Local

În atenția șoferilor din Vrancea: Opțiunea decontării directe, un avantaj în condițiile falimentelor de pe piața RCA

Ionel Sclavone
10 apr 2023 2844 vizualizări

Șoferii și proprietarii de autovehicule din Vrancea au la dispoziție opțiunea de a solicita, la încheierea poliței RCA, decontarea directă. Conform acestei opțiuni, dacă devin victime ale unui accident rutier, pot solicita despăgubirile de la propria firmă de asigurări, iar nu de la firma responsabilului pentru incident. Decontarea directă este avantajoasă, dat fiind că piața asigurărilor auto este reglementată insuficient, fapt ce permite firmelor de asigurări să evite plata polițelor cu anii. În plus, numărul record de falimente, 4, în decurs de șapte ani, face ca multe ateliere service să refuze polițele emise de anumite companii.

Decontarea directă în cazul polițelor de asigurare obligatorii RCA dă posibilitatea victimei unui accident să obțină repararea prejudiciului de la propriul asigurător, iar nu de la cel al vinovatului. Această variantă permite ca șoferii să-și repare mai repede mașinile avariate, iar acest lucru poate constitui un avantaj, mai ales că piața autohtonă a asigurărilor se confruntă cu numeroase probleme.

După falimentul City Insurance, care i-a afectat pe foarte mulți asigurați, urmează, la distanță de aproximativ un an, retragerea autorizației de funcționare a companiei Euroins, lider de piață RCA.

Or, în condițiile procedurilor birocratice și juridice, greoaie, șoferii pot aștepta foarte multă vreme până când își vor putea repara vehiculele. Plus că multe ateliere de service auto refuză să deconteze reparațiile în baza polițelor de asigurare emise de Euroins.

În aceste condiții, pentru șoferi este o opțiune, la încheierea polițelor de asigurare RCA să opteze pentru serviciul de decontare ditrectă, prevăzut prin Legea 132/2017, privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.

E drept că opțiunea pentru acest serviciu face ca polițele de asigurare să coste mai mult, dar per ansamblu ar putea oferi avantaje ulterioare. În cazul în sunt implicați într-un accident rutier, ca victime, șoferii pot solicita despăgubiri direct de asigurătorul propriu, iar nu de la cel al șoferului vinovat de producerea accidentului.

Firmele de asigurare au obligația să treacă acest serviciu în ofertele pe care le fac pentru polițele de tip RCA, chiar dacă este opțional, oferindu-le posibilitatea celor interesați să-l achiziționeze. O astfel de opțiune nu exclude dreptul șoferului implicat într-un accident, să solicite reparația prejudiciului de la firma de asigurare a celui responsabil. Cu alte cuvinte, el poate opta pentru decontarea directă, adresându-se propriului asigurător, sau să solicite despăgubiri de la firma care îl asigură pe șoferul responsabil

Condițiile în care se poate opta pentru decontarea directă

Decontarea directă între asiguratorii RCA este aplicabilă în anumite condiții care trebuie cumulate. În primul rând accidentele auto trebuie să se fi produs pe teritoriul României, iar vehiculele implicate să fie înmatriculate ori înregistrate aici. O altă condiție este ca prejudiciile să fi fost produse exclusiv vehiculelor iar acestea să aibă o asigurare auto RCA valabilă la data evenimentului.

Așa cum arătam mai sus, șoferul asigurat nu poate solicita decontarea directă pentru vătămările corporale.

Trebuie spus că acest serviciu, de decontare directă, urma să fie introdus obligatoriu, prin lege, la încheierea polițelor RCA. Însă actul normativ nu a mai fost adoptat de guvern, la presiunea firmelor de asigurare. De altfel, este o practică larg uzitată în rândul asigurătorilor de a refuza decontarea prejudiciilor pentru șoferii victime ale accidentelor rutiere. Există situații în care prejudiciile accidentelor sunt subestimate, chiar de către cei care le constată, polițiștii serviciilor rutiere, astfel încât firmele de asigurări să plătească despăgubiri mai mici.

Alte companii, așa cum procedează și Euroins, refuză decontarea, iar șoferii prejudiciați trebuie să se adreseze instanțelor de judecată. Astfel, plățile sunt sunt amânate cu lunile sau chiar cu anii. În anul 2020, Euroins avea pe rol în jur de 30.000 de litigii pentru refuzul la plată a prejudiciilor.

Un control al ASF, în momentul în care scandalul Euroins a luat amploare, a descoperit că doar în câteva luni, oficialii companiei au respins la plată, nejustificat, în jur de 5.600 de dosare de daună. Mai grav, reprezentanții companiei nu au adus la cunoștință acest lucru nici autorităților și nici solicitanților. Drept urmare, fără un răspuns oficial, ei nu s-au putut adresa instanțelor de judecată.

Număr record de falimente cu complicitatea autorităților

Acest lucru se face cu complicitatea Autorității de Supraveghere Financiară și a autorităților statului care reglementează în favoarea companiilor de asigurare, iar nu în beneficiul cetățenilor. În ciuda numărului mare de falimente cu care piața asigurărilor RCA din România s-a confruntat în ultimii ani Astra Asigurări (2016), Carpatica (2017), City Insurance (2021), statul român nu a făcut nimic pentru reglementarea pieței astfel ca asemenea evenimente să nu se mai petreacă.

În schimb, politicienii ne dau asigurări că toate prejudiciile vor fi acoperite din Fondul de Garantare al Asiguraților format din contribuțiile asiguraților. Și, astfel, se ajunge în situația în care, în vreme ce patronii firmelor de asigurare rămân cu banii fraierilor obligați să-și încheie RCA, statul plătește despăgubiri în locul lor. Până la intrarea în insolvență a Euroins, Fondul de garantare a plătit, în contul companiilor falimentare 330 de milioane de euro, iar plățile vor continua.

Și cum sumele de despăgubire pe care le acordă FGA sunt constituite din contribuțiile companiilor de asigurare și sunt stabilite ca procent din valoarea polițelor, cei care le plătesc, într-un final, sunt tot asigurații. De unde și scumpirea periodică a polițelor de asigurare. Fondul trebuie alimentat, pentru a acoperi prejudiciile, dat fiind numărul record de falimente, patru în decurs de șapte ani.

Și astfel, ajungem în situația în care, păgubiții români, se despăgubesc singuri, din contribuțiile la FGA, iar vinovați se bucură de bani obținuți ușor, din cauza proastei reglementări, iar complicii lor, de la stat, își încasează salariile și bonusurile de performanță de ordinul zecilor de mii de euro.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.