Vrincenii au luat lumina la Ierusalim
"Hristos a Inviat din morti! Cu moartea pre moarte calcind, Si celor din morminturi, Viata daruindu-le". Asa au cintat la miezul noptii de simbata spre duminica preotii si credinciosii, tinind luminarile aprinse in miini, semn ca viata a biruit asupra mortii, iar lumina divina a triumfat asupra intunericului. Bisericile s-au dovedit neincapatoare pentru vrincenii care au dorit sa ia lumina in noaptea sfinta a Invierii, pentru a se lumina atit trupeste cit si sufleteste. In premiera, la mai multe biserici din Focsani, Lumina a fost adusa direct de la Biserica Sfintului Mormint din Ierusalim, prin intermediul Prea Fericitului Patriarh Daniel, care a trimis o delegatie speciala in Israel. Din Bucuresti, prin intermediul Episcopiilor din cadrul Mitropoliei Ungrovlahiei, flacara Invierii a fost preluata de protopopi care au distribuit-o in mai multe biserici inainte de miezul noptii. In alte lacasuri de cult, Lumina Sfinta a ajuns in prima zi de Paste. Preotii spun ca Lumina Sfinta se aprinde in mod miraculos in Simbata Mare, la Mormintul Sfint, si este pentru prima data cind este adusa in mod oficial in Romania. La chemarea preotilor "Veniti si luati lumina!", credinciosii si-au aprins candelele si le-au dus acasa, nu inainte de a trece pe la mormintele celor pierduti. Noaptea de Inviere este poate singura din an cind toate cimitirele sint luminate intr-un mod aproape magic si nimanui nu-i este teama sa paseasca singur in locurile in care parintii si bunicii isi dorm somnul de veci in asteptarea celei de-a doua Invieri.
Cluburile, la concurenta cu dicotecile
Traditia cere ca noaptea învierii sa fie petrecuta in biserici, in priveghere si rugaciune, cu cintari de bucurie si cu lumini aprinse in miini, semne ale Mintuirii. Din pacate, si anul acesta, vrincenii s-au dovedit a fi cam grabiti si au venit in lacasele de cult doar pentru citeva minute, cit au luat lumina, exact ca la focurile de artificii de revelion. Dupa cum se stie, Pastele este cea mai veche si cea mai importanta sarbatoare crestina, fiind celebrata inca din epoca apostolica. Sfintul Apostol Pavel a fost primul care a vestit sarbatoarea Pessah, a evreilor, si i-a indemnat pe crestini sa-l omagieze pe Mintuitor: "Iata Hristos, Pastile nostru, S-a jertfit pentru noi; sa praznuim, deci, nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul rautaÃii si al viclesugului, ci cu azimile curaÃiei si ale adevarului" (I Corinteni V, 7-8). Din aceasta noapte si pina la înalÃare, crestinii se saluta cu "Hristos a inviat!" si-si raspund cu "Adevarat a inviat!". în trecut, pentru a celebra Mintuirea Domnului, autoritaÃile graÃiau prizonierii, eliberau sclavii, reduceau darile, faceau in general acte de marinimie. La biserici se duc ofrande: pasca, brinza, carne de miel si oua rosii, care amintesc de singele lui Iisus. Toate acestea sint binecuvintate si apoi imparÃite saracilor. In mai toate bisericile, crestinii care au rezistat pina la primirea sfintului mir au fost invitati de preoti sa se ospateze nu numai din credinta ci si din bucatele aduse de credinciosi. In multe case, Lumina Invierii arde in candela timp de 40 de zile. Daca majoritatea vrincenilor a ales drumul spre Biserica in noaptea de Inviere, cei mai multi dintre tineri au mers sa "ia lumina" de la reflectoarele cluburilor, preferind ritmurile de house si manele in detrimentul cintarilor liturgice. (Silvia VRINCEANU)