Local

Bani de la Fondul de mediu pentru amenajarea pistelor de biciclete. Ce sume pot accesa primăriile din Vrancea și Consiliul Județean

Ionel Sclavone
9 oct 2022 1252 vizualizări

Primăriile municipiilor Focșani și Adjud pot accesa câte 30 de milioane de lei, fonduri nerambursabile, printr-un program derulat de Administrația Fondului de Mediu, în vederea amenajării pistelor de biciclete. Programul este accesibil tututor primăriilor din județ, dar și Consiliului Județean. Banii sunt alocați în funcție de rangul localităților solicitante și de numărul locuitorilor. Astfel, orașele Odobești, Panciu și Mărășești pot accesa până la 22 de milioane de lei, iar primăriile de comune de la 3,7 milioane până la 7,5 milioane de lei. În plus, Consiliul Județean Vrancea ar putea beneficia de o finanțare în valoare de 20 de milioane de lei prin același program. 

Primăriile din Vrancea pot accesa fonduri nerambursabile pentru amenajarea pistelor de bicicletă. Este vorba despre un program care vizează îmbunătățirea calității mediului prin încurajarea folosirii mijloacelor de transport nepoluante. Valoarea maximă a finanțării pe care o poate primi o primărie este de 75 de milioane de lei

Pistele de bicicletă ce vor fi amenajate trebuie să facă legătura între zone de interes din comunitatea care solicită finanțarea și trebuie să fie separate de traficul rutier.

Conform unui ordin al Ministerului Mediului, nr. 2.506/2022, primăriile și alte autorități ale unităților administrativ-teritoriale vor putea cere bani pentru a construi piste de bicicletă. Finanțările se alocă în funcție de nivelul populației, conform ghidului de finanțare. 

Prin Programul de realizare a pistelor pentru biciclete se urmărește finanțarea pistelor de biciclete pe partea carosabilă sau acostament; pistele pentru biciclişti pe amplasament nou, altul decât drum carosabil, acostament sau trotuar; piste pentru biciclişti pe trotuare.

Cum se acordă finanțarea

Astfel, valoarea finanțării se stabilește în funcție de rangul localităților solicitante, după cum urmează:

Municipiul București – Primăria Generală - poate beneficia de o finanțare în valoare de maxim 75.000.000 de lei.

Cele șase primării de sector, din București, pot beneficia de câte 45.000.000 de lei.

Municipiile de rang I pot beneficia de 37.000.000 de lei.

Municipiile de rang II, unde se încadrează Focșaniul și Adjudul beneficiază de finanțări în valoare de cel mult 30.000.000 de lei.

Celelalte orașe, precum Odobeștiul, Mărășeștiul și Panciu beneficiază de finanțări de până la 22.000.000 de lei.

Câte 7.500.000 de lei sunt alocate comunelor cu mai mult de 5.000 de locuitori, iar cele cu până la 5.000 de locuitori pot primi câte 3.700.000 de lei.

Pentru acest program pot aplica și Consiliile județene care pot primi finanțări de până la 22.000.000 de lei.

Cum trebuie să arate pistele de biciclete pentru a beneficia de finanțare

Pentru a beneficia de finanțare, potrivit ghidului elaborat de Ministerul Mediului, trebuie îndeplinite o serie de cerințe tehnice:

Astfel, traseele propuse trebuie să fie trasee urbane, comunale și/ sau care fac legătura între unitățile administrativ-teritoriale amintite.

În al doilea rând, în cadrul traseelor urbane sau comunale, pistele de bicicliști vor asigura conectarea între zone rezidențiale, instituții de învățământ, zone industriale, clădiri de birouri, principale noduri de transport public, zone comerciale, zone de agrement, sate componente ale unităților administrativ teritoriale.

O altă condiție pentru a beneficia de finanțare este ca traseele de bicicliști să fie realizate cu prioritate pe partea carosabilă, fiind amplasate între fluxul pietonal și cel motorizat. Acolo unde nu este posibil acest lucru, vor putea fi realizate și pe acostament, trotuar sau se pot realiza piste pe amplasament nou, separate de drum. În cazul execuției acestora pe trotuare, amplasarea pistelor de bicicliști se va face pe partea dinspre axul străzii.

Traseele nu trebuie să fie întrerupte între între punctul de plecare și cel de destinație și să nu prezinte obstacole pe calea de rulare. De asemenea, vor trebui prevăzute obligatoriu cu spațiu de depozitare pentru biciclete.

O altă cerință prevede ca traseele pentru bicicliști să fie prevăzute cu cel puțin două benzi care să asigure deplasarea dus-întors între punctul de plecare al traseului și destinație. Pistele pot fi cu unul sau două sensuri, în funcție de spațiul disponibil pentru amenajare. Lățimea unei benzi cu un singur sens va fi de minim 1,5 m, iar în cazul pistelor pentru bicicliști cu două sensuri, lățimea minimă totală a pistei va fi 2,5 m.

Traseele de biciclete vor fi directe, acest criteriu fiind verificat prin raportarea distanței traseului la distanța în linie dreaptă între capetele traseului. Acest raport de ocolire trebuie să fie maximum 1,2 sau, în mod excepțional, maximum 1,4.

Pistele de bicicliști vor avea asigurată obligatoriu delimitarea cu marcaj/ bordură, indicator rutier și semaforizare.

Distanța laterală față de obstacolele din vecinătate trebuie să aibă o lățime de minim 0,5 metri.

Bordurile care delimitează traseul nu trebuie să depășească înălțimea de 5 cm. Dacă există, bordurile de delimitare trebuie să fie teșite în unghi de 45°. Gabaritul traseelor pentru biciclete trebuie să asigure o înălțime liberă de trecere de 2,4 metri.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.