementarea celor 12 măsuri principale pentru reluarea creșterii economice ar putea genera:

-O creștere cumulativă a PIB real de pană la 11,6% in următorii cinci ani; PIB potențial va crește cu circa

două puncte procentuale in medie pe termen mediu.

- Impactul asupra pieței muncii ar putea fi de aproximativ 250 mii noi locuri de muncă pe termen mediu.

- O creștere suplimentară a veniturilor la buget de aproximativ 8,5% pe termen mediu.

- Costuri bugetare: 864 mil. EUR pentru perioada 2011-2015 (echivalentul a 0,73% din PIB estimat pentru 2010); impact scăzut asupra costurilor bugetare, intrucat acțiunile care au ca scop imbunătățirea

condițiilor fiscale vor genera un spațiu fiscal care ar putea fi utilizat pentru susținerea unor proiecte de

infrastructură.

- Impactul indirect al măsurilor propuse ar putea genera o creștere economică suplimentară de aproximativ

15-20% din impactul direct pe termen lung """cerc virtuos".


* Alte masuri propuse de investitorii straini


Crearea Grupului "Romania 2015" constand in 1.000 de tineri manageri/ profesioniºti de top pentru remodelarea viitorului Romaniei. Grupul trebuie să acÃioneze ca un grup de reflecÃie, fiind consultat de stat ºi oferind asistență cu privire la imbunătăÃirea mediului economic/social/politic al Ãării ºi lucrand indeaproape cu statul cu privire la implementarea diverselor proiecte. Sectorul privat ar putea sprijini din punct de vedere financiar crearea și administrarea grupului.


Reformarea substanÃial a CurÃii de Conturi sau infiinÃarea unui corp de audit independent pentru

auditarea practicii privind cheltuielile ºi a conturilor guvernamentale in mod transparent pe baza unor

standarde internaÃionale. Creºterea transparenÃei, reducerea costurilor din sectorul public prin permiterea unei

concurenÃe mai deschise intre furnizorii de bunuri ºi servicii ai guvernului. De asemenea, consolidarea increderii in instituÃiile guvernului, fapt ce va duce la imbunătăÃirea conformității fiscale, deoarece publicul ar avea mai multe cunoºtinÃe despre modul in care sunt cheltuite fondurile publice


Sporirea competitivității forței de muncă. Limitarea folosirii ajutorului financiar de șomaj și condiționarea acestuia de obligativitatea recalificării, sau de voluntariat pentru autorităÃile de stat sau in cadrul ONG-urilor. Crearea de stimulente pentru instruirea in dobandirea de competențe tehnice și intărirea infrastructurii de recalificare folosind fonduri UE. Concentrarea asupra surselor de talente și stimularea dezvoltării acestora (a se vedea precedentul de succes al profesioniștilor din domeniul IT).


Un plan Marshall pentru Romania. Implementarea strategiilor ºi planurilor pe termen mai lung pentru asigurarea predictibilităÃii crescute a mediului economic. Stabilirea priorităÃilor ºi planurilor cu privire la dezvoltarea strategică (infrastructură, turism, agricultură, sănătate, educaÃie etc.) intr-un sistem de planificare bugetară multianuală. Guvernul trebuie să comunice in mod continuu că este hotărat să creeze continuitate ºi stabilitate ºi să dovedească acest lucru.


înființarea de centre locale/regionale de consultanță pentru IMM-uri pentru a stimula progresul pe plan local. Sectorul privat (băncile, companiile mari, firmele de consultanță) ar putea sprijini autoritățile oferind instruire și suport gratuit (de exemplu, pentru crearea de planuri de afaceri, management de proiecte etc.)


Implementarea unui nou sistem IT pentru sectorul sănătății publice. Cartele electronice pentru pacienți; rețete in format electronic. Aceste măsuri ar putea contribui la creșterea controlului asupra rețetelor, generarea unor economii in cadrul sistemului și mărirea transparenței in privința cheltuielilor. Potrivit primelor estimări, se pot face economii intre 15-20% din bugetul pentru medicamente al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (circa 2,5 mld. RON; consumul de medicamente in 2009 a fost de circa 4,8 mld. RON).



de Dan Popa HotNews.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.