De interes pentru vrânceni: Costuri zero la eliberarea primei cărți electronice de identitate
Vrâncenii care urmează să-și schimbe cărțile de identitate și vor opta pentru documentul electronic, cu CIP, vor beneficia de gratuitate. Solicitanții vor fi scutiți de plata taxelor la emiterea primei cărți electronice de identitate.
Pentru a încuraja populația să-și facă acte de identitate electronice, la începutul anului 2023 s-a stabilit că, o perioadă, cetățenii vor fi scutiți de plata taxei pentru emiterea unui act de identitate electronic.
Conform unei reglementări care a intrat în vigoare încă de la 1 ianuarie, vrâncenii și nu numai, care urmează să-și schimbe documentele de identitate și vor opta pentru cărți de identitate electronice, vor fi scutiți de plata taxelor. Costurile cu emiterea documentelor vor fi acoperite din banii europeni sau de la bugetul de stat.
Potrivit actului normativ, „asigurarea contravalorii cărților electronice de identitate în perioada de implementare a Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, se realizează din fondurile alocate cu această destinație în cadrul componentei 7 - investiția 8 - Carte de identitate electronică și semnătură digitală calificată, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:
pentru o singură carte electronică de identitate;
până la atingerea țintelor aferente investiției, în conformitate cu normele legale incidente aferente PNRR/ Mecanismului de redresare și reziliență”.
Vor beneficia de această prevedere persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani, dar numai la prima solicitare făcută pentru o carte de identitate electronică, într-un interval de timp de cinci ani. Condiţia de vârstă se consideră a fi îndeplinită cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani.
Exceptarea de la plata taxei de „buletin”, pentru cărțile de identitate electronice se aplică fie la eliberarea primului act de identitate, la împlinirea vârstei de 14 ani, fie la preschimbarea documentului când datele conținute au suferit modificări (numele sau prenumele titularului ori domiciliul se schimbă), în cazul deteriorării, pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate etc. De asemenea, excepția de la plata taxei se aplică și pentru emiterea primei cărți electronice de identitate.
Reglementările privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români stabilesc excepțiile de la plata contravalorii actelor de identitate.
Beneficiază de gratuitate victimele calamităților naturale, ale incendiilor sau ale altor dezastre care și-au pierdut documentele de identitate ori li s-au deteriorat, în acest context. Aceste persoane trebuie să dea o declarație pe propria răpundere la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor în a cărui rază teritorială domiciliază ori își au reședința. Mai au dreptul al gratuitate cetățenii români aflați în străinătate în situații deosebite.