Local

Atenție la trafic! Șoferii vrânceni care încalcă legea vor primi amendă automat

Ionel Sclavone
28 apr 2022 4638 vizualizări

Șoferii vrânceni, și nu numai, care încalcă regulile de trafic vor fi sancționați automat, fără să mai fie opriți de polițiștii rutieri. Acest lucru va fi posibil deoarece pe șosele vor fi instalate aparate de tip radar și camera video care vor înregistra automat orice încălcare a legii.

În următorii ani va fi implementat un sistem automat de detecţie şi constatare a abaterilor rutiere, bazat pe aproximativ 300 de radare și 500 de camere video. Cu ajutorul acestui sistem, șoferii care vor încălca legislația rutieră vor fi sancționați automat, fără să mai fie opriți în trafic.

Măsura este prevăzută într-o Strategie Națională privind Siguranța Rutieră pentru perioada 2022 – 2030. Aceasta are drept obiectiv reducerea numărului de accidente rutiere grave, cu victime. Propunerea a venit în contextul menținerii României pe primul loc, la nivel european, în ce privește numărul accidentelor rutiere și a deceselor provocate de șoferi.

Introducerea sistemului de detecție bazat pe aparate radar și camera video este parte a unui proiect de act normativ ce urmează să fie adoptat de guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

Tot pentru creşterea siguranţei rutiere, autoritățile intenționează să cumpere și să instaleze 1.000 de limitatoare de viteză, să construiască 100 de pasarele și pasaje subterane pietonale și să instaleze 1.000 de sisteme de semnalizare a sectoarelor de drum periculoase cu surse de lumină ce utilizează energie verde.

Prin strategie se mai introduce ratingul de siguranţă a infrastructurii rutiere, ca mecanism de clasificare a tronsoanelor rutiere din punct de vedere al gradului de risc. Astfel, până în 2024, Autoritatea Rutieră Română (ARR) va fi obligată să evalueze siguranța rețelei rutiere pe cel puțin trei categorii, în funcție de situația fiecărui tronson de drum. Datele vor fi actualizate la fiecare cinci ani.

„În plan financiar, îndeplinirea obiectivelor din prezenta strategie va avea ca rezultat inclusiv reducerea costurilor sociale generate de accidentele rutiere, estimate în prezent la aproximativ 2% din PIB, având în vedere că aceste costuri depind de numărul de persoane decedate sau rănite”, se arată în justificarea proiectului de act nomrativ.

Reglementări pentru testarea mașinilor autonome

În acest context, legislația rutieră urmează să fie modificată pentru a introduce reglementări privind condițiile în care se pot testa pe drumurile publice mașinile prevăzute cu sistem de conducere automatizată. Practic, se fac primii pași în direcția reglementării circulației mașinilor automatizate sau chiar autonome.

În primul rând urmează să fie definit conceptul de sistem de conducere automatizată. Codul rutier va stabili că sistemul de conducere automatizată reprezintă „funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor”.

Pe de altă parte, proiectul stabilește premisele legale necesare autorizării pentru probe a autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, în scopul testării lor. Traseele vor fi stabilite în prealabil de către poliția rutieră.

Pentru testarea mașinilor prevăzute cu sistem de conducere automatizată pe drumurile publice, autorizația și numerele de probă se vor elibera firmei care dorește introducerea acestora pe piață, în baza prezentării unei dovezi eliberate de Registrul Auto Român cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice.

După obținerea autorizației, firma va trebui să ceară poliției rutiere să stabilească atât trasee, cât și intervale orare în care să poată face testarea mașinilor.

Mașinile cu conducere automatizată supuse testării vor avea o persoană desemnată pentru supraveghere. În cazul în care o mașină autonomă va încălca regulile de circulație în timpul testării, răspunzătoare pentru asta va fi compania deținătoare a autorizației de testare. Excepție de la această regulă se va face doar în cazul în care controlul mașinii a fost preluat de persoana care asigura supravegherea.

În cazul producerii unui accident, firma ce deține autorizația de testare va fi obligată, la solicitarea poliției rutiere, „să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată, pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului”.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.