Se schimbă regulile pentru șoferii vrânceni: Categoriile de conducători auto care nu vor mai putea șofa mașini puternice
Șoferii vrânceni nu vor mai putea conduce autovehicule puternice decât în anumite condiții. Măsura este prevăzută într-un proiect de act normativ menit să modifice Codul Rutier și să crească siguranța în trafic.
Noua propunere legislativă propune mai multe modificări și completări la Codul rutier. Poate cea mai importantă dintre reglementările propuse este de interzicere a dreptului de a conduce mașini puternice tinerilor de până în 21 de ani și celor care au permis categoria B de mai puțin de un an.
În cazul în care această reglementare va deveni lege, conducătorii de autovehicule care au vârsta de până la 21 de ani sau o experiență de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B nu vor mai putea șofa vehicule care depășesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice.
Alte modificări vizează comportamentul polițistului rutier în relația cu participanții la trafic, creșterea numărului de ore de pregătire în cadrul școlilor de șoferi, dar și obligativitatea avertizării șoferilor cu privire la radarele amplasate pe șosele.
De asemenea, inițiatorii actului normativ mai propun ca numărul minim de ore de pregătire teoretică și practică, în cazul cursaților școlilor de șoferi, pentru categoria B, să crească de la 20 la 25 de ore (teorie), respectiv de la 35 la 45 de ore (practică).
O altă modificare are în vedere ca examinarea candidaților pentru obținerea permisului de conducere să se facă și de către examinatori persoane fizice atestate de autoritățile competente.
Viitoarea lege interzice, pietonilor, bicicliștilor și conducătorilor de trotinete să folosească telefonul mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare sau redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenția de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore și luminoase sau indicații ale polițiștilor.
Reguli pentru administratorii de drumuri
Propunerea de act normativ mai stabilește că pe drumurile cu minimum două benzi de circulație pe sens, la trecerile de pietoni, se vor monta semafoare și se vor realiza refugii ori spații interzise circulației vehiculelor.
Totodată, în apropierea școlilor sau grădinițelor, a clinicilor și spitalelor, a piețelor târgurilor și în zonele cu risc sporit de accidente, autoritățile locale sau administratorul drumului vor monta parapet de protecție și vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Pe de altă parte, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere, actul normativ impune polițiștiilor să efectueze misiuni de îndrumare și de informare a participanților la trafic cu privire la regulile de circulație. De asemenea vor desfășura și misiuni de prevenire și de descurajare a încălcării regulilor de circulație de către participanții la trafic.
Poliția rutieră va fi obligată să avertizeze conducătorii de autovehicule cu privire la dispozitivele radar amplasate pe șosele.
„Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către polițiști rutieri din autovehiculele poliției, inscripționate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanții la trafic”, prevede legea.
Totodată, în cazul accidentelor de circulație, a calamităților naturale, a condițiilor meteo nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri vor fi obligaţi să conducă coloana de vehicule.