Local

Clarificări pentru vrâncenii care închiriază apartamente: Datoriile chiriașilor către asociație trebuie achitate de proprietarul locuinței

Ionel Sclavone
22 sep 2021 3778 vizualizări

Datoriile lăsate în urmă de chiriași, în contul întreținerii, trebuie achitate de proprietarul locuinței, conform legii. Astfel, în cazul în care n-o face, reprezentanții asociației de proprietari pot solicita chiar executarea silită a acestuia pentru recuperarea sumelor restante. Mai mult, proprietarul este cel care trebuie să achite cotele parte pentru fondurile de rulment sau de reparații.

Nu puține sunt situația în care un chiriaș a părăsit locuința pe care o ocupa lăsând în urmă datorii la întreținere. Acestea trebuie achitate, iar răspunzător, în fața asociației de proprietari este proprietarul. De aceea, de regulă, pentru a evita asemenea situații, mulți proprietari percep de la chiriași o anumită sumă de bani, ca garanție. Suma este restituită chiriașului după stingerea tuturor datoriilor acestuia, legate de locuința pe care o ocupă.

Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiior stabilește că pentru datoriile chiriașilor către asociația de proprietari, acțiunea de recuperare se va îndrepta împotriva proprietarului.

Aceasta cu toate că nu proprietarul ci chiriașul este cel care s-a folosit efectiv de locuință și a beneficiat de utilitățile diverșilor furnizori de servicii.

Legea prevede în mod expres că, în cazul închirierii, obligațiile de plată revin proprietarului.

„În cazul închirierii (...) obligația de plată a cotelor de întreținere revine proprietarului, acesta recuperând de la beneficiarii dreptului de folosință a spațiilor respective contravaloarea acestora, în condițiile stabilite prin contractul de închiriere (...)”, precizează actul normativ.

Mai mult, dacă sumele sunt foarte marei, asociația de proprietari poate dispune acționarea în justiție a celui care deține locuința pentru neplata cotelor de contribuție la cheltuielile comune. O sentință favorabilă asociației poate avea drept consecințe executarea silită a proprietarului pentru acoperirea datoriilor.

Procedura prevăzută de lege pentru recuperarea datoriilor

Legea prevede o întreagă procedură înainte ca dosarul să ajungă la justiție, iar proprietarul să fie executat silit. Astfel, reprezentanții asociației de proprietari trebuie să notifice în scris proprietarul asupra datoriilor.

În al doilea rând asociația trebuie să aștepte expirarea termenului de 90 de zile prevăzut de lege, de la data afișării cheltuielilor la avizier. Abia după acest temen îl va putea da în judecată pe proprietar.

Termenul pe care îl are la dispoziție asociația pentru a acționa în vederea recuperării datoriilor este de trei ani.

Pe de altă parte, și proprietarul va putea cere în instanță recuperarea sumelor datrorate de la chiriașul său.

Fondurile de rulment și de reparații intră în sarcina proprietarului

În acest context, trebuie spus că între obligațiile proprietarului care și-a închriat apartamentul, se află și cea privind plata fondurilor de rulment și de reparații.

Plata acestor fonduri, obligatorii pentru orice asociație de proprietari, este o obligație ce revine proprietarilor de apartamente, nu chiriașilor.

Legea precizează că asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Legiuitorul nu a avut în vedere că la colectarea acestui fond trebuie să participe și cei care folosesc efectiv locuința (chiriașii).

În cazul fondului de reparații, legea stabilește că „proprietarii membri ai asociației de proprietari au obligația să aprobe un fond de reparații anual, necesar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”. Și în acest caz, formularea include doar proprietarii, nu și chiriașii. Suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului de reparații se plătește în avans, în tranșe lunare egale.

Fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, iar fondul de reparații se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Banii din fondul de rulment al asociațiilor de proprietari nu pot fi folosiți pentru reparațiile de la bloc.

În afara acestor două fonduri obligatorii, asociația de proprietari poate stabili și altele cu caracter special, însă numai în cadrul adunarii generale.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.