Umiliți de statul român: Pensionarii vrânceni din străinătate trebuie să anunțe că n-au murit
Pensionarii vrânceni care s-au stabilit în străinătate trebuie să anunțe statul că nu au murit, ca să-și primească drepturile. Aceștia trebuie să trimită, la fiecare șase luni, câte un „certificat de viață” autentificat de autoritățile din statul în care se află.
Numeroși vrânceni au plecat să-și caute norocul în țări străine, încă de la începutul anilor ’90. Parte dintre ei au revenit acasă și își continuă viața aici. Alții, care s-au adaptat mai bine, au rămas în străinătate și și-au construit o altă viață, nouă, mai bună.
Printre cei care au plecat în acea perioadă sau chiar mai târziu, sunt destui care au împlinit vârsta de pensionare și s-au retras din activitate, cel puțin în România. Normal, aceștia își primesc drepturile de pensie în țările de domiciliu în care s-au stabilit.
Dar, dacă nu vor să le piardă, trebuie să anunțe statul român, periodic, că nu au murit între timp. Este o măsură cinică și umilitoare, în același timp, pentru cei care au cotizat o viață la sistemul public de pensii.
Certificatul de viață este un document care atestă că beneficiarul unei pensii primite, pentru anii munciți, de la statul român mai este în viață. Acesta trebuie trimis de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către Casa Județeană de Pensii. Măsura este prevăzută în noua lege a pensiilor care se aplică din acest an.
Până în prezent, certificatul de viață trebuia transmis, autorităților, doar o dată pe an. Această regulă se aplică în cazul transferului în străinătate a pensiilor obținute în România, când pensionarul locuiește într-o altă țară.
Legea stabilește că „pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”.
Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu. Autoritățile pot fi instituţii de asigurări sociale, autorităţi administrative locale sau notari. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Reluarea plăților se va face, din momentul suspendării, atunci când beneficiarul nerezident prezintă certificatul de viață.