Local

Din ce motiv este ținut secret CV-ul profesional al administratorului public al județului Vrancea?

Ionel Sclavone
14 mar 2022 9178 vizualizări

Cătălin Toma și-a transformat omul de încredere în „agent secret”. CV-ul profesional al administratorului județului este secret pentru vrânceni

În urmă cu aproximativ un an, Cătălin Toma își numea omul de încredere, specializat în postări pe Facebook, în funcția de administrator public al județului. Este vorba despre consilierul județean Adrian Vasile Crețu, în vârstă de 49 de ani, a cărui viață profesională pare să fi început odată cu aderarea la PNL prin 2016. Ca administrator public, încasează o sumă mai mult decât consistentă, la care marea majoritate a vrâncenilor nici măcar nu îndrăznesc să viseze și care stârnește invidia colegilor săi. Considerând că vrâncenii merită o clarificare cu privire la cel care ocupă o astfel de funcție, am solicitat CV-ul lui Adrian Vasile Crețu de la Consiliul Județean. În locul documentului am primit un refuz, bazat pe o interpretare proprie, subiectivă, fără temei legal, semnată în numele lui Cătălin Toma. În afara aspectului legal nici clamatele, transparență și promovare pe principiile meritocrației și ale competenței profesionale, de prin campaniile electorale ale PNL, nu se potrivesc deloc cu realitatea secretomaniei instituită în acest caz.  

Adrian Vasile Crețu a fost numit în funcția de administrator public al Județului Vrancea în 2021, la câteva luni după ce Cătălin Toma s-a instalat la conducerea Consiliului Județean. Este primul administrator public din istoria județului. Deși funcția exista în organigramă, cât a fost președinte al Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan nu a considerat că este oportun să ocupe cineva această poziție.

Ca să fie clar pentru toată lumea, conform legii, administratorul public coordonează activitatea Consiliului Județean, așa cum face un manager la o societate comercială.

Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ stabilește care sunt atribuțiile administratorului public. Conform actului administrativ, acesta „poate îndeplini atribuții de coordonare a unor compartimente ale aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes județean. Președintele consiliului județean poate delega către administratorul public, în condițiile legii, calitatea de ordonator principal de credite”.

Responsabilitatea este enormă, deoarece un administrator incompetent poate da peste cap un județ întreg. Drept care se recomandă – ca și la o societate comercială – ca o astfel de poziție să fie ocupată de un personaj cu studii și specializări, experiență profesională în funcții de conducere, expertiză și competență demonstrate.

Responsabilitățile administratorului public al județului Vrancea

Administratorul public Adrian Vasile Crețu coordonează trei dintre cele mai dificile departamente din Consiliul Județean Vrancea, care necesită nu doar pregătire de specialitate ci și o expertiză pe măsură. El se ocupă de coordonarea departamentelor tehnice: Patromoniu, Arhitect Șef și Direcția Tehnică.

Cum nu oricine poate ocupa o astfel de funcție, legea permite acordarea unui salariu foarte mare.Conform unor surse apropiate de Cătălin Toma, salariul administratorului public Adrian Vasile Crețu, cu sporuri și bonusuri s-ar duce în 14.000 de lei lunar, în jur de 2.800 de euro. Iar acest lucru pare să fi stârnit invidia nu doar a altor colegi de partid care cred că Adrian Crețu nu are competențe pentru această funcție, ci și a vicepreședintelui Ionel Cel Mare. El s-ar fi plâns că omul lui Toma că are un salariu mai mare decât el.

Prin comparație, trebuie să spunem că salariul mediu net în Vrancea este de 2.800 de lei, conform datelor statistice aferente începutului de an, adică în jur de 560 de euro. Or, la un simplu calcul, Adrian Crețu câștigă de 5 ori mai mult decât un vrâncean obișnuit.

Ce-l recomandă pe Adrian Vasile Crețu. De ce își ascunde acesta CV-ul profesional dinainte de semnarea adeziunii la PNL, ca și cum i-ar fi rușine de el?

Decizia de numire a lui Adrian Vasile Crețu în funcția de administrator public al județului a luat pe multă lume prin surprindere. Președintele Consiliului Județean Vrancea, Cătălin Toma, i-a dat această responsabilitate deși, conform informațiilor care circulă în spațiul public, Adrian Vasile Crețu nu îndeplinește decât un singur criteriu, prevăzut de lege. Iar acela este total nerelevant pentru cerințele postului.

Adrian Vasile Crețu este foarte discret în ce privește trecutul său profesional, dinainte de semnarea adeziunii la PNL. Aș spune chiar că ascunde aceste informații, ca și cum i-ar fi rușine cu trecutul său dinainte de semnarea adeziunii de intrare în PNL. Deși face parte din conducerea județului, CV-ul său profesional lipsește de pe site-ul instituției.În locul acestor date din care să reiasă competențele care îl recomandă pentru o poziție de o asemenea responsabilitate, figurează doar un extras din lege, referitor la administratorul public.

Se știe doar că ar fi terminat o facultate tehnică, deci că are diplomă de inginer, dar că nu ar fi practicat această profesie deloc sau aproape deloc. Tot conform informațiilor care circulă în spațiul public, neoficial, mai putem spune că o perioadă, la începutul anilor ’90 Adrian Vasile Crețu ar fi lucrat la un post de radio finanțat de PDSR (PSD). El susține că ar fi fost jurnalist, de unde și „priceperea” în comunicare publică. Cei care și-l amintesc vorbesc că, în fapt, ar fi fost doar realizator de emisiuni muzicale.De la radio, Adrian Vasile Crețu s-ar fi orientat către mediul privat, către vânzări. El ar fi lucrat pentru mai multe firme de distribuție ca agent de vânzări. De la ultima firmă, în cadrul căreia ar fi activat ca distribuitor de produse cosmetice și de igienă pentru diverse magazine, s-ar fi pensionat pe caz de boală.Iar de aici, de la nivelul fost distribuitor de marfă, pensionar pe caz de boală, trecerea la o carieră de succes în PNL s-a făcut lin. Cu ajutorul lui Cătălin Toma care l-a luat pe lângă el ca om de încredere (cel puțin așa îl prezintă peste tot).

Crețu și-a început viața profesională după intrarea în PNL

Din momentul semnării adeziunii la PNL, omul lui Toma a devenit ceva mai transparent în ce privește activitatea sa profesională. Se știe că a lucrat ca și consilier la cabinetul de senator al actualui președinte al Consiliului Județean Vrancea, iar mai apoi ca purtător de cuvânt în Prefectură. Din 2016 și până în prezent ocupă și un loc de consilier județean ales pe listele PNL.La partid, despre Vasile Adrian Crețu se știe că se ocupă de comunicarea pe Facebook. În nume propriu sau ascuns în spatele unor conturi false, alături de alți troli din PNL, postează, comentează și îi descurajează pe cei care își exprimă păreri critice în legătură cu activitatea conducerii PNL Vrancea. Are în atenție, în special, protecția lui Cătălin Toma de persoanele care îi critică activitatea.

Cu toate că, având în vedere atribuțiile sale, Adrian Vasile Crețu pare un om foarte ocupat cu treburile județului, el își găsește vreme, tot în timpul orelor de program, ca să urmărească Facebook-ul și să facă postări. Postări în favoarea PNL, în favoarea colaborării dintre PNL și PSD la Consiliul Județean Vrancea, laude la adresa lui Cătălin Toma și în trecut, după caz, la adresa lui Ion Ștefan, răspândirea de mizerii împotriva celor care le critică activitatea.

Legea permite accesul la CV-ul lui Crețu, Consiliul Județean Vrancea, nu

Această investigație trebuia să aibă la bază biografia profesională oficială a actualului administrator public al județului Vrancea, Adrian Vasile Crețu. Doar că CV-ul său profesional este de negăsit. Drept urmare, am solicitat CV-ul său profesional oficial, de la Consiliul Județean Vrancea, în baza Legii 544/2001, articolul 14 (1):

„Informațiile cu privire la datele personale ale cetățeanului pot deveni informații de interes public numai în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice”.

De asemenea, am făcut solicitarea în baza unei Decizii ce are la bază recomandări făcute de președinții secțiilor de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel, din 2019, cu referire la acest subiect:„Informațiile cuprinse în curriculum vitae (CV) nu sunt supuse regimului juridic reglementat de HG nr. 432/2004 privind dosarul profesional al funcţionarilor publici. Datele de interes public cuprinse în CV privind traseul profesional pot fi comunicate doar ca informații de sine stătătoare”.

Deși lucrurile sunt clare, stabilite prin lege și de justiție, Consiliul Județean Vrancea, sub semnătura vicepreședintelui Ionel Cel Mare, a preferat să comită un abuz de dragul lui Adrian Vasile Crețu. Încălcând legea, pe care pretinde că o respectă, Consiliul Județean Vrancea a refuzat să prezinte informațiile prevalându-se, ilegal, de Regulamentul privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR).

O interpretare abuzivă pentru a ține secret CV-ul profesional al lui Adrian Vasile Crețu

În răspunsul transmis, pentru justificarea refuzului de a furniza informații referitoare la CV-ul profesional al actualului ocupant al postului de administrator public al județului, Consiliul Județean Vrancea recurge la o interpretare proprie, abuzivă, care nu se bazează pe nici un articol de lege. Consiliul Județean, sub semnătura lui Ionel Cel Mare consideră că trebuie să se facă în așa fel încât să fie ținut secret CV-ul profesional al lui Adrian Vasile Crețu, nu să fie transparent într-o problemă de interes public, în scopul informării corecte și complete a vrâncenilor.

„… vă transmitem că orice persoană are dreptul să beneficieze de accesul liber și neîngrădit la informațiile de interes public așa cum sunt definite prin art. 2 alin. b) din Legea nr. 544/2001, respectiv,

«prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezulta din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației»

Având în vedere că informațiile pe care le solicitați nu rezultă din activitata Consiliului Județean Vracnea, acestea fiind informații cu privire la date personale, vă comunicăm faptul că cererea dumneavoastră nu poate fi soluționată”.

Răspunsul bazat pe o interpretare proprie a unui singur articol, fără a ține cont de celelalte prevederi din Legea 544/2001 este clar eronat, dacă nu chiar abuziv. Dar din două una, ori este o demonstrație de incompetență din partea juriștilor Consiliului Județean, ori denotă rea-credința acestora.

Este evident, conform articolului 14 (1) din legea 544, că parcursul profesional al lui Adrian Vasile Crețu, din trecut, afectează capacitatea de exercitare a funcției de administrator public al județului Vrancea ocupată acum de acesta. Așa cum am mai arătat, nu doar salariul pe care îl încasează, ci și responsabilitățile sale sunt foarte mari. De aceea, logic, orice vrâncean trebuie să știe dacă ocupantul postului de administrator public al județului are competența necesară exercitării funcției.Drept care, un răspuns obiectiv trebuia să țină cont de articolul 14 (1) din legea 544/2001 și de recomandarea dată de Justiție, la care am făcut referire.

O sinecură cât 5 salarii ale vrâncenilor pentru omul lui Toma

Devine evident că răspunsul nu dorește informarea cu bună credință a cetățenilor județului, ci protejarea lui Adrian Vasile Crețu, omul de încredere al președintelui Consiliului Județean Vrancea.Că așa stau lucrurile, o confirmă faptul că Adrian Vasile Crețu, care are o pagină dedicată pe site-ul Consiliului Județean Vrancea, nu și-a postat CV-ul profesional. Deși a trecut mai bine de un an de la numirea sa.

Or, trecând prin cele de mai sus, ținând cont că face tot posibilul să-și ascundă CV-ul profesional, concluzia pe care o pun acestui articol este că funcția de administraror public al județului a fost atribuită de Cătălin Toma omului său de încredere, Adrian Vasile Crețu, nu datorită competențelor, expertizei și pregătirii în administrarea județului, ci ca o sinecură menită să-i răsplătească serviciile aduse. În afara aspectului legal, nici clamatele „transparență și promovare pe principiile meritocrației și ale competenței profesionale” de prin campaniile electorale ale PNL nu se potrivesc deloc cu realitatea secretomaniei instituită în acest caz.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.