Ce atribuții va avea viitorul secretar general al Prefecturii Vrancea
Odată cu transformarea prefecților și subprefecților în demnitari, prin modificarea Codului Administrativ, a fost introdusă o nouă funcție, cea de secretar general. Aceasta, pe lângă cele două funcții de subprefect care vor rămâne, așa cum a stabilit legea. Viitorul secretar general al Prefecturii va prelua mai toate atribuțiile prefectului și va coordona activitatea în instituție.
Având în vedere noile prevederi ale Codului Administrativ, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre a Guvernului care stabilește atribuțiile viitorilor secretari generali de prefectură.
Conform actului normativ, rolul secretarului general este să asigure stabilitatea funcţionării instituţiei prefectului, continuitatea conducerii şi să realizeze legăturile funcţionale între compartimentele instituţiei prefectului. Practic, acesta va asigura conducerea instituției și va coordona activitatea funcționarilor din Prefectură.
Secretarul general va sprijini activitatea prefectului în exercitarea atribuțiilor privind verificarea legalității actelor administrative emise de Consiliul Județean, consilii locale și primari. Tot secretarul general va elabora proiectul de regulament de organizare și funcționare a instituției prefectului. Acesta va fi supus aprobării prefectului.
Secretarul general va monitoriza primirea, distribuirea corespondenței și va urmări soluționarea acesteia în termenul legal. El va elabora studii și rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare, pe care le prezintă prefectului.
Va asigura îndrumarea secretarilor generali ai unităților administrativ-teritoriale.
De asemenea, va acorda consultanță autorităților administrației publice locale privind proiectele acordurilor de colaborare, cooperare, asociere, înfrățire și aderare, inițiate de acestea. Tot el va aproba eliberarea de extrase sau copii de pe acte din arhiva instituției prefectului.
Secretarul general al prefecturii va asigura secretariatul comisiei județene pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor și va exercita atribuții rezultate ca urmare a aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu. Periodic, va convoca ședințe lunare ale comisiilor care au drept obiect punerea în aplicare a acestor legi.
La începutul acestei luni, Codul administrativ (OUG 57/2019) a fost modificat prin OUG 4/2021. Acesta stabilește, pe lângă trecerea funcțiilor de prefect și subprefecți din categoria înalților funcționari publici în cea a funcțiilor de demnitate publică, și introducerea în legislație a funcției de secretar general al instituției prefectului.
Funcțiile de prefect și subprefect transformate în sinecuri
Având în vedere proiectul de act normativ introdus în dezbatere publică, care stabilește atribuțiile secretarului general, constatăm că acesta face, practic, toată treaba în prefectură, el fiind adevăratul șef. Funcțiile de prefecți și subprefecți devin mai mult decorative, prea puține fiind atribuțiile pe care aceștia le vor exercita fără susținerea secretarului general.
Practic, cele trei funcții au fost transformate în sinecuri, pe salarii nesimțite pentru clientela politică a celor trei partide din coaliția de guvernare.
În aceste condiții, în afara intenției de a satisface interesele clientelare, este greu de justificat menținerea în funcție a doi subprefecți.