Local

Constatările Curții de Conturi la CJ Vrancea: Constructorii care au depășit termenele de predare pentru lucrări au fost iertați de sancțiuni

Ionel Sclavone
31 iul 2022 2518 vizualizări

Curtea de Conturi Vrancea a descoperit mai multe nereguli în activitatea Consiliului Județean Vrancea din 2021, primul an al mandatului actualului președinte Cătălin Toma. Toate acestea au fost înregistrate într-un raport de audit care conține și recomandări pentru remedierea situației. Un capitol important în acest document vizează modul în care au fost gestionați banii publici și felul în care situația cheltuirii acestora a fost reflectată în contabilitate.

Raportul final al auditului Curții de Conturi menționează mai multe nereguli, în activitatea instituției condusă de Cătălin Toma. Între altele s-a constatat că reprezentanții Consiliului Județean Vrancea nu au făcut demersuri, în 2021, pentru a obliga la plata unor penalități firmele care au înregistrat întârzieri în derularea contractelor de investiții.

Sunt scoase în evidență trei cazuri ale unor constructori cărora Consiliul Județean Vrancea  nu le-a perceput penalități de întârziere, conform legii. Valoarea prejudiciului înregistrat în bugetul local depășește 372.000 de lei.

Inspectorii instituției au precizat că neregulile constatate se datorează „modului defectuos de monitorizare a derulării contractelor de execuție dee lucrări, în legâturâ cu respectarea clauzelor privind termenele de executie”.

Un prim exemplu vizează reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 205 S Focșani – Cîmpeneanca – Vârteșcoiu – Râmniceanca – Intersecție DJ 205 B

Contractul a fost atribuit în luna august a anului 2018 asocierii de firme formată din Roman Impex Prest SRL Bacäu - Sotirex SRL Bacäu (controlate de fostul deputat PSD de Vrancea,  Victor Roman) - Bitionfor Constructii SRL Focșani - SC Rutier Conex XXI SRL.

Durata de execuție a fost de 24 de luni, termenele de atins fiind detaliate pe categorii de lucräri în graficul de eșaloare prezentat de constructori, anexä la contract.

Inspectorii Curții de Conturi au remarcat că ordinul de începere a lucrärilor a fost emis de Consiliul Județean Vrancea în 4 iulie 2019, astfel că reabilitarea drumului trebuia să se încheie până la 4 iulie 2021. În audit se menționează că executantul a transmis Consiliului mai multe notificări în care a invocat diferite motive pentru amânarea termenului de finalizare. Între motivele invocate au fost timpul friguros, instituirea stării de urgență și, ulterior, a celei de alertă din cauza pandemiei etc.

În 8 iunie 2021, Consiliul Județean Vrancea a încheiat un act adițional prin care termenul de finalizare a fost prelungit până la finalul anului 2021, pe 10 decembrie. Însă nici această dată nu a fost respectată Consiliul Județean Vrancea emițând mai multe ordine de sistare și, respectiv reluare a lucrărilor, pentru perioada 10 decembrie 2021 – 17 aprilie 2022.

Față de termenele de finalizare a lucrärilor, rezultate din prorogarea termenelor preväzute în graficul inițial de execuție pentru fiecare categorie de lucräri din cadrul obiectivului de investiții, ca urmare a perioadelor justificate de întrerupere a executärii acestora, au fost constatate întârzieri nejustificate în execuție, pentru care beneficiarul nu a calculat și pretins executantului lucrärilor daune-interese la care era îndreptätit, conform clauzelor contractuale, pentru întårzieri în execuția lucrärilor”, se arată în raportul de audit.

Documentul menționează că dirigintele de șantier a atras atenția, în mai multe rânduri, reprezentanților Consiliului Județean Vrancea cu privire la slaba mobilizare de forțe pe șantier, întreruperi nejustificate ale activității sau neprezentarea la vreme a graficelor de execuție solicitate. Cu toate acestea, arată documentul nu au fost remediate situațiile.

De precizat este faptul cä, prin rapoartele de activitate lunare întocmite, dirigintele de șantier al obiectivului de investiții a subliniat, în mod repetat, slaba mobilizare a executantului cu privire la realizarea lucrärilor contractate, întreruperi nejustificate ale lucrärilor, precum neprezentarea graficelor actualizate de eșalonare a lucrärilor. Cu totate acestea, UATJ Vrancea nu a făcut dovada întreprinderii unor demersuri în vederea înläturärii deficiențelor, inclusiv cu privire la aplicabilitatea clauzelor penalizatoare preväzute în contract”, precizează auditul Curții de Conturi.

Alte două situații descoperite de inspectorii Curții de Conturi care au efectuat auditul la CJ Vrancea primul an al mandatului actualului președinte Cătălin Toma

O situație similară a fost constatată de auditorii Curții de Conturi cu privire la modernizarea drumului județean DJ 205L, sector Vrâncioaia – Spinești. Curtea de Conturi a stabilit că instituția condusă de Cătălin Toma nu a calculat și pretins executantului daune-interese la care era îndreptätitä, conform clauzelor contractuale, pentru întârzieri.

Contractul a fost atribuit Asocierii Conferic SRL - Petro Cosind SRL - Evalcons Tech SRL în anul 2018, pe 9 februarie. La fel ca și în cazul precedent, constructorii au avut la dispoziție 24 de luni să finalizeze investiția. Raportul de audit consemnează că lucrärile au început la 20 iunie 2018 și urmau să se încheie la 15 decembrie 2020.

Nici în acest caz nu au fost respectate termenele, arată inspectorii Curții de Conturi, iar Consiliul Județean a emis mai multe ordine de sistate și reluare a lucrărilor, fapt ce a dus la amânarea termenului de finalizare. De această dată nici nu s-au mai obosit să încheie un act adițional care să stabilească noul termen de recepție. Auditorii Curții de Conturi aflați în control la Consiliul Județean Vrancea arată că întreruperile motivate de condițiile meteo nefavorabile nu stau în picioare deoarece în graficul de execuție au fost prevăzute astfel de întreruperi.

Nici în acest caz Consiliul Județean Vrancea nu a calculat și pretins executantutui daune-interese la care era îndreptățit, pentru întârzieri în execuția lucrärilor, au constatat inspectorii Curții de Conturi.

Cel de-al treilea caz analizat de Curtea de Conturi se referă la contractele încheiate de Asocierea Citadina 98 - Lemacons SRL - Euro Proiect SRL cu Consiliul Județean Vrancea pentru modernizarea a două tronsoane din drumul DJ 205P.

„Pe parcursul derulării contractului, deşi UATJ Vrancea a constatat întârzieri nejustificate față de termenul de finalizare a lucrărilor, rezultat din graficulde execuție, din culpa exclusivâ a executantului, nu au fost calculate și pretinse acestuia, decât parțial, daune interese la care era îndreptățită conform clauzelor contractuale, pentru întârzieri în execuția lucrărilor”, se arată în raportul de audit.

În total, Curtea de Conturi a calculat pentru aceste „abateri” un prejudiciu de 372.875 lei.

Bugetul local a fost pagubit cu suma de 372.875 lei, reprezentând cuantumul daunelor - interese nestabilite şi nepretinse la plată pentru întâızieri în execuçia lucrărilor, la care UATJ Vrancea era îndreptățită, conform clauzelor contractuale”, concluzionează raportul de audit al inspectorilor Curții de Conturi.

Obiecțiile formulate de Consiliul Județean Vrancea la constatările cuprinse în raportul de audit al inspectorilor Curții de Conturi

Stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului aferent abaterii constatate în timpul auditului, precum și pentru toate operațiunile similare cu cele identificate, constând în nestabilirea și nepretinderea la plății a daunelor-interese, pentru întârzieri în execufia lucrărilor, la care UATJ Vrancea era îndreptățită, conform clauzelor contractuale:

Referitor la neefectuarea calculului și pretinderea de daune-interese contractantilor care au înregistrat întârzieri în execuție raportat la graficul de execuție al lucrărilor, facem precizarea că o situație similară a fost reținută de Camera de Conturi Vrancea și la UATM Focșani prin Decizia nr.15/16.06.202I, iar prin Încheiere, Curtea de Conturi a României a admis contestația cu privire la acest punct.

Termenele prevăzute în graficele de execuție nu sunt termene contractuale, potrivit clauzelor contractelor de lucrări. Cu alte cuvinte, duratele de execuție stabilite contractual pentru derularea activităților (prestarea serviciilor de proiectare sau execuția lucrărilor) reprezintă perioadele de timp acordate executantului pentru derularea efectivă a prestațiilor/lucrărilor și nu perioade calendaristice ferme.

Potrivit art. (2) lit.m) din H.G nr. 907/2016, «durata de execuție a obiectivului de investiții reprezintă perioada, exprimată în luni, cuprinsă între dată stabilită de investitor pentru începerea lucrărilor de execuție și comunicată executantului și dată încheierii procesului¬ verbal privind admiterea recepției la terminarea lucrărilor».

Mai mult decât atât, în cazul celor trei contracte vizate de criticile Camerei de Conturi Vrancea, prin clauzele contractuale nu au fost stabilite termene sau date calendaristice de punere în funcțiune a obiectivelor sau termene/date calendaristice intermediare la care anumite subactivități din cadrul contractului să fie îndeplinite total sau parțial.

Potrivit art. 14.4 teza a două și teza finală din contract, «în cazul în care, după opinia achizitorului, pe parcurs, desfăsurarea lucrărilor nu concordă cu graficul de execuție a lucrărilor, la cererea achizitorului, contractantul va prezența un grafic revizuit, în vederea terminării lucrărilor la dată prevăzută în contract. Graficul revizuit nu îl va scuti pe contractant de niciuna dintre îndatoririle asumate prin contract.»

Că atare, actualizarea graficului de execuție nu reprezintă o obligație și nici nu crează dreptul autorității contractante de a pretinde daune interese, câtă vreme lucrările erau executate în interiorul perioadei prevăzute în contract.

Totodată, termenele din graficele de execuție sunt estimate la nivelul documentatii1or tehnico-economice la faza SF/DALI și nu stabilite de UATJ Vrancea după propriile criterii sau aprecieri, specialiștii elaboratori ai acestor documentații estimând aceste termene pe baza indicatoarelor de norme de devize prin care activitățile care trebuie îndeplinite sunt specificate. Aceste activități nu curprind timpi pentru diferite evenimente care intervin pe parcursul implementării proiectelor și care sunt de natură să suspende pe anumite perioade procesul de implementare, cum ar fi perioade de timp friguros, sărbători legale/zile nelucrătoare, perioade de imposibilitate de desfășurare a lucrărilor în șantier că urmare a unor fenomene meteo cu efecte care contravin prevederilor tehnice de derulare a lucrărilor. De asemenea, în acest sens precizăm că la momentul la care specialiștii elaboratori ai documentațiilor estimează termenele efective de prestare/execuție nu pot anticipa dată la care un proiect va ajunge să fie implementat, întrucât procesul de implementare este unul complex, fiind caracterizat de o succesiune de etape, etape care presupun diferite perioade fără termene certe, cum sunt procedurile de achiziții, perioade de obținere avize acorduri, perioade de suprapunere cu alte proiecte pe același amplasament care necesită implementarea acestora într-o anumită ordine tehnologică, toate acestea conducând la imposibilitatea estimării unei perioade calendaristice, astfel fiind utilizat termene de prestare/execuție efectivă. Astfel, aprecierea privind neîndeplinirea obligațiilor contractuale va fi realizată raportat la dată finalizării lucrărilor asumată prin contract.

Mai mult decât atât, susținerea auditorilor externi potrivit căreia graficul de execuție este anexă la contract este eronată având în vedere prevederile art.147 din H.G. nr.395/2016 care stipulează în mod expres care sunt anexele contractului de achiziție publică.

Prin raportare la constatările auditorilor cxterni, de menționat sunt și prevederile art. 7.4 din contractele de proiectare și execuție de lucrări, potrivit cărora «în cazul emiterii de către achizitor a unui/unor ordin/ordine de sistare a lucrării, durata contractului se prelungește în mod automat și fără a mai fi necesară încheierea unui act adițional în acest sens, cu durata cuprinsă între dată emiterii ordinului/ordinelor de sistarea și dată emiterii ordinului/ordinelor de reluare a lucrărilor (altfel spus, la calcularea termenului de execuție se va lua în considerare doar perioadele de timp lucrate efectiv fără a se ține cont de cele pentru care achizitorul a dispus sistarea lucrărilor)».

Totodată, având în vedere perioadele de implementare ale obiectivelor alcătuite din succesiuni de perioade de prestare/execuție și perioade sistate este fără putință de tăgadă că toate lucrările/prestările pentru care s-au efectuat plăti către contractori au fost realizate în cadrul perioadelor de implementare.

Urmare a efectuării lucrărilor în cadrul celor trei contracte, executanții au prezentat situații de lucrări întocmite cu respectarea prețurilor convenite prin oferta financiară anexă a contractelor, nefiind înregistrate diferențe care să conducă la supraevaluarea plăților și totodată a cantităților de lucrări solicitate la plata. Situațiile de lucrări au fost confirmate din punct de vedere calitativ și cantitativ de diriginții de șantier, responsabili de urmărirea lucrărilor în conformitate cu prevederile legale privind activitatea profesională.

Reținerea potrivit căreia perioada justificată a sistării lucrărilor pentru timp friguros este doar perioada 15 noiembrie-15 martie este neîntemeiată, întrucât potrivit reglementărilor tehnice stabilie prin normativele în vigoare, pentru executarea în condiții optime a lucrărilor este necesar să fie întrunite mai multe condiții

Potrivit Normativului CI 6/84 pentru realizarea pe timp friguros a lucrărilor de construcții și a instalațiilor aferente, perioada 15 noiembrie - I 5 martie este considerată «perioada convențională de timp friguros», deoarece în acest interval de timp apare o probabilitate maximă că frecvența zilelor friguroase să depășească 90% din numărul total de zile ale intervalului. Acest reper nu reprezintă o perioada certă, ci are caracter de probabilitate, situațiile concrete urmând a fi analizate de la caz la caz.

Categoriile de lucrări pentru care trebuie asigurate măsuri speciale pe timp friguros, menționate în Normativul anterior menționat sunt: lucrări de pământ, fundații și construcții sub nivelul terenului, lucrări de beton, montarea prefabricatelor, lucrări de zidărie, învelitori și tinichigerie, construcții metalice, lucrări de finisaj, montare geamuri, izolații, protecția anticorozivă în construcții, lucrări de zidărie refractară și instalații interioare.

Mai mult decât atât, conform reglementărilor tehnice stabilite potrivit normativelor și standardelor în vigoare, în speță Normativul pentru producerea betonului și executarea lucrărilor din beton, beton armat și beton precomprimat. Partea 2: Executarea lucrărilor din beton -indicativ NE 012/2, sunt necesare măsuri speciale, determinate de temperatura mediului ambiant în timpul turnării și întăririi betonului, astfel încat este necesar că temperatura mediului să fie cuprinsă între 5°C i 30°C. Totodată, pământul, piatră, susținerile sau elementele structural în contact cu betonul ce urmează a fi turnat trebuie să aibă o temperatura care să nu provoace înghețarea betonului înainte că acesta să atingă rezistență necesară pentru a rezistă la efectele înghețului.

Potrivit art.83-85 ale Normativului privind mixturile asfaltice executate la cald. Condiții tehnice de proiectare, preparare i punere în opera a Mixturilor asfaltice lndicativ AND 605 la turnarea mixturilor asfaltice se va execută la temperaturi ale stratului suport și temperatura exterioară de minimum 10 °C, pe o suprafață uscată. În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri, așternerea mixturilor asfaltice se va execută la temperaturi ale stratului suport și temperatura exterioară de minimum 15 °C, pe o suprafață uscată. Totodată se precizează că lucrările se întrerup pe vânt puternic sau ploaie i se reiau numai dopa uscarea stratului suport.

Subliniem faptul că nerespectarea cerințelor de calitate impuse de reglementările legale și tehnice în vigoare constituie contravenție și se sancționează contravențional cu amendă, precum și măsuri complementare de intrare în legalitate, conform prevederilor art.33 alin.111, lit.b) al Legii nr.10/1995 privind calitatea în construcții.

Contorizând toate aceste perioade de sistare, care au survenit în implementarea obiectivelor de investiție și care au cauzat segmentarea implementării acestora, am constatat că durata efectivă de prestare/execulie stabilită contractual nu a fost depașita, motiv pentru care nu s-au inițial proceduri de încheiere a unor acte adiționale.

Totodată, potrivit actelor normative adoptate în perioada 2020-2021, generate de pandemia de COVID 19, au existat și alte motive care au dus la suspendarea executării contractelor, suspendări care, au operat, de asemenea, de drept.

Prin urmare, constatarea auditorilor este eronată întrucât potrivit clauzelor contractuale anterior menționate nu era necesară încheierea unor acte adifionale în vederea prelungirii perioadei de execuție cu duratele perioadelor de sistare.

Mai mult decât atât și valoarea abaterii constatate este nefundamentata, calculul daunelor interese raportat Ia dată depunerii situațiilor de plata nu este corect întrucât dată depunerii situației de plata nu coincide cu dată execuției. Totodată, numărul zilelelor de întârziere calculat de auditorii externi este eronat, întrucât nu s-a ținut cont de perioadele de sistari, justificate.

Referitor la lit.c) pct. A.3.1. privind obiectivul de investiții «Modernizare DJ 205P, în lungime totală de 12,90km» - lot 1+lot 2, subliniem faptul că auditorii publici externi au reținut în mod eronat faptul că la situația 7 de lucrări este o întarziere de 113 zile pentru care nu au fost pretinse și plătite daunele interese, întrucât prin referatul Direcției Tehnice și investiții nr. 14646/26.07.2021 privind plata facturii aferente situației de lucrări nr. 7 pentru obiectivul de investiții «Modernizare DJ 205 P, în lungime totală L=l 2.9 km din care comună Bolotesti, sect int DN 2D, Putna-Ivancesti, km 0+000, km 4+500,  L=4.50km,  comună  Garoafă,  sector  Făurei-Garoafă-Precistanu, km8+090km, I 0+990km, I 1 +000km, l 3+800, L=5.70km, comună Milcovul, sector int DN23 - int DN23A, km 29+700 - km 32+400, L2.70KM, Județul Vrancea - Lot I sector int.ON 2 0- Putna- Ivancești, km. 0+000-km. 4+500, L= 4,50 km, comună Bolotești, județul Vrancea» s-au calculatș i achitat penalități de întârziere pentru perioada menționată în referat în valoare de 39.813.45 lei (factură nr. 1823351/30.09.2021 și extras de cont - anexate).

Referitor la referatul Direcției Tehnice și investiții nr. 12801/02.07.2021 privind plata facturii aferente situației de lucrări nr.6 pentru obiectivul de investiții «Modernizare DJ 205 P, în lungime totală L=12.9 km din care comună Bolotesti, sect int DN 2D, Putna¬ Ivancesti, km 0+000, km 4+500, L=4.50km, comună Garoafă, sector Făurei-Garoaf㬠Precistanu, km8+090km, 10+990km, ll+000km, 13+800, L=5.70km, comună Milcovul, sector int DN23 - int DN23A, km 29+700 - km 32+400, L =2.70km, Județul Vrancea - Lot I sector int.ON 2 D - Putna- Ivancești, km. 0+000 - km. 4+500, L= 4,50 km, comună Bolotești, județul Vrancea», a fost adusă la cunoștință o întârziere în execuția lucrărilor de 34 de zile.

Totodată s-a constatat că plata facturii către executant a înregistrat o întârziere de 90 de zile calendaristice, motivat de faptul că disponibilitățile de la PNDL pentru plata acestei facturi au fost încasate în dată de 20.09.2021, așa cum rezultă din extrasul de cont anexat.

Mai mult decât atât, având în vedere prevederile contractuale, prin care sunt stabilite penalități de întârziere atât pentru execuția cu întârziere a lucrărilor, cât și pentru plata cu întârziere a facturilor, pentru a evita plata de către UAT Județul Vrancea a unor penalități substanțial mai mari față de cele la care era îndreptățit a primi, s-a apreciat, așa cum rezultă din referatul anexat, să nu fie pretinse penalități în acest caz”.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.