Local

Amânări pe bandă la licitația pentru concesionarea serviciilor județene de colectare a deșeurilor în Vrancea

Ionel Sclavone
18 iul 2022 2498 vizualizări

Consiliul Județean a amânat încă o dată, pentru a 11-a oară, termenul pentru depunerea ofertelor în cadrul licitației pentru concesionarea serviciilor în cadrul SMID Vrancea. Astfel, firmele interesate vor avea și mai mult timp să-și pregătească ofertele. Noul termen pentru depunerea ofertelor a fost amânat pentru 1 august 2022.

Consiliul Județean Vrancea susține că amânarea termenelor se face la solicitarea firmelor participante la licitație. Acest lucru ridică însă mari semne de întrebare cu privire la procedură, cu atât mai mult cu cât din caietul de sarcini au fost scoase mai multe prevederi la solicitarea unei anumite firme interesate.

Consiliul Județean a amânat pentru a 11-a oară termenul până la care firmele interesate puteau depune oferte la licitația de concesiune a serviciilor în cadrul SMID Vrancea. Deja, dacă avem în vedere data la care a fost lansată procedura, putem vorbi despre o întârziere de aproximativ un an.

Licitația pentru concesionarea serviciilor de salubrizare în cadrul Serviciului de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Vrancea, estimată la 85.712.755,46 lei plus TVA, a fost lansată în urmă cu aproximativ un an, pe 22 iulie 2021. De atunci, termenul de depunere a ofertelor a fost amânat, de 11 ori, conform eratelor publicate în SEAP, sistemul de achiziții guvernamental.

Primele amânări s-au întâmplat datorită contestației depuse de una dintre firmele interesate, RER Sud Buzău, în urma căreia a fost modificat substanțial caietul de sarcini. Și aceasta s-a făcut în defavoarea vrâncenilor și a Autorității Contranctante – Consiliul Județean Vrancea.

După rezolvarea contestației au urmat, una după alta, mai multe amânări. Și astfel, s-a ajuns în situația în care, deși a trecut aproape un an de la lansarea procedurii, nu s-a încheiat nici măcar prima etapă a licitației, depunerea ofertelor. 

Licitația amânată la cererea… firmelor

Motivul oficial, invocat de Consiliul Județean Vrancea, condus de Cătălin Toma pentru aceste amânări repetate ridică semne de întrebare cu privire la interesele din jurul licitației. Astfel, potrivit unui răspuns dat de Consiliul Județean la o solicitare de informații transmisă de Ziarul de Vrancea, amânările repetate au fost solicitate de firmele interesate care nu și-au putut finaliza ofertele la vreme.

Termenul de depunere a ofertelor în cadrul licitației pentru concesionarea serviciilor în cadrul SMID a fost decalat ca urmare a solicitărilor formulate de operatorii economici, justificate de complexitatea documentației de atribuire și a ofertei ce urmează a fi întocmită. Eratele publicate în acest sens pe platforma de achiziții publice au fost validate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice”, se arată în răspunsul transmis de Consiliul Județean Vrancea la solicitarea coridianului nostru.

Or, nu s-a mai întâmplat ca o procedură de licitație de un asemenea nivel să fie amânată pentru că o firmă sau alta nu și-a putut depune oferta la vreme. De regulă, cei care nu au ofertele conforme sunt eliminați, iar procedura de evaluare începe cu cei rămași. Sau, în situațiie în care nici o firmă nu se înscrie până la termenul stabilit, licitația se anulează și se reia imediat.

De altfel, în acest caz, anularea licitației și reluarea ei cu o nouă documentație de achiziție, elaborată conform reglementărilor legale și în favoarea vrâncenilor, adevărații beneficiari ai acestor servicii, nu a unor firme interesate, i-a fost recomandată din informațiile Ziarului de Vrancea și lui Cătălin Toma. Acesta însă nu a vrut să țină seamă de această recomandare.

Suspect! Cătălin Toma insistă cu continuarea licitației

În urma contestației depuse de RER Sud Buzău, așa cum a mai scris Ziarul de Vrancea, mai multe prevederi din caietul de sarcini au fost eliminate. Printre acestea aceea care menționa stabilirea unei garanții de bună execuție pentru firma ce urma să fie declarată câștigătoare, dar și una mult mai importantă. Este vorba despre o mențiune, din contractul de concesiune care interzicea firmei selectate să stabilească tarife de colectare a deșeurilor peste limita de suportabilitate a populației.

După cum am mai relatat, aceste prevederi au fost eliminate din cauză că instituția condusă de Cătălin Toma nu și-a reprezentat interesele la judecata contestației de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor(CNSC). Într-o logică cel puțin curioasă, Consiliul Județean Vrancea a transmis Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor(CNSC) o adresă prin care a precizat că nu are nimic de spus la contestația despusă de RER Sud.

Având în vedere toate acestea, ar fi fost de preferat ba chiar s-ar fi impus ca licitația să fie anulată, documentația de achiziție și caietul de sarcini să fie refăcute, iar procedura reluată în condiții legale. Cu atât mai mult cu cât întârzierea procedurii este de peste un an, la acest moment. Cătălin Toma a refuzat să facă acest lucru

(S-a propus) anularea procedurii existente și relansarea unei noi proceduri, pe un alt cadru legal care, însă, presupunea preluarea în totalitate de către Consiliul Județean a riscurilor care decurgeau din derularea contractului de concesiune a serviciilor de salubrizare. Mai mult, această variantă ar fi condus la o întârziere mai mare de 24 de luni a finalizării licitației publice.

Drept urmare, punând în balanță riscurile și având în vedere concluziile raportului de audit și ale controlului intern, precum și recomandările primite din partea AM POIM, pentru a nu întârzia derularea procedurii și implicit operaționalizarea sistemului de management al deșeurilor, s-a decis continuarea licitației, cu actualizarea documentației ca urmare a deciziilor CNSC și ale instanței”, se arată în răspunsul transmis Ziarului de Vrancea.

În mod suspect, Cătălin Toma a preferat să meargă înainte cu o procedură de achiziții bazată pe un caiet de sarcini plin de erori și modificat în defavoarea vrâncenilor, ba chiar și a Consiliului Județean Vrancea. Că așa stau lucrurile o dovedește inclusiv numărul mare de erori, din documentele achiziției, pe care a trebuit să le remedieze, nu mai puțin de 19 (!!!) până la acest moment.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.