În atenția vrâncenilor care locuiesc la bloc. Faptul că nu folosiți liftul nu vă scutește de plata cheltuielilor de funcționare
Dacă locuiți la bloc, chiar dacă nu folosiți liftul, pentru că locuiți la parter, sau mansarda de la acoperiș, este bine să știți că tot veți plăti costurile pentru funcționare sau pentru reparații. Legea stabilește că toți proprietarii apartamentelor dintr-un bloc de locuințe au obligația să suporte cheltuielile comune.
Conform legislației ce reglementează activitatea asociațiilor de proprietari, chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, precum liftul, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente pentru funcționare și întreținere. Aceștia pot fi exceptați de la plata cheltuielilor comune doar dacă își dau acordul ceilalți proprietari din bloc, printr-o hotărâre a adunării generale.
„Nici un proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligația de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunțării la folosirea unei părți din proprietatea comună”, stabilește actul normativ.
Cu alte cuvinte, chiar dacă nu se folosește de o parte a proprietății comune, proprietarii de apartamente nu pot decide, cu de la sine putere, să nu mai plătească partea ce le revine din costurile comune
Cheltuielile asociației de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune și cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii, dar care nu sunt facturate individual pentru fiecare apartament.
Care sunt tipurile de cheltuieli comune
În funcție de modul de calcul și de criteriile de repartizare pe proprietăți individuale, cheltuielile comune se împart în mai multe categorii:
- cheltuieli care se calculează în funcție de numărul de persoane care locuiesc sau desfășoară activități în fiecare apartament;
- cheltuieli pe consumuri individuale;
- cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcție de suprafața utilă a proprietății individuale;
- cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociației de proprietari;
- cheltuieli pe consumatori tehnici;
- cheltuieli de altă natură.
Legislația în vigoare privind asociațiile de proprietari stabilește că adunarea generală „este alcătuită din toți proprietarii membri ai asociației de proprietari”, iar adunarea generală ordinară este convocată de președintele asociației, de comitetul executiv sau de cel puțin 20% din numărul proprietarilor membri ai asociației de proprietari.